‘Meer geld nodig voor kleinschalige spoorprojecten in EU’

Kleinschalige spoorinfraprojecten om grensgebieden met elkaar te verbinden dreigen buiten de boot te vallen voor Europese subsidies. Dat vinden vertegenwoordigers van een aantal lidstaten in het Europees parlement en de Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS). Beiden kwamen afgelopen week bijeen in Brussel.

Het dichten van de financiële kloof tussen het aantal projecten en de beschikbare middelen was een van de belangrijkste thema’s tijdens een conferentie op 11 april in Brussel. Het onderwerp staat sinds vorig jaar wel op de agenda. De Europese Commissie stelde toen vast dat er 176 grensoverschrijdende spoorverbindingen in de EU nodig zijn, waarvan 48 dringend.

Volgens CvdR-voorzitter Karl-Heinz Lambertz gaat het vaak om een paar kilometer vervoersinfrastructuur die nodig is om grensgemeenten met elkaar en de rest van Europa te verbinden. “Op die manier krijgen Europese burgers een betere toegang tot openbare diensten, de grensoverschrijdende arbeidsmarkt en is er een groter potentieel voor economische ontwikkeling.”

Fondsen aanspreken

EU-fondsen zoals de Connecting Europe Facility (CEF) en het Cohesiefonds kunnen hier volgens Lambertz aan bijdragen. Het Cohesiefonds is bedoeld voor lidstaten met een bruto binnenlands product (bbp) per inwoner dat lager is dan 90 procent van het EU-gemiddelde. Het doel van dit fonds is de economische en sociale ongelijkheden te verminderen en een duurzame ontwikkeling te bevorderen. “We moeten meer gebruik maken van deze middelen. Daarom moeten we solide financiering voor het cohesiebeleid, en met name voor Europese territoriale samenwerking, in stand houden. Als we willen dat Europa samen groeit, zijn de lokale en regionale overheden het best in staat om deze kleine projecten te ontwikkelen.”

Vanuit de Europa wordt volgens de deelnemers aan de conferentie vooral gekeken naar grote projecten die lidstaten met elkaar verbinden en deel uitmaken van de TEN-V (Trans Europese Vervoersnetwerk) verordening. Een project dat hieronder valt is de hogesnelheidslijn. Het doel van TEN-V is om heel Europa te verbinden door middel van transportnetwerken. Hiervoor is 24 miljard euro uitgetrokken voor de periode 2014-2020.

Niet ophouden

Dit jaar wordt er door Europa 140 miljoen euro geïnvesteerd in dertien grensoverschrijdende vervoersprojecten. Er loopt een tweede aanvraag voor de ondersteuning van kleinschalige projecten op het meer perifere netwerk voor 65 miljoen euro. Het initiatief voor de ontbrekende verbindingen mag hier niet ophouden, vinden de EGTS en de parlementariërs.

“Ofwel kiezen we voor grote projecten, die vele miljarden euro’s kosten en die misschien over 30 jaar klaar zijn. Ofwel voor kosteneffectieve, kleinschalige projecten die tastbaar en sneller bijdragen aan de integratie van Europa”, zegt Michael Cramer, lid van het Europees Parlement. “ Het verheugt mij echter vooral dat het pleidooi van de Groenen voor een heroverweging van het investeringsbeleid op EU-niveau gehoor heeft gevonden en dat hier concreet werk van wordt gemaakt. In een eerste ronde sinds 2017 financiert de Europese Commissie voor het eerst specifiek kleine projecten voor grensoverschrijdende ontbrekende trajecten met 140 miljoen euro. Dit kan slechts het begin zijn.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “‘Meer geld nodig voor kleinschalige spoorprojecten in EU’”

Loek van der Heide|05.05.19|14:44

Geacht heer vd Boogaard

Aangaande wenselijke gebieds en zeehaven ontsluiting
ben ik bezig met voorbereiding v.el rechtsprocedure bij EU gerechtshof met volgende eisen
– Volledige autonomie inzake TEn T gelden vr onntsluiting Noord Nederland / Haven Harlingen
met de EU en Met de Randstad en ARA mainports
– het op eisen van 10% vd netto NL bijdrage a/d EU voor autonoom fonds Infrastructuur Spoor vh Noorder spoorstelsel
A’damIJmomd, Afsluitdijk Harlingen t/m Leer de WENN EU regio

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.