Under sleeper pads, foto: ProRail

Oisterwijk testlocatie voor under sleeper pads tegen trillingen

 In Oisterwijk werden afgelopen weekend over een traject van 200 meter 350 dwarsliggers met under sleeper pads geplaatst. Dit als onderdeel van een proef waarmee ProRail de hinder van spoortrillingen voor omwonenden wil terugdringen.

Under sleeper pads zijn een soort rubberen matten die bevestigd worden onder dwarsliggers. Ze absorberen trillingen die ontstaan als een trein over het spoor rijdt. ProRail gaat in Oisterwijk onderzoeken of de trillingshinder hierdoor wordt verminderd. Omwonenden van het spoor in Oisterwijk klagen al sinds 2017 over toegenomen hinder van trillingen. De under sleeper pads zijn geleverd door ETS spoor. Oorspronkelijk zouden de pads al in april worden aangebracht, maar door de uitbraak van het coronavirus moesten de werkzaamheden een aantal maanden worden uitgesteld. Aanvankelijk zou in Oisterwijk ook een proef met Durflex, een andere oplossing om trillingen tegen te gaan, worden gedaan. Om dezelfde reden kon die niet doorgaan en wordt waarschijnlijk volgend jaar op een andere lokatie gedaan.

Trillingen Brabantroute

De rubber matten liggen tussen de overweg met de Heusdensebaan in Oisterwijk en het station van de Brabantse plaats. Het effect van de under sleeper pads wordt gemeten in de grond op twintig verschillende plekken verspreid over het 200 meter lange traject. Maar ook in een woning die precies in het midden van het traject langs het spoor staat.

“We hebben vooraf een nulmeting gedaan op deze plekken en daarbij de trillingen gemeten bij het passeren van verschillende soorten treinen”, legt Chiel Roovers van ProRail uit. “Ongeveer zes weken na het plaatsen van de pads worden deze metingen opnieuw uitgevoerd. Daarnaast gaan we nog een jaar lang meten op de vloer van een relaishuisje langs het spoor, om het effect over een langere periode te monitoren.”

De resultaten van de proef in Oisterwijk worden dit najaar verwacht, maar Roovers wil nog geen conclusies verbinden aan een meetrapport. “In oktober doen we in Zevenaar nog een meting bij een soortgelijke proef. Stel dat de under sleeper pads in Oisterwijk effectief blijken te zijn, betekent dat niet automatisch dat ze dit overal in Nederland zijn. Dat is ook afhankelijk van de bodem en van het type woningen. Daarnaast hebben we meer mogelijke oplossingen op het oog waarvan we willen testen of ze echt effectief zijn.”

Geslaagd

De proef in Oisterwijk is wat Roovers betreft geslaagd als er goede informatie uitkomt. “Dat kan ook zijn dat het niet werkt, maar dan weten we het tenminste zeker. Ik hoop uiteraard dat wanneer we iets testen er bruikbare oplossingen tussen zitten, maar het belangrijkste is dat we niet meer hoeven te gissen of iets werkt.” De mate van effectiviteit uitdrukken is volgens Roovers lastig. “Er zijn geen wettelijke normen voor trillingen waar het spoor aan moet voldoen. We onderzoeken nu of er een verschil is voor en na het aanbrengen van de pads. Of dat verschil groot genoeg is om ze op grote schaal aan te brengen is een politieke vraag, waar wij als ProRail geen antwoord op kunnen geven. Overheden zullen moeten beslissen of ze het de moeite waard vinden om er in te investeren.”

Ingenieursbureau Movares heeft in 2018 onderzoek uitgevoerd naar toegenomen trillingshinder in Dorst, Rijen en Oisterwijk. Daaruit bleek dat een bepaald type reizigerstrein fors meer trillingen veroorzaakt dan andere treinen en dat dit vooral gebeurt bij het passeren van overwegen. Bewoners gaven daarnaast aan hinder te ondervinden van het dagelijks goederenverkeer.

ProRail voerde eerder in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een proef uit met de ShimLift. De ShimLift is een soort kunststof wig die tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf wordt geschoven waardoor het spoor op het juiste niveau komt te liggen. Ook paste NS vrijwillig een periode haar snelheid aan. Volgens ProRail gaven deze maatregelen geen merkbaar verschil, waardoor er verder wordt gezocht naar andere oplossingen.

Nieuwe maatregelen

Naast het plaatsen van de under sleeper pads wordt begin volgend jaar het wegdek van een overweg in Dorst aangepast. Waar nu beton ligt, wordt rubber neergelegd. Er wordt onderzocht of dat de hinder van trillingen vermindert.

De proef met de under sleeper pads maakt onderdeel uit van de innovatieagenda bronaanpak Trillingen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail werken aan de hand van deze innovatieagenda samen om meer inzicht te krijgen in hoe trillingen ontstaan. Daarnaast worden er praktijkproeven met innovaties uitgevoerd.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.