VolkerRail sleept ProRail voor de rechter om PGO-contract
De rechtbank doet op 1 augustus uitspraak in een kort geding dat aannemer VolkerRail aanspande tegen ProRail. De spooraannemer schreef in op een onderhoudscontract, maar volgens ProRail tegen een abnormaal laag bedrag. ProRail weigerde de inschrijving van VolkerRail en gunde de opdracht aan een van de andere drie aannemers die inschreven op de aanbesteding.
Het kort geding van VolkerRail lijkt een nieuw hoofdstuk in een reeks van rechtszaken sinds de invoering van Prestatiegericht Onderhoud (PGO) bij ProRail. Nadat Strukton in 2016 een zaak verloor over de aanbesteding van onderhoudsgebied De Peel 2 in Limburg en Brabant werd het rustiger. De rechter oordeelde toen dat de inschrijving terecht door ProRail ongeldig was verklaard. Op basis van het gunningsmodel was Strukton Rail de beoogde winnaar, maar ProRail besloot deze contracten voor het spooronderhoud aan Asset Rail te gunnen.
In dit geval zou het gaan om het contract Midden-Nederland waar VolkerRail op inschreef voor 15 miljoen euro. Ruim de helft minder dan de nummer twee Asset Rail, meldt vakblad Cobouw. Ook in drie andere contractgebieden zou de aannemer tientallen miljoenen euro’s lager hebben ingeschreven. VolkerRail zelf wil geen enkel commentaar geven op het kort geding. ProRail laat weten dat de zaak woensdag behandeld is in de rechtbank en dat de uitspraak volgt op 1 augustus, maar zegt later met details over de zaak te komen.
Vertraging
ProRail werkt inmiddels ruim tien jaar aan de invoering van PGO. De rechtszaken over te lage inschrijvingen, achterstallig of gebrekkig onderhoud zorgden sindsdien voor veel vertraging. Om verbetering te brengen werd het beoordelingsproces van de inschrijvingen en de staat van onderhoud van het spoor aangepast. In 2014 werd bij wijze van proef ook de contractduur voor vier contractgebieden verlengd tot tien jaar, maar later werden deze contracten weer opengebroken en opnieuw aanbesteed voor vijf jaar.
Voor de uitvoering van klein en dagelijks onderhoud volgens het PGO-principe werd het spoornet werd opgedeeld in 21 gebieden die los worden aanbesteed. Strukton, BAM, Asset Rail en VolkerRail zijn de enige aannemers die mogen inschrijven op deze contracten. Van de 21 gebieden zijn er nu zestien aanbesteed met PGO-contracten en de laatste vijf contracten moeten voor het einde van dit jaar worden gesloten. Met de contracten is in totaal ruim 250 miljoen euro per jaar gemoeid. Het dagelijks onderhoud aan het spoor biedt werk aan zo’n 2.000 mensen.
Lees ook:
- ProRail wint kort geding over spooronderhoud
- ProRail sluit vier tienjarige PGO-contracten af
- Mansveld: PGO 3.0 niet versneld invoeren
- PwC onderzoekt overtreding mededingingsregels door ProRail
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
21 PGO gebieden
16 aanbesteed
De laatste 9?????
Beste Ron, bedankt voor je oplettendheid. De verwarring kwam uit het feit dat er vier contracten opnieuw zijn aanbesteed. We hebben de informatie in het bericht aangepast.
Reactie op persoonlijke titel
Prorail zorgt met deze wijze van aanbesteden voor een stuk rust in deze bedrijfstak, niet dus..
Het zal wel bekend zijn dat de spooraannemers vanaf de privatisering(eind jaren negentig) grote moeite hebben om continuïteit in hun bedrijfsvoering te krijgen. In de weekenden, feestdagen en vakantie’s is er een tekort aan personeel en in een “normale” werkweek is er bijna geen werk.
Misschien is de VR prijs wel de juiste prijs en heeft prorail (belastingbetaler) jarenlang veel te veel betaald.
De hele privatisering had nooit mogen gebeuren, de kosten zijn enorm gestegen in vergelijk met het NS onderhoud van voor de reorganisatie.
NS werkte kosten dekkend, aannemers gaan alleen voor de winst
Misschien is de VR prijs wel de juiste prijs en heeft Prorail jarenlang veel te veel betaald
Het winst moeten maken is datgene wat eruit moet.
Echter dat gaat niet met aannemers die dat juist als uitgangspunt hanteren.
Zoals ooit een directeur van zo’n bedrijf in een overleg meedeelde, quotte “De 10 die jullie ex-NSers na streven, hoeft niet meer, een 6 is voldoende.”
Daarom lijkt het mij verstandig om het personeel onder te brengen bij Prorail, en het onderhoud in eigen hand te nemen.
Wel moet men waken dat de oude bedrijfscultuur uit de jaren 80 niet meer terug komt.
Het winst moeten maken is datgene wat eruit moet.
Echter dat gaat niet met aannemers die dat juist als uitgangspunt hanteren.
Zoals ooit een directeur van zo’n bedrijf in een overleg meedeelde, de 10 die jullie ex-NSers na streven, hoeft niet meer, een 6 is voldoende.
Daarom lijkt het mij verstandig om het personeel onder te brengen bij Prorail, en het onderhoud in eigen hand te nemen.
Wel moet men waken dat de oude bedrijfscultuur uit de jaren 80 niet meer terug komt.