Secugrid, ETS Spoor

‘Geokunststoffen verminderen verzakkingen in de spoorbaan’

De toepassing van geokunststoffen kan helpen om specifieke problemen in de spoorligging aan te pakken. Daardoor is minder vaak spooronderhoud nodig op plekken waar bijvoorbeeld spoorverzakkingen vaak voorkomen. Hierover vertelt productmanager Stef Koelemeijer van ETS Spoor.

“Geokunststof is een verzamelnaam voor verschillende soorten producten. We doelen hiermee met name op geotextiel, geogrid en geocomposiet. Het toepassen van geotextiel in het spoor heeft twee doelen, namelijk het scheiden en filteren van ballastbed. Geotextiel wordt op de aardebaan gelegd. Daar wordt vervolgens het ballastbed op gelegd. Het geotextiel heeft een filterend effect. Tegelijkertijd kan er wel water doorheen. Als er niks tussen ligt, dan kan het zijn dat het ballastbed door de onderliggende aardebaan vervuild raakt en sneller moet worden vernieuwd.”

ETS Spoor levert het geotextiel Secutex aan de Nederlandse spoormarkt. Dit is een naaldgeponst en non-woven geotextiel gemaakt van Polyproyleenvezels. Non-woven betekent dat er geen garen wordt gebruikt. Kunstvezels worden mechanisch aan elkaar gehecht tot een geheel.  “In Nederland worden geotextielen met name toegepast bij overgangen van de baan naar een kunstwerk en bij wissels.”

Secutex ETS Spoor

Gelijke overdracht van krachten

“Een ander type geokunststof is geogrid. Geogrid is een soort raster, waar het ballastbed op wordt gestort. Het zorgt er hiermee voor dat het ballastbed gestabiliseerd wordt. Ook op de bovenbouw heeft het een positief effect, omdat het zorgt voor een gelijkmatige overdracht van de krachten als er bijvoorbeeld een zware goederentrein over het spoor rijdt.” Volgens de productmanager wordt hiermee een langere levensduur van de spoorconstructie en het ballastbed bereikt. “Als er verschuivingen of vervormingen zijn, moet het geheel sneller worden vernieuwd. Geogrid zorgt ervoor dat de materialen in het spoor langer mee gaan.” ETS Spoor is de leverancier van Secugrid.

Een derde soort geokunststof is geocomposiet, hierin worden een geogrid en geotextiel gecombineerd. “Het grid komt boven het textiel en het doek komt eronder”, legt Koelemeijer uit. De combinatie van beide producten maakt de installatie makkelijker dan wanneer beide producten apart in het spoor moeten worden toegepast. ETS Spoor levert dit type product onder de naam Combigrid. Alle geokunststof-producten van ETS Spoor komen van de Duitse fabrikant NAUE.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Geokunststoffen verminderen verzakkingen in de spoorbaan’ | SpoorPro.nl
Secugrid, ETS Spoor

‘Geokunststoffen verminderen verzakkingen in de spoorbaan’

De toepassing van geokunststoffen kan helpen om specifieke problemen in de spoorligging aan te pakken. Daardoor is minder vaak spooronderhoud nodig op plekken waar bijvoorbeeld spoorverzakkingen vaak voorkomen. Hierover vertelt productmanager Stef Koelemeijer van ETS Spoor.

“Geokunststof is een verzamelnaam voor verschillende soorten producten. We doelen hiermee met name op geotextiel, geogrid en geocomposiet. Het toepassen van geotextiel in het spoor heeft twee doelen, namelijk het scheiden en filteren van ballastbed. Geotextiel wordt op de aardebaan gelegd. Daar wordt vervolgens het ballastbed op gelegd. Het geotextiel heeft een filterend effect. Tegelijkertijd kan er wel water doorheen. Als er niks tussen ligt, dan kan het zijn dat het ballastbed door de onderliggende aardebaan vervuild raakt en sneller moet worden vernieuwd.”

ETS Spoor levert het geotextiel Secutex aan de Nederlandse spoormarkt. Dit is een naaldgeponst en non-woven geotextiel gemaakt van Polyproyleenvezels. Non-woven betekent dat er geen garen wordt gebruikt. Kunstvezels worden mechanisch aan elkaar gehecht tot een geheel.  “In Nederland worden geotextielen met name toegepast bij overgangen van de baan naar een kunstwerk en bij wissels.”

Secutex ETS Spoor

Gelijke overdracht van krachten

“Een ander type geokunststof is geogrid. Geogrid is een soort raster, waar het ballastbed op wordt gestort. Het zorgt er hiermee voor dat het ballastbed gestabiliseerd wordt. Ook op de bovenbouw heeft het een positief effect, omdat het zorgt voor een gelijkmatige overdracht van de krachten als er bijvoorbeeld een zware goederentrein over het spoor rijdt.” Volgens de productmanager wordt hiermee een langere levensduur van de spoorconstructie en het ballastbed bereikt. “Als er verschuivingen of vervormingen zijn, moet het geheel sneller worden vernieuwd. Geogrid zorgt ervoor dat de materialen in het spoor langer mee gaan.” ETS Spoor is de leverancier van Secugrid.

Een derde soort geokunststof is geocomposiet, hierin worden een geogrid en geotextiel gecombineerd. “Het grid komt boven het textiel en het doek komt eronder”, legt Koelemeijer uit. De combinatie van beide producten maakt de installatie makkelijker dan wanneer beide producten apart in het spoor moeten worden toegepast. ETS Spoor levert dit type product onder de naam Combigrid. Alle geokunststof-producten van ETS Spoor komen van de Duitse fabrikant NAUE.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.