West Coast main line

Bouwsector kampt met materiaalschaarste, overheid blijft investeren

Door de coronacrisis kampt ruim de helft van de bouwbedrijven met problemen bij de aanvoer van materialen en leidt dit bij 20 procent tot vertraging. Navraag onder lezers van SpoorPro leert dat 10 procent van de bedrijven in de spoorbranche last heeft van schaarste. ProRail zegt vooralsnog weinig hinder te ondervinden. Het kabinet kondigde vandaag maatregelen aan om de bouw door te laten bouwen tijdens de coronacrisis.

Investeringen vanuit de overheid moeten doorgaan en waar mogelijk worden versneld, meldt minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vandaag in een officiële mededeling. Naast 15 miljoen euro voor versneld onderhoud aan overheidsgebouwen en 150 tot 250 miljoen euro aan investeringen in scholen en sportgebouwen wordt nog gekeken naar direct uitvoerbare maatregelen voor infrastructuur. Dit gaat gebeuren door de ‘Taskforce Infra’ van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en brancheorganisaties. Het gaat hierbij om maatregelen voor de tweede helft van het jaar en voor 2021.

Schaarste

Los van investeringen die onder druk staan, heeft de bouwsector vooral last van schaarste aan materialen. Doordat veel landen gedeeltelijk in lockdown zitten, is het voor ruim de helft van de bouwbedrijven moeilijk om bouwmaterialen tijdig op de bouwplaats te krijgen. Dat blijkt uit een enquête van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). De problemen komen volgens een sectoranalyse van ABN Amro voor bij allerlei leveranciers zoals producenten van hout, bouwmaterialen en metaal. Andere problemen vanwege de pandemie zijn haperende vergunningsprocedures die niet volledig digitaal kunnen worden afgehandeld, en het op de bouwplaats zien te krijgen van voldoende personeel.

In de spoorbouw lijken de problemen vooralsnog beperkt. Zo blijkt uit de voorlopige uitkomsten van een enquête onder spoorbedrijven die nog loopt, dat 10 procent van deze bedrijven hinder ondervindt van vertraagde leveringen. Navraag bij een aantal grote leveranciers van spoorse materialen in Nederland eind maart, toonde aan dat er overal voldoende voorraden waren aangelegd en leveringen naar voren waren gehaald toen de coronacrisis zich aandiende. Ook ProRail laat weten vooralsnog weinig hinder te ondervinden, maar dat dit mede komt door een uitgebreid pakket aan voorzorgsmaatregelen. Ook voor de komende periode werkt de spoorbeheerder aan manieren om de toevoer van materialen zeker te stellen. Hierover later meer op SpoorPro.

Somber vooruitzicht

In de bouw wordt weliswaar nog doorgewerkt, maar het tempo ligt sinds maart al lager en de verwachting is dat de coronacrisis voor nog meer pijn gaat zorgen. De grootste gevolgen voor de bouw worden duidelijk in de tweede helft van dit jaar en in 2021, verwacht sectoreconoom Madeline Buijs van ABN Amro. De bouw kan op dit moment nog grotendeels zonder steun van de overheid. Uit cijfers van de Uitvoeringsdienst Werknemersverzekeringen (UWV) blijkt dat tussen 6 en 30 april 1.287 bouwbedrijven gebruik hebben gemaakt van de NOW-regeling waarbij bouwbedrijven een tegemoetkoming in de loonkosten kunnen krijgen. In totaal hebben 114.000 bedrijven een tegemoetkoming aangevraagd. “Deze bouwbedrijven worden hard geraakt, want gemiddeld verwachten zij 51 procent omzetverlies”, zegt Buijs. “Maar op een totaal van afgerond 37.500 bouwbedrijven is dit aantal beperkt.”

Toch is de bouw niet immuun voor de coronacrisis, zoals blijkt uit het sterk gedaalde ondernemersvertrouwen van bouwondernemers in april 2020. De vertrouwensindicator kwam begin april uit op -12,5, terwijl deze een maand eerder nog op 6,6 stond. De overheid heeft volgens Buijs de sleutel in handen om de schade voor de bouw te beperken. Dit is onder meer mogelijk door het naar voren halen van overheidsprojecten. Ook woningcorporaties kunnen op dat vlak een steentje bijdragen.

Omzetstijging

Volgens de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg de omzet van bouwbedrijven in alle branches. Gespecialiseerde bouwbedrijven behaalden met 11,1 procent de sterkste omzetstijging. Bedrijven in de grond-, water- en wegenbouw, waar onder meer spooraannemers onder vallen, zagen hun omzet met 8,4 procent stijgen.

Het aantal faillissementen in de bouw is in het eerste kwartaal met zeven gestegen vergeleken met een jaar eerder, tot 121 bedrijven. Daarmee stijgt het aantal faillissementen in de bouw voor het zevende kwartaal op rij. Het ondernemersvertrouwen van de bouwondernemers kwam aan het begin van het tweede kwartaal uit op -10,6, het laagste niveau sinds begin 2014. Vergeleken met ondernemers in andere bedrijfstakken is het vertrouwen in de bouw nog relatief hoog. Voor het tweede kwartaal verwacht per saldo de helft van de bouwondernemers een lagere omzet te behalen. 20 procent verwacht een krimp van het personeelsbestand.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Bouwsector kampt met materiaalschaarste, overheid blijft investeren”

Pat Rick|22.05.20|16:49

Over een 3/4 jaar is dit opgedroogd, dus nu tijd voor een nieuwe “Crisis- en Herstelwet” zoals die van 2008. (versnelde) Aanpak van snelwegen: A76, N50 Kampen, A67, A4 BoZ-Markiezaat, A50 Paalgraven-Ewijk. Verdubbeling spoor bij Olst, Den Helder. Aanleg Nedersaksenlijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.