Ondertekening PGO-contract Eemland door John Voppen ProRail en Jorn Pruntel Asset Rail

Asset Rail haalt onderhoudscontract Eemland binnen

Spooraannemer Asset Rail blijft de komende vijf jaar het dagelijks onderhoud uitvoeren aan het spoor in de regio Eemland. Het bedrijf kwam als winnende partij uit de bus bij de nieuwe aanbesteding van het gebied. Met de opdracht is een bedrag van ruim 36,1 miljoen euro gemoeid.

John Voppen, COO bij opdrachtgever ProRail en Jorn Pruntel, algemeen directeur bij Asset Rail, tekenden onlangs het nieuwe contract dat ingaat op 1 december. Het contractgebied Eemland loopt tussen Naarden-Bussum, Hilversum, Amersfoort en de lijnen richting Utrecht tot aan Utrecht Overvecht en Blauwkapel. De lijn van Maarn tot Rhenen behoort ook tot het gebied. Inclusief Eemland heeft Asset Rail nu zes van de in totaal 21 onderhoudsregio’s in beheer. Het spoor in de overige gebieden wordt onderhouden door BAM, Strukton en VolkerRail.

Asset Rail was de afgelopen zes jaar al verantwoordelijk voor het reguliere onderhoud aan wissels, seinen, overwegen en beveiliging in het gebied. In die periode is het aantal storingen volgens de aannemer bijna gehalveerd. Het team dat nu al op en rond deze sporen werkt voor het huidige onderhoudscontract, blijft dat ook de komende vijf jaar doen. Asset Rail is wel op zoek naar nieuwe mensen om het team uit te breiden. Zo zoekt het bedrijf onder meer technici voor de gebieden baan, seinwezen en energievoorziening. En daarnaast werkvoorbereiders en uitvoerders.

21 gebieden

Asset Rail werd in 2006 opgericht en is eigendom van Dura Vermeer en Arcadis. Het bedrijf is op dit moment onder meer verantwoordelijk voor het dagelijks spooronderhoud in de regio’s Gelre, De Peel, Drenthe, Dordrecht en Brabant. In de komende jaren wordt een groot deel van de 21 contractgebieden opnieuw aanbesteed. ProRail is een marktconsultatie gestart om te onderzoeken of de onderhoudscontracten niet op een andere manier moeten worden ingericht.

De aanbesteding en uitvoering van PGO-contracten leidde in het verleden al tot rechtszaken, kamervragen en onderzoeken. Na een relatief rustige periode laaide onlangs de strijd weer opnieuw op toen VolkerRail een kort geding aanspande tegen ProRail. Volgens de spoorbeheerder schreef Volker Rail voor een absurd laag bedrag in op de tender voor een van de PGO-contracten. De aanbieding van VolkerRail werd daarom geweigerd, waarna de aannemer naar de rechter stapte. De uitspraak volgt aanstaande donderdag 1 augustus. Om welke regio(s) het ging in dit geval is niet bekend.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.