Wunderline

Provinciebestuurder niet bang voor vertraging Wunderline

De Groningse provinciebestuurder Henk Staghouwer gaat er nog steeds van uit dat de Wunderline, een nieuwe spoorverbinding tussen Groningen en Bremen, in 2024 in gebruik genomen kan worden. Dat zegt hij tegen RTV Noord naar aanleiding van berichten in de Duitse media over Duitse actiegroepen die een verandering willen in het tracé: de verbinding zou niet door de stad Oldenburg moeten lopen, maar er langs. Begin februari tekenen Nederland en Duitsland de samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie van de lijn.

Staghouwer laat de omroep weten het Duitse protest serieus te nemen, maar gaat er nog steeds vanuit dat de nieuwe verbinding in 2024 klaar is. Hij vermoedt dat de bezwaren vooral ingegeven zijn door de vrees in Oldenburg voor een toename van het goederenvervoer. Verminderen van geluidsoverlast is volgens hem een aandachtspunt bij de aanleg van de nieuwe lijn.

De provinciebestuurder hoopt dat de nieuwe treinverbinding via de Friesenbrücke tussen de Duitse plaatsen Weener en Leer gaat lopen. Sinds de brug drie jaar geleden zwaar beschadigd raakte door een schip is er geen treinverkeer mogelijk tussen die plaatsen.

Voorkeursalternatief

In het voorjaar van 2018 koos de stuurgroep Wunderline een voorkeursalternatief dat gefaseerd gerealiseerd kan worden. Met die keuze zou de reis tussen Groningen en Bremen ongeveer twee uur duren. Het voorkeursalternatief houdt een eerste reistijdwinst in 2024 in. Deze eerste stap wordt gerealiseerd gelijktijdig met het herstel van de Friesenbrücke. Om dat mogelijk te maken zijn aanpassingen nodig aan de infrastructuur, waaronder het gedeeltelijk verdubbelen van het spoor, het aanpassen van perrons en het aanpassen van seinen. Volgens het voorkeursalternatief zal enkele jaren later elke twee uur een trein rijden die 30 minuten sneller is ten opzichte van de huidige verbinding. Bij deze eerste twee stappen is sprake van een overstap in Leer. Op lange termijn kan een snelle rechtstreekse trein tussen Groningen en Bremen gerealiseerd worden.

De stuurgroep Wunderline bestaat uit Duitse en Nederlandse bestuurders van Land Niedersachsen, Freie Hansestadt Bremen, provincie Groningen, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, DB Netz en ProRail.

Tekenen overeenkomsten

In 2015 trok Europa 8,3 miljoen euro subsidie uit voor het Wunderline-project. Twee jaar eerder is er al 102 miljoen euro gereserveerd voor studie en projecten door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (17 miljoen euro) en provincie Groningen (85 miljoen euro). Eind december stemden Provinciale Staten in met het voorstel om een eerste krediet van 9,53 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de realisatiefase. Op 7 februari worden in Winschoten de samenwerkingswerkingsovereenkomsten tussen Nederlandse en Duitse betrokken organisaties ondertekend die mogelijk maken dat de lijn ook echt aangelegd wordt.

Lees ook:

ChristenUnie wil snelle komst ‘Wunderline’ Groningen-Bremen

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Provinciebestuurder niet bang voor vertraging Wunderline”

Pat Rick|09.01.19|14:02

De bewoners kunnen omgeturnd worden als geluidsmaatregelen van de Wunderline ook tegen bestaande geluidsproblemen zouden helpen.

Jade-Weser Port heeft binnen recordtijd een spooraansluiting gekregen om Duitslands enige diepzee haven (met kades tot 20 meter) te ontsluiten. Mogelijk is dit er doorheen gedrukt en heeft het bewoners getraumatiseerd.

kees boer|13.01.19|11:04

Toch wel dieptreurig dat dit zolang duren moet en waarom dat er geen aquaduct gemaakt wordt zoals in de Hanzelijn nabij Dronten ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.