gebroken spoorstaaf, bron: ProRail

ProRail ziet kansen in storingspreventie met beeldherkenning

Door jaarlijks ongeveer 250 miljoen foto’s van het spoor te maken en te analyseren verwacht ProRail in de toekomst defecten automatisch op te kunnen sporen. Via een nieuwe methode kunnen zo in korte tijd vele kilometers spoor worden beoordeeld. De spoorbeheerder deed onlangs een proef met deze methode waarbij miljoenen foto’s via speciale algoritmes werden geanalyseerd.

Volgens ProRail zijn zelfs de kleinste haarscheurtjes op deze manier te registreren en analyseren. Met de nieuwe methode via beeldherkenning zijn defecten aan het spoor veiliger en sneller te signaleren dan met de handmatige inspecties die de spoorbeheerder nu nog toepast. Inspectie van de spoorinfrastructuur met methodes als beeldherkenning is nodig wanneer het spoorvervoer, zoals verwacht wordt, in de komende jaren sterk gaat stijgen. Het spoor zal daardoor harder slijten, het effect van een storing op de dienstregeling is groter en de tijd om het spoor handmatig te controleren korter.

Hoopgevend

Op basis van de test verwacht ProRail zonder handmatig werk alle visueel te detecteren componenten via foto’s automatisch op orde te kunnen brengen in zijn informatiesystemen. “De eerste resultaten zijn hoopgevend, met percentages boven de 99 procent juistheid”, meldt het bedrijf in een persbericht.

Er worden steeds meer algoritmes ontwikkeld door de verschillende aanbieders om uit grote reeksen beelden automatisch relevante informatie te herkennen. “Inmiddels zijn we in staat om de lasverbindingen tussen de spoorstaven te herkennen en we hebben aangetoond dat dit ook voor dwarsliggers mogelijk is. Ondertussen werken we aan een algoritme om defecten in de spoorstaven zelf te herkennen.”

Veiliger

Door de nieuwe manier van inspecteren is beter te bepalen wanneer onderhoud nodig is en wat er dan precies moet gebeuren. Door de grote hoeveelheid beelden is bovendien beter te zien hoe defecten veranderen door de tijd heen en of dat volgens verwachting verloopt. “Zo krijgen we meer grip op de (slijtage van) onderdelen van ons spoorsysteem, preventief handelen en daardoor hinder voorkomen.”

Een bijkomend voordeel van automatische beeldherkenning is dat het werken voor spoormedewerkers veiliger wordt. Zij hoeven immers de zevenduizend kilometer spoor in Nederland niet meer te inspecteren langs de baan, maar kunnen dat straks doen met behulp van de data-analyses.

Beeldherkenning is een van de vele nieuwe methodes die in de afgelopen jaren werden ontwikkeld om de conditie van het spoor te monitoren. ProRail werkte al samen met Ricardo Rail aan systemen om het spoor door middel van sensoren op treinen te inspecteren, maar ook met beeldherkenning voor het signaleren van schade aan pantografen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail ziet kansen in storingspreventie met beeldherkenning”

corkarel|19.08.19|12:28

ja vooral ‘duurzame’ helikopters inzetten, drones zijn we natuurlijk nog niet klaar voor, 2025 zeker

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.