Stoomtrein Stadskanaal. Foto: Tim Goorman

Overheden trekken 67,8 miljoen euro uit voor spoorlijn Veendam-Stadskanaal

Er is een akkoord bereikt over de aanpassingen aan de huidige museumspoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal, zodat het spoor ook gebruikt kan worden door de personentreinen van Arriva. Het is de bedoeling dat reizigers in 2024 van de treinverbinding tussen Groningen en Stadskanaal gebruik kunnen maken. De provincie trekt hiervoor 62,8 miljoen euro uit en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt ook 5 miljoen euro bij.

Er is woensdag een overeenkomst getekend voor de werkzaamheden. De provincie Groningen, de STAR, het ministerie Infrastructuur en Waterstaat, de gemeenten Veendam en Stadskanaal, Arriva en ProRail hebben hun handtekening onder deze overeenkomst gezet. De ambitie is om de bereikbaarheid en leefbaarheid van Zuidoost-Groningen hiermee te verbeteren.

Reistijd

Door het spoor aan te passen, zal er over vijf jaar in 41 minuten een stoptrein kunnen rijden van Groningen naar Stadskanaal. Daarnaast kijken de betrokken partijen nog naar de mogelijkheid om op werkdagen een sneltrein naar Emmen te laten rijden. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk: “Deze spoorlijn vormt een belangrijke schakel in de sociaal economische versterking van deze regio”.

In Groningen wordt al enkele jaren ingezet op het verbeteren van de bereikbaarheid per spoor. In dat kader is in 2011 de spoorlijn Zuidbroek-Veendam aangepast. Op dit traject reizen op dit moment ruim 1.900 passagiers op een gemiddelde werkdag en dat is een hoger aantal dan verwacht. Voor Stadskanaal is minimaal hetzelfde aantal te verwachten. Hiermee wordt station Stadskanaal een van de meest gebruikte stations van de provincie Groningen.

Het nieuwe OV-station van Stadskanaal komt bij de huidige STAR-locatie. “Een spoorverbinding voor reizigers tussen Veendam-Stadskanaal draagt bij aan betere bereikbaarheid binnen de regio Groningen”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. “Daarom wil ik 5 miljoen euro bijdragen aan het opzetten van deze verbinding. ProRail kan nu aan de slag, zodat reizigers zo snel mogelijk van deze lijn kunnen profiteren.”

Museumlijn

Momenteel fungeert het spoor tussen Veendam en Stadskanaal als museumspoorlijn en het wordt alleen gebruikt voor ritten van de (historische) treinen van de Stichting Stadskanaal Rail (STAR). Bijvoorbeeld in de zomer en bij speciale evenementen rijdt de STAR met de stoomtrein tussen Stadskanaal en Veendam. Er zijn met de STAR afspraken gemaakt, zodat ook na de aanpassingen aan het spoor de stoomtreinen nog kunnen blijven rijden tussen Stadskanaal en Veendam.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “Overheden trekken 67,8 miljoen euro uit voor spoorlijn Veendam-Stadskanaal”

Pat Rick|13.03.19|14:14

Geweldige impuls voor het Noorden!

Doortrekken van de lijn van Emmen kan gebruik maken van de oude spoorbedding tot Weerdinge en gebruik maken van het lange emplacement van Emmen. Van Weerdinge is het 15 km tot eindpunt in Musselkanaal. Of 11 km tot de oude spoorbedding in Ter Apel (lijn Stadskanaal – Ter Apel).

Chris Laarman|14.03.19|14:28

Als… als… als…, dan wil de Bentheimer Eisenbahn vast wel goederenwagons uitwisselen tussen Veendam en Bentheim, over Coevorden. Lijkt me aantrekkelijker voor “Veendam” dan over Kijfhoek.

Arco Sierts|14.03.19|23:22

@Chris: mee eens, cargo is hier kansrijk. Evt nieuwbouw en beheer van Emmen – Ter Apel – Stadskanaal moet overigens door de BE gedaan worden als locaalspoor, en zeker niet door ProRail. Dat wordt veeeeeeeel te duur. Dat blijkt wel uit de torenhoge opknapkosten van het bestaande stuk spoor Veendam-Stadskanaal.

Arco Sierts|14.03.19|23:46

@Pat Rick: de oude spoorbedding naar Weerdinge heb je grotendeels niks aan. Omdat het meest logische trace bundelt met de N391, moet je (vanwege het forse hoogteverschil – Hondsrug!) vanaf station Emmen al meteen fors dalen. Aldus kan je de Wolfsbergenweg verdiept kruisen en vanaf dat punt rij je in een nieuwe ingraving. Vlak voordat je het bos uit bent, buig je af richting de N391 en daal je verder. De kruising met de Emmerhoutstraat – halverwege de helling van de Hondsrug – kan ook verdiept.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.