Station Alkmaar rond 1870

Perronkappen station Alkmaar krijgen opknapbeurt

Station Alkmaar rond 1870.

Op station Alkmaar startte ProRail deze week met werkzaamheden aan de meer dan honderd jaar oude perronkappen. Er worden onder meer extra verstevigingen aangebracht om de kappen beter bestand te maken tegen extreme weersomstandigheden.

Bij controles in de afgelopen jaren is gebleken dat de kappen kwetsbaarder zijn geworden, meldt ProRail. In de komende maanden worden onder de kap een aantal stalen portalen gebouwd om de constructie te versterken. Tegelijkertijd doet de spoorbeheerder onderzoek naar manieren waarop de kap het beste kan worden behouden en gerenoveerd. Hierbij wordt nauw samengewerkt met onder meer de afdeling Erfgoed van de gemeente Alkmaar, met een ingenieursbureau en met NS.

Knikverkorters

Nog voordat het werk aan de portalen begint gaat ProRail de perronkap op verzoek van de gemeente Alkmaar zekeren met spanbanden en betonblokken. Deze tijdelijke maatregelen dienen als zogenoemde knikverkorters om de windbelasting en hieruit voorkomende beweging van de kappen te verminderen. Verder gaat ProRail onderzoeken of het dakbeschot verwijderd moet worden.

Station Alkmaar werd gebouwd in 1865 en is een 96 Standaardstations die de toenmalige Staatsspoorwegen tussen 1860 en 1873 liet bouwen. Er zijn nog 26 van deze in verschillende varianten gebouwde stations over. Vergelijkbare stations als dat van Alkmaar staan in Harlingen, Leeuwarden, Winschoten en Middelburg.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Perronkappen station Alkmaar krijgen opknapbeurt | SpoorPro.nl
Station Alkmaar rond 1870

Perronkappen station Alkmaar krijgen opknapbeurt

Station Alkmaar rond 1870.

Op station Alkmaar startte ProRail deze week met werkzaamheden aan de meer dan honderd jaar oude perronkappen. Er worden onder meer extra verstevigingen aangebracht om de kappen beter bestand te maken tegen extreme weersomstandigheden.

Bij controles in de afgelopen jaren is gebleken dat de kappen kwetsbaarder zijn geworden, meldt ProRail. In de komende maanden worden onder de kap een aantal stalen portalen gebouwd om de constructie te versterken. Tegelijkertijd doet de spoorbeheerder onderzoek naar manieren waarop de kap het beste kan worden behouden en gerenoveerd. Hierbij wordt nauw samengewerkt met onder meer de afdeling Erfgoed van de gemeente Alkmaar, met een ingenieursbureau en met NS.

Knikverkorters

Nog voordat het werk aan de portalen begint gaat ProRail de perronkap op verzoek van de gemeente Alkmaar zekeren met spanbanden en betonblokken. Deze tijdelijke maatregelen dienen als zogenoemde knikverkorters om de windbelasting en hieruit voorkomende beweging van de kappen te verminderen. Verder gaat ProRail onderzoeken of het dakbeschot verwijderd moet worden.

Station Alkmaar werd gebouwd in 1865 en is een 96 Standaardstations die de toenmalige Staatsspoorwegen tussen 1860 en 1873 liet bouwen. Er zijn nog 26 van deze in verschillende varianten gebouwde stations over. Vergelijkbare stations als dat van Alkmaar staan in Harlingen, Leeuwarden, Winschoten en Middelburg.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.