De HSL-spoorbrug over Hollands Diep, bron: Arjan Vlaswinkel/ProRail

Plaatsing windschermen HSL onderdeel van enorme spooroperatie rondom Rotterdam

In opdracht van ProRail wordt er van zaterdag 7 november tot en met woensdag 18 november non-stop aan het spoor rondom Rotterdam gewerkt. Het gaat om achttien projecten, van Schiedam tot Moerdijk, die samen een uitzonderlijke hoeveelheid spoorwerk inhouden. Een van de projecten waaraan wordt gewerkt is de langverwachte plaatsing van windschermen op de HSL-spoorbrug over rivier Hollands Diep tussen Breda en Rotterdam.

Bij hoge windkrachten moeten treinen over de spoorbrug met aangepaste snelheid rijden of kunnen soms helemaal niet over de spoorbrug rijden. De windschermen moeten ervoor zorgen dat het treinverkeer ook bij hoge windkrachten van de spoorbrug gebruik kunnen maken.

Just Ruitenberg, programmamanager Verbeterprogramma HSL bij ProRail, geeft uitleg bij de spoorbrug over Hollands Diep. “Over een lengte van drie kilometer worden er windschermen aangelegd om ervoor te zorgen dat de reiziger minder hinder heeft van de wind.”

Hij vertelt dat er bij de aanpassingen van de treindiensten wordt gekeken naar hoeveel vlagen wind er zijn, omdat die het gevaarlijkst zijn. Bij windkracht 6 gebeurt het volgens hem al dat treinen langzamer gaan rijden. Bij windkracht 8 of 9 kunnen treinen geen gebruikmaken van de spoorbrug. Met de komst van de windschermen zal de hinder voor het treinverkeer afnemen.

Bekijk hier het video-interview met Just Ruitenberg:

Prestaties HSL-Zuid

Eind 2016 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 60 miljoen euro vrijgemaakt om de prestaties op de hogesnelheidslijn op de middellange termijn te verbeteren. De plaatsing windschermen is een groot project binnen dat pakket, vertelt Ruitenberg. “We hebben bijvoorbeeld ook zwanenkrullen geplaatst die ervoor zorgen dat zwanen minder vaak tegen de bovenleiding aan vliegen. En we hebben camera’s in de spanningssluizen geplaatst. Daarmee kunnen we snel de bovenleiding inspecteren dat zodat in het geval er iets gebeurt we het treinverkeer weer snel kunnen opstarten.”

Begin 2019 hebben ProRail en NS een langetermijnvisie gepresenteerd aan de Tweede Kamer. “We hebben een quickscan afgerond naar het verplaatsen van de spanningssluizen. IenW heeft nu besloten om daar even mee te wachten. We moeten dus nog even afwachten wat we gaan doen met die langetermijnvisie.” Het ministerie wil onder andere de inzet van de Intercity Nieuwe Generatie afwachten. De verwachting is dat deze trein minder problemen zal hebben bij het passeren van de spanningssluizen.

“De windschermen zijn alvast voor gebouwd door een staal- en glasbouwer buiten deze locatie om. Die worden met werktreinen en vrachtwagens hier naar toe gebracht. Vervolgens worden de schermen met een speciale kraan die BAM hiervoor ontwikkeld heeft op hun plek gezet.”

Harde wind

“Als het te hard waait dan kunnen we de schermen niet meer goed plaatsen en daardoor bestaat het risico dat we het niet helemaal af krijgen in de tijd die ervoor gepland is. Het zijn echt unieke werkzaamheden. In de voorbereidingen is het projectteam op bezoek geweest in Frankrijk om daar expertise op te doen hoe kan je zo’n hoge brug beschermen tegen wind. In Frankrijk is een hoog viaduct van vele honderden meters hoog. Daarnaast heeft het projectteam met de Franse spoorwegen gesproken waar veel kennis is van hogesnelheidsmaterieel.”

“Gedurende de buitendienststelling zijn er steeds 25 tot 40 mensen per dag aan het werk. De medewerkers die de windschermen monteren, zitten in harnassen als valbescherming, omdat ze aan de rand van de brug moeten werken.”

Overige werkzaamheden

Naast de plaatsing van de windschermen op de HSL-spoorbrug vinden er nog tal van andere werkzaamheden plaats tussen Rotterdam en Barendrecht. Er worden dertig wissels vervangen of verwijderd, het bovenleidingssysteem en het treinbeveiligingssysteem worden aangepast. In de Willemsspoortunnel worden spoorstaven en dwarsliggers vervangen. Daarnaast wordt er onderhoud aan het spoor bij Rotterdam Centraal en Barendrecht gepleegd.

Doordat al deze werkzaamheden worden gecombineerd wordt de overlast voor reizigers geminimaliseerd. Volgens ProRail was het vanwege spoorwerk elders in Nederland niet mogelijk om de werkzaamheden in de schoolvakanties plaats te laten vinden.

Foto: Arjan Vlaswinkel / ProRail

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Plaatsing windschermen HSL onderdeel van enorme spooroperatie rondom Rotterdam”

Bart Hoogcarspel|02.11.20|10:29

Dan maar hopen dat het tussen 7 en 18 november niet zo hard waait als vandaag…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.