Dieselocomotieven met stopmachine van Strukton op emplacement Amersfoort, foto: ProRail

Strukton Rail drukt moederbedrijf in rode cijfers

Oranjewoud, het moederbedrijf van aannemer Strukton en ingenieursbureau Antea, leed in het afgelopen jaar een verlies van 3,9 miljoen euro. Een jaar eerder boekte Oranjewoud nog 15,4 miljoen euro winst. Dat blijkt uit het afgelopen week gepresenteerde jaarverslag 2019. De resultaten werden volgens het bedrijf fors negatief beïnvloed door een aantal onderhoudscontracten met ProRail en een groot ERTMS-contract in Denemarken.

De publicatie van de jaarcijfers 2019 van Oranjewoud liep vertraging op vanwege de uitbraak van het Covid-19 virus. Ondanks goede prestaties van onder meer Antea Group en verschillende onderdelen van Strukton, moest de beursgenoteerde onderneming voor het eerst in vijf jaar tijd een verlies incasseren. Het resultaat viel 19,3 miljoen euro lager uit dan een jaar eerder. De omzet van het hele concern steeg wel van 2,3 miljard euro naar 2,4 miljard.

PGO-contracten

Het segment Railsystemen (Strukton Rail) zorgde voor problemen. Onder meer door de prestatiegerichte onderhoudscontracten (PGO-contracten) met ProRail. “De PGO-contracten in Nederland baren ons zorgen. Ondanks het feit dat ProRail al een aantal jaren bezig was met deze contracten, kunnen wij stellen dat zowel ProRail als de aannemers (opdrachtnemers) niet goed voorbereid waren op deze nieuwe contractvorm.”

Volgens Oranjewoud moet er de komende twee jaar gewerkt worden aan de misverstanden rond deze contracten en zullen partijen zich beter moeten voorbereiden op de volgende serie aanbestedingen. De Groep verwacht verbetering door gebruik te maken van moderne tools, een betere werkmethodiek en een goede dialoog met de opdrachtgever. Ook ProRail zelf werkt aan een evaluatie van het PGO-systeem. Zo werd vorig jaar een marktconsultatie gehouden onder aannemers. De resultaten hiervan zijn nog niet openbaar gemaakt.

Het Nederlandse hoofdspoornet is voor het klein- en dagelijks onderhoud en storingen opgedeeld in 21 onderhoudsregio’s. Deze regio’s zijn elk in een apart vijfjarig contract ondergebracht. Strukton Rail heeft onder meer de contracten voor de PGO-gebieden De Wadden, Betuwe en Limburg.

ERTMS

Een ander hoofdpijndossier voor Strukton Rail was een contract voor de aanleg van ERTMS op de F-Bane in ongeveer de helft van Denemarken. Voor Oranjewoud is dit een belangrijk project, aangezien alle Europese landen naar ERTMS overgaan. “Dit project bleek niet goed gemanaged. Wij hebben ingrijpende stappen gezet in het management en gaan ervan uit dat vanaf 2020 dit project een goede weg vooruit zal vinden. Met de ervaringen die wij opgedaan hebben, verwachten wij in Europa in de toekomst meer ERTMS-projecten uit te voeren.”

Strukton Rail boekt volgens Oranjewoud wel goede resultaten in Italië en heeft ook in Zweden en België de
stijgende lijn weer gevonden. “De Nederlandse projectentak presteert ook naar behoren. We leveren mooie
projecten op en de sfeer in het bedrijfsonderdeel is zeer positief. In Amerika en Australië, onze nieuwe markten,
timmeren we nog steeds goed aan de weg met dienstverlening op basis van data en smart maintenance.”

Metro Riyad

Naast de railtak heeft na jaren van tegenvallende resultaten het segment Civiele infrastructuur (Strukton Civiel) de weg omhoog weer gevonden. “De nadrukkelijke samenwerking met Strukton Rail blijkt een goede zet. De werkzaamheden voor de aanleg van de metro in Riyad lopen op schema. Inmiddels rijden de metro’s op grote delen van de lijnen 4, 5 en 6 in de testfase en de verwachting is dat alle metrostellen in de loop van 2021 zullen rijden. De projectdelen die later in opdracht zijn gegeven, zoals de twee stations bij het vliegveld en het science park, zijn waarschijnlijk eind 2021 klaar.”

2020

Voor dit jaar verwacht Oranjewoud dat de Covid-19-uitbraak en maatregelen beperkte gevolgen hebben voor de Groep. “Wij hebben in de eerste vijf maanden van 2020 een fractionele daling in inkomsten ervaren ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De ontwikkelingen leiden tot een positief recurring operationeel resultaat in de eerste vijf maanden van 2020. Of de inkomsten en winstgevendheid in de resterende maanden van 2020 zullen verbeteren, hangt af van de periode waarin de gebieden waarin wij actief zijn, worden blootgesteld aan Covid-19 en in hoeverre overheidsmaatregelen worden verlengd, uitgebreid of afgebouwd.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.