Boombakken station Breda, foto: ProRail

Boombakken station Breda aangepast na brekend glas

De boombakken die bevestigd zijn in het dak van station Breda worden aangepast, nadat vorig jaar zomer een glasplaat tijdens een storm kapot is gegaan. Woensdag is het glas uit één van de boombakken boven het busstation verwijderd. Daarna zal de boombak van boven worden afgedekt met een lichtstraat.

In de zomervakantie vorig jaar brak een glasplaat tijdens een storm. Dit gebeurde vlak na middernacht en er waren op dat moment geen omstanders in de buurt. Direct na het incident heeft ProRail het Kenniscentrum Glas in Gouda gevraagd onderzoek te doen na de toedracht. Ondanks uitgebreid onderzoek, is het niet gelukt de oorzaak met honderd procent zekerheid vast te stellen.

Controle

Na het incident zijn alle glasplaten direct gecontroleerd. Daarbij is uit voorzorg één glasplaat verwijderd, omdat deze onder te veel spanning stond. Om de veiligheid te waarborgen zijn de glasplaten sinds het incident periodiek geïnspecteerd. Daarnaast werden alle glasplaten nog eens extra gecontroleerd bij harde wind. Daarbij zijn geen nieuwe defecten geconstateerd aan de glasplaten.

Advies- en ingenieursbureau Movares heeft in opdracht van ProRail een contra-expertise uitgevoerd, waarbij is vastgesteld dat de veiligheid op korte termijn is gewaarborgd. Voor de lange termijn willen de betrokken partijen echter geen enkel risico nemen en het glas verwijderen. Dat is vanwege de locatie van de boombakken, die hoog in het plafond zitten, een lastige klus. Om die reden wordt eerst de boombak boven het busstation aangepast. De andere boombakken volgen voor de zomer.

Meerdere gebreken

Sinds de oplevering van station Breda zijn er al meerdere gebreken naar voren gekomen en is het ontwerp al een paar keer aangepast. ProRail en NS zeggen hier “ontzettend van te balen”. Een adviesbureau heeft de opdracht gekregen om het station helemaal door te lichten.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Boombakken station Breda aangepast na brekend glas”

Petarukan|28.04.19|23:50

Bomen waarom bomen? Prorail kan beter de bomen weghalen en diversen kunstwerken tussen plaatsen, daarvoor moet er wel een architect voor zijn. Het tocht op dit station op de banken op de perrons waai je zo weg. Zou ook beter zijn als Prorail er naar kan kijken, maar tja ik denk als die bomen op het spoor komen dat die spoorbomen wel omlaag kunnen voordat er weer een trein dendert.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.