ICE-4-Giruno-en-TGV-Euroduplex-treinen

‘De trein in plaats van het vliegtuig op Europese bestemmingen levert 8,35 miljoen ton CO2-reductie op’

Bron: Railtech

Wanneer reizigers massaal de trein zouden pakken in plaats van het vliegtuig om van de ene Europese stad naar de andere te reizen, zou er tot 10 procent minder CO2 worden uitgestoten. Een besparing van 8,35 miljoen ton. Dat blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek door de Rebel Group in opdracht van ProRail. In de top 10 van trajecten met de grootste besparing staat de verbinding Londen-Amsterdam bovenaan met ruim 1,9 ton minder CO2-uitstoot dan het vliegtuig.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “‘De trein in plaats van het vliegtuig op Europese bestemmingen levert 8,35 miljoen ton CO2-reductie op’”

Pat Rick|28.02.20|13:38

Het investeren en bouwen van nieuwe rail-infra KOST juist CO2. Heeft Rebel dit ook meegerekend. Volgens de NRC zijn de besparingen dan veel minder groot en blijft maar een kleine milieuwinst over.

Dus is het zaak om de bestaande HSL-infra zo goed mogelijk te benutten, bestaande infra te upgraden en met beleid stukken HSL toe te voegen, bijv. Wunderline upgraden en Lelylijn toevoegen om aansluiting te krijgen Duitse HSL-net naar Hamburg.

ProRail kan zich beter op technische zaken richten ipv PR

Hans Jeanson|02.03.20|11:29

Bovendien is reizen per trein heel veel duurder dan vliegen. De vraag is of men daardoor dan meer reizigers per trein aan kan trekken.

Peter H|02.03.20|13:37

Voor de grote massa is de prijs de bepalende factor. Als je voor b.v. 50€ een retourtje Londen kan kopen zullen weinig mensen het vliegtuig nemen. Dan moet je wel af van het oerwoud aan tarieven en voorwaarden. Gewoon net als vroeger, kaartje kopen en hup, de trein in. Wel met een reserveringssysteem, geen kaartjes meer verkopen als de trein vol is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘De trein in plaats van het vliegtuig op Europese bestemmingen levert 8,35 miljoen ton CO2-reductie op’ | SpoorPro.nl
ICE-4-Giruno-en-TGV-Euroduplex-treinen

‘De trein in plaats van het vliegtuig op Europese bestemmingen levert 8,35 miljoen ton CO2-reductie op’

Bron: Railtech

Wanneer reizigers massaal de trein zouden pakken in plaats van het vliegtuig om van de ene Europese stad naar de andere te reizen, zou er tot 10 procent minder CO2 worden uitgestoten. Een besparing van 8,35 miljoen ton. Dat blijkt uit een vandaag verschenen onderzoek door de Rebel Group in opdracht van ProRail. In de top 10 van trajecten met de grootste besparing staat de verbinding Londen-Amsterdam bovenaan met ruim 1,9 ton minder CO2-uitstoot dan het vliegtuig.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “‘De trein in plaats van het vliegtuig op Europese bestemmingen levert 8,35 miljoen ton CO2-reductie op’”

Pat Rick|28.02.20|13:38

Het investeren en bouwen van nieuwe rail-infra KOST juist CO2. Heeft Rebel dit ook meegerekend. Volgens de NRC zijn de besparingen dan veel minder groot en blijft maar een kleine milieuwinst over.

Dus is het zaak om de bestaande HSL-infra zo goed mogelijk te benutten, bestaande infra te upgraden en met beleid stukken HSL toe te voegen, bijv. Wunderline upgraden en Lelylijn toevoegen om aansluiting te krijgen Duitse HSL-net naar Hamburg.

ProRail kan zich beter op technische zaken richten ipv PR

Hans Jeanson|02.03.20|11:29

Bovendien is reizen per trein heel veel duurder dan vliegen. De vraag is of men daardoor dan meer reizigers per trein aan kan trekken.

Peter H|02.03.20|13:37

Voor de grote massa is de prijs de bepalende factor. Als je voor b.v. 50€ een retourtje Londen kan kopen zullen weinig mensen het vliegtuig nemen. Dan moet je wel af van het oerwoud aan tarieven en voorwaarden. Gewoon net als vroeger, kaartje kopen en hup, de trein in. Wel met een reserveringssysteem, geen kaartjes meer verkopen als de trein vol is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.