Langzaam rijdende intercity helpt onvoldoende tegen trillingen

Langzamer rijden met intercity’s op het spoor tussen Breda en Boxtel helpt onvoldoende om de trillingshinder voor omwonenden van spoorwegovergangen te verminderen. Dat blijkt uit een proef die NS en ProRail sinds december vorig jaar op dit traject uitvoeren. ProRail meldt dat er vanwege de tegenvallende resultaten wordt gestopt met de snelheidsbeperkende maatregelen. 

Intercity’s op het traject Den Haag-Eindhoven reden sinds december vorig jaar tijdelijk met 115 kilometer per uur in plaats van 130 tot 140 kilometer per uur tussen Breda en Boxtel.  NS wilde beproeven of dat zou helpen om de trillingshinder voor omwonenden te verminderen. “De uitkomsten van dit trillingsonderzoek en een enquête onder omwonenden geven helaas onvoldoende resultaat om het rijden met verlaagde snelheid voort te zetten. We betreuren dat deze maatregel niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd”, meldt ProRail.

De komende weken wordt de dienstregeling van NS aangepast, waardoor treinen in juni 2020 weer de reguliere snelheid kunnen rijden. In verband met de maatregelen rondom het coronavirus rijdt NS op dit moment een aangepaste dienstregeling, waardoor de Intercity Den Haag-Eindhoven momenteel niet rijdt.

Maatregelen

ProRail onderzoekt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat diverse maatregelen tegen trillingen door treinverkeer. In de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen is een aantal innovaties opgenomen die de komende tijd worden onderzocht op de Brabantroute. ProRail verwacht in de loop van dit jaar met een planning te kunnen komen.

ProRail wilde in het tweede weekend van april op het spoor in Oisterwijk Under Sleeper Pads (USP’s) aanleggen, rubberen matten dieonder dwarsliggers worden gemonteerd. Vanwege de huidige ontwikkelingen rondom het coronavirus, wordt deze proef naar later dit jaar verschoven. Een tweede proef in Oisterwijk met Durflex moet ook enige maanden worden uitgesteld. Durflex is een soort schuim dat tussen de spoorstenen wordt gespoten. De speciale werktrein uit China die nodig is om Durflex aan te brengen kan niet op tijd in Nederland zijn door exportbeperkingen in verband met het coronavirus.

In Dorst wil ProRail als proef de betonnen vloer van de overweg Wethouder van Dijklaan vervangen door een ander materiaal. ProRail gaat onderzoeken of deze zogenaamde ‘STRAIL-overweg’ kan helpen om de trillingen te verminderen. De spoorbeheerder bekijkt of dit nieuwe type overweg begin 2021 in het spoor kan worden geïnstalleerd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “Langzaam rijdende intercity helpt onvoldoende tegen trillingen”

Arco Sierts|28.03.20|08:37

Merkwaardig. Als iets onvoldoende helpt, dan moet je meer doen. Niet minder!
Ga 100 km/u rijden, of zet op proef twee Vectron-locs in. Iedereen weet dat het probleem zit in dynamisch-mechanische overgangen in de onder- en bovenbouw, en de excessieve dynamisch-mechanische reactie die de tramophanging van de TRAXX daarop geeft.

Ik snap op zich wel dat NS zoiets heeft van “nu is ProRail aan zet”. Maar het betreft hier overduidelijk een interactieprobleem, dus moet je beide aan de bak.

Marc Busio|29.03.20|16:35

Deze ellende is ontstaan omdat de goed functionerende ic Den Haag-Venlo via de HSL geleid moest worden, omdat de regering hier meer treinen op wilde zien. De verbinding werd ingekort tot Eindhoven en bereden met TRAXX-getrokken-treinen die een belabberde punctualiteit hebben en dus ook trillingen veroorzaken op het Brabantse deel van het traject. Ik kan me zo voorstellen dat NS en ProRail zich, met de ICNG-treinen in aantocht, niet al te zeer gaan inspannen en kan ze daar geen ongelijk in geven.

Rutger Luiten|30.03.20|12:00

Zijn de trillingen misschien erger geworden omdat de grond droger is dan andere jaren. Ik merkte jaren geleden op een camping in Italië waar het kruk droog was dat als er een trein langs rijdt, dat deze door de harde ondergrond de trein veel meer herrie en trillingen veroorzaakt.

Aangezien de trillingen vooral in Brabant optreden waar de grond ook uitdroogt door verminderde neerslag lijkt mij dit probleem mogelijk hieraan te verwijten valt.

John rdam|30.03.20|13:47

@ Marc Busio: wat is er mis met de IC Gvc – Ehv die over de HSL rijdt? Prima verbinding, eindelijk binnen een uur van Rtd in Ehv. Niet omdat de regering het wil maar omdat veel reizigers er voordeel bij hebben.
Dat het materieel dat NS hiervoor inzet van matige kwaliteit is, is een andere discussie. Zo goedkoop mogelijke exploitatie hoort wel bij de Nederlandse traditie van kruidenierspolitiek. Minstens 1x per dag een stilgevallen trein op de HSL past helaas blijkbaar prima in de businesscase.

Marc Busio|30.03.20|17:45

Aanvankelijk reden er naast de Thalys slechts twee IC-directtreinen per uur tussen Breda en A’dam. Het ministerie verlangde van de NS om de HSL intensiever te gaan gebruiken. Tussen A’dam en R’dam zijn er toen twee IC-directtreinen bijgekomen, en voor R’dam-Breda is de NS de IC Den Haag-Venlo gaan omleiden over de HSL, met veel treinuitval en trillingsellende tot gevolg. De reistijdwinst van 10 minuten was niet meer dan een bijkomstigheid: de HSL moest en zou intensiever bereden worden.

Arco Sierts|31.03.20|09:26

@ Marc: vreemde redenatie. Wat heeft de (valide) reizigerswens voor betere verbindingen te maken met trillingen? Het trillingsprobleem is puur techniek en wordt veroorzaakt door de interactie tussen 1) massa-veer-discontinuiteiten in de baan en 2) de reactieve massa van de trein (in dit geval de zgn. tramophanging van de TRAXX). ProRail gaat over issue 1) , en NS gaat over het materieel dus over issue 2).

Beide ontlopen hun verantwoordelijkheid richting hun buren, en dat is moreel verwerpelijk.

Henk Derksen|03.04.20|11:25

Het probleem zit niet in het materieel, immers de oude locs 1100 en 2200 veroorzaakten de zelfde klachten (gelijk gewicht en asindeling BoBo) probleem zit in de baan de massieve harmelen overwegen hebben een veel lagere vlaktedruk dan het dwarsliggerspoor voor en achter de overweg, daardoor verzakt het spoor voor en achter de overweg en ontstaan er aanstootkrachten, elektrische scheidingslassen nodig voor de werking van de overweg veroorzaken extra trillingen in bovenbouw.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.