Lankhorst Engineered Products

Lankhorst gaat gerecyclede dwarsliggers exporteren naar Nieuw-Zeeland

Lankhorst Engineered Products uit het Friese Sneek heeft een tender gewonnen van de Nieuw-Zeelandse spoorwegmaatschappij KiwiRail. Het bedrijf mag de komende drie jaar dwarsliggers leveren van gerecycled plastic. Het is de eerste order voor Lankhorst vanuit Nieuw-Zeeland en Oceanië.

KiwiRail koos naar eigen zeggen voor het product van Lankhorst vanwege de verwachtte levensduur van 50 jaar en de geluidsreductie. Het spoorbedrijf gaat de dwarsliggers toepassen in het hoofdrailnet en bij wissels. De order werd binnengehaald door de Australische verkoopagent van Lankhorst, Link Asia Pacific (LinkAP) uit Brisbane. LinkAP wist KiwiRail te interesseren voor de dwarsliggers van Lankhorst tijdens een van de presentaties die het bedrijf organiseerde voor Australische en Nieuw-Zeelandse infrastructuurbeheerders, spoorvervoerders en aannemers.

Doorbraak

Lankhorst Engineered Products spreekt zelf van een “significante doorbraak.” Het werelddeel Oceanië is een nieuwe markt voor het bedrijf. Lankhorst leverde eerder al kunststof dwarsliggers voor de Nederlandse thuismarkt en daarnaast in andere Europese landen zoals België, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft het een aantal contracten op andere continenten zoals Afrika (Gabon), Azië (Maleisië) en Noord Amerika (Mexico). Lankhorst is ook een van de deelnemende bedrijven aan de proeftuin van ProRail waarin verschillende alternatieven voor de huidige betonnen dwarsliggers worden getest.

In Nederland worden de dwarsliggers geleverd door Voestalpine Railpro en zijn sinds 2017 gecertificeerd door ProRail voor gebruik in het Nederlandse spoor. De eerste variant is al sinds 2006 op de markt. De variant waar KiwiRail voor koos is sinds 2014 verkrijgbaar.

Stalen staven

Lankhorst hanteert voor alle producten die het maakt uit gerecycled plastic de merknaam KLP. Voor de dwarsliggers die straks ook richting Nieuw-Zeeland gaan, luidt de volledige productnaam: KLP Hybrid Polymer Sleepers. De dwarsliggers worden gemaakt van een flexible polymeer die versterkt is met een bewapening van twee stalen staven. Deze constructie zorgt er volgens het bedrijf voor dat de spoorbielzen stugger en sterker zijn dan een massieve kunststof dwarsligger.

Daarnaast claimt Lankhorst dat de KLP dwarsligger in het ballastbed maximaal bestand is tegen zowel zijdelingse belasting als krachten vanuit de lengte. Verder is er 30 procent minder plastic in verwerkt als in een massieve dwarsligger. De verschillende soorten zijn ontwikkeld voor toepassing in zowel een stedelijke, regionale als industriële spoorlijnen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.