Seinhuis Utrecht, bron: ProRail

Oud seinhuis in Utrecht krijgt horecabestemming

ProRail heeft een monumentaal seinhuis uit 1931 bij het spoor in het Utrechtse Blauwkapel verkocht aan twee ondernemers. Het seinhuis werd al jaren niet gebruikt, maar wordt nu omgetoverd tot horecaplek.

Het seinhuis aan de Eykmanlaan in Utrecht is ooit gebouwd om het treinverkeer in goede banen te leiden. De  ramen op de eerste etage gaven treinbeveiligers goed uitzicht over de spoorkruising, de verbindingsbogen en aftakkingen. Het seinhuis is ontworpen onder toezicht van Sybolt van Ravensteyn, een architect die vroeger veelvuldig door de NS werd ingeschakeld om stations en seinhuizen te ontwerpen. Het seinhuis was volgens ProRail aan het einde van de twintigste eeuw niet meer nodig, omdat de aansturing van het spoorwegverkeer centraal geregeld werd.

Nieuwe bestemming

Veel van de voormalige seinhuizen zijn gesloopt, maar enkele daarvan zijn bewaard gebleven. Het gebouw is de afgelopen periode vervallen geraakt. ProRail meldt dat in samenwerking met de Stichting Herontwikkeling Iconische Bouwwerken (HIB) is gezocht naar een nieuwe bestemming. Uiteindelijk bleken Floor van Gurp en Renske van Kooten interesse te hebben, die initiatiefnemers zijn van horecagelegenheid Meneer Peer aan de Weersluis in Utrecht.

Regiodirecteur Kees Rutten van ProRail: “We waren op zoek naar een partij om het seinhuis aan over te dragen, onder de voorwaarde dat de partij het achterstallig onderhoud en het herstel van het monumentale karakter op zich neemt. Ook moet het gebouw een openbaar karakter krijgen, zodat ook buurtbewoners van het seinhuis kunnen profiteren. We denken dit gevonden te hebben in Floor en Renske.”

Overdracht

ProRail draagt het seinhuis op vrijdag over Floor en Renske. “Het lijkt ons geweldig om het oude seinhuis met zijn historie terug te geven aan de bewoners van Utrecht. Het wordt een plek voor iedereen, waar je aan de hand van oude foto’s kunt zien hoe het treinverkeer vroeger de juiste rails op werd gestuurd”, aldus de ondernemers. De nieuwe uitbaters zullen de oorspronkelijke sfeer intact houden met oude treinbankjes, klokken en andere spoorse elementen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.