Rails, spoor

Nieuwe schades aan het spoor stellen onderzoekers voor vraagtekens

Schade aan spoorstaven en andere onderdelen van spoor en materieel, hoe onderzoek je dat en wat zijn veel voorkomende schades? Margreet Beuving en Martin Hiensch van Dekra Rail legden het uit in een workshop op RailTech Europe. “Slijptreinen hebben steeds meer vermogen en locomotieven ook. Dat heeft consequenties voor de wielen en de spoorstaven”, aldus Hiensch.

Dekra Rail analyseert schadebeelden om er achter te komen wat de oorzaak is. Soms is dat om een verantwoordelijke partij aan te kunnen wijzen, maar meestal is het belangrijkste doel om herhaling te voorkomen. “Wanneer er schade ontstaat, wordt alles in het werk gesteld om de schade zo spoedig mogelijk te herstellen. Wat vaak vergeten wordt, is het zorgvuldig doorgronden van de oorzaak van de schade”, vindt Margreet Beuving, expert Mechanica bij Dekra Rail. “Dit levert essentiële informatie op waarmee schade in de toekomst voorkomen kan worden. Een uitgebreid schadeonderzoek levert ook aanknopingspunten op voor specificaties bij vernieuwing van de assets. Daarnaast geeft het informatie over de restlevensduur van nog niet gefaalde systemen.”

Volgens Beuving ontstaan de meeste schades door een ongelukkige combinatie van belasting. Bijvoorbeeld door mechanische krachten en chemische beïnvloeding zoals corrosie. Andere vormen van belasting die tot schade kunnen leiden zijn: wrijving, verwarming en elektrische effecten. “Van opdrachtgevers ontvangen we bijvoorbeeld gecorrodeerde klemmen, bouten en veren. De corrosie met daaropvolgende scheurvorming kan veroorzaakt worden door verkeerd materiaalgebruik of door een coating die niet goed is aangebracht.”

Brosse spoorstaven

Voor het vinden van de oorzaak is nauwe samenwerking met de klant belangrijk. Soms zijn er namelijk veranderingen in het proces die aanwijzingen opleveren voor de oorzaak. Hoe is het systeem onderhouden? Hoe is het gebruikt? Welke belasting heeft het ondergaan en wat waren de specificaties? Zo signaleert collega Martin Hiensch een nieuw schadebeeld waarbij de bovenlaag van de spoorstaaf, vooral in bogen, brosser wordt. Hierdoor ontstaan oneffenheden die voor slagwerking zorgen en daarmee weer scheuren. Het vermoeden bestaat dat deze schade ontstaat door het toegenomen vermogen en gewicht van slijptreinen en locomotieven.

Hiensch laat verschillende voorbeelden zien van schade aan spoorstaven: headchecks, putten, squats, studs of golfslijtage. “Bijna alle vormen van slijtage aan spoorstaven zijn wielslipgerelateerd en dan vooral in het binnenbeen van bogen.”  Een baangebonden smeerinstallatie kan een van de oplossingen voor bovenmatige slijtage in bogen, maar dan moet die wel exact op de goede plek staan. Ook tijdig profielonderhoud kan veel problemen voorkomen weet Hiensch.”

Krimpende kabels

Beuving noemt een voorbeeld van beschadigde elektriciteitskabels uit een trein die Dekra ooit onderzocht. Vrij kort na vervanging van deze kabels werden er scheurtjes geconstateerd in het isolatiemateriaal en oxidatie zelf. “We hebben eerst de feiten verzameld. Wat houdt de schade precies in? Hoe zijn de kabels gemaakt? Welke materialen zijn daarbij gebruikt? Is er iets veranderd in het proces? Vervolgens constateerden we dat het glijmiddel dat gebruikt werd om de kabels in de mantelbuizen te krijgen veranderd is. Dat middel heeft de isolatie doen krimpen en heeft ook roestvorming veroorzaakt, wat vervolgens tot scheurtjes heeft geleid. De conclusie was dat zowel de veranderingen in werkwijze en in gebruikte materialen oorzaak waren van de schade.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.