Monumentale perronkappen Geldermalsen terug op hun plek

Station Geldermalsen is weer voorzien van zijn monumentale perronkappen. Restauratiebedrijf Koninklijke Woudenberg heeft de kappen in oude glorie hersteld en teruggeplaatst. De komende maanden vinden nog afrondende werkzaamheden plaats.

De perronkappen en het stationsgebouw stammen uit 1884 en zijn van monumentale waarde. In de loop der jaren is er het nodige aan veranderd waardoor het originele karakter van de kappen verloren dreigde te gaan. ProRail was verplicht tot de renovatie vanwege de instandhoudingplicht in de monumentenwet.

Restauratie

In 2013 is begonnen met de omvangrijke restauratie. De draagconstructie is hersteld en de overkapping is teruggebracht naar de oorspronkelijke vorm. Het geheel kan weer tientallen jaren mee en de reizigers staan weer droog.

Tegelijk met de werkzaamheden aan de overkapping, heeft NS het exterieur van het stationsgebouw gerenoveerd. De vervoerder wil ook een gedeelte van de binnenkant renoveren en er één of meer kantoorruimtes van maken. Deze werkzaamheden moeten voorjaar 2016 klaar zijn.

Bedrijvigheid

Aanvankelijk was het de bedoeling om in het station een omvangrijk bedrijfsverzamelconcept onder de naam De Conducteur te huisvesten, maar die plannen zijn terug geschaald. NS Stations kwam eind 2013 tot de conclusie dat het concept financieel te risicovol was. Vanwege de monumentale status van het station en de ligging van het gebouw tussen de sporen zou het project te duur zijn.

Nu de kappen weer terug zijn, vinden er de komende maanden nog afrondende werkzaamheden plaats. De verwachting is dat alle werkzaamheden aan de perronkappen in oktober dit jaar zijn afgerond.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

1 reactie op “Monumentale perronkappen Geldermalsen terug op hun plek”

Roland Korving|16.07.15|11:00

Mooi project maar toch jammer dat NS het nodig vond de perronoverkapping aan beide uiteinden drastisch in te korten met zo’n 20 meter uit bezuinigingsoverwegingen. Zo respectvol als men zich voordoet t.o.v. de monumentenwet is dus deels schijn en laat de reizigers letter in weer en wind staan, zowel de reizigers van Arriva als de NS-reizigers richting Tiel/Zaltbommel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.