Spoorproject OV SAAL

RHDHV maakt verbinding Schiphol-Lelystad klaar voor PHS en ERTMS

Aannemer Royal HaskoningDHV gaat ProRail de komende jaren ondersteunen bij de uitwerking van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV SAAL). Daarnaast gaat het bedrijf dezelfde corridor voorbereiden op de komst van ERTMS.

Beide partijen tekenden deze week het raamcontract. Hierbij waren onder meer Ans Rietstra, directeur Projecten en Hans van Leeuwen, financieel directeur bij ProRail en Anton van der Sanden, directeur Transport en Planning bij Royal HaskoningDHV aanwezig.

De aannemer is onder andere verantwoordelijk voor het ontwerp van de inhaalsporen in Weesp en de herinrichting van de stationsomgeving. Daarnaast moet de nieuwe infrastructuur voorbereid zijn op de komst van ERTMS. ProRail en Royal HaskoningDHV gaan nu samen een integrale voorkeursvariant ontwikkelen voor alle maatregelen op de corridor.

Meer capaciteit

Anton van der Sanden: “Ik ben er trots op dat wij met dit mooie project kunnen bijdragen aan een toekomstbestendig spoor. ProRail en Royal HaskoningDHV gaan in nauwe samenwerking optimaal gebruik maken van elkaars kennis en ervaring om het spoor succesvol te verduurzamen en tegelijkertijd de capaciteit en beschikbaarheid te vergroten.”

De komende tien jaar wordt gezamenlijk door ProRail, NS en de goederenvervoerders flink geïnvesteerd in het spoor. Aan de basis hiervan ligt het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat initiatiefnemer is. Doel het programma is om de trein, in met name de Randstad, hoogfrequent te laten rijden tussen de grote steden. Daarnaast komt er meer ruimte voor het goederenvervoer.

Versobering

Eerder deze week bleek uit de Basisrapportage PHS dat het mogelijke financiële tekort van het PHS is opgelopen tot 354,6 miljoen euro. Dit komt deels door een kostenstijging en deels door een veranderde rekenmethode. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijkt naar versoberingsmaatregelen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “RHDHV maakt verbinding Schiphol-Lelystad klaar voor PHS en ERTMS”

Pat Rick|10.05.19|11:15

Men zou OV SAAL kunnen versoberen door de scope te verkleinen en rond Schiphol voor een andere railoplossing kiezen: laat deel van de I/Cs rijden tot A’dam-Zuid en dan reizigers laten overstappen op de metro naar Schiphol. Dit is veel beter dat je HSL-reizigers vraagt om daar over te stappen op een Airport Sprinter. Dan wordt A’dam zuid een keerstation

PHS slorpt heel veel mobiliteitsbudget op, en zorgt dan weer voor problemen met voor-/na-transport, wat door metro al deels opgelost zou worden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.