Grubbenvorst Maaslijn ProRail

Volledige spoorverdubbeling Maaslijn geen optie voor staatssecretaris

De vele storingen op de Maaslijn zijn alleen op te lossen door de hele lijn te voorzien van dubbel spoor en niet slechts een gedeelte. Dat schrijft het Reizigersoverleg Limburg (ROL) in een brief met klachten aan gedeputeerde Hubert Mackus van de provincie Limburg. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) voelt daar niets voor, bleek een paar dagen geleden uit haar antwoorden op Kamervragen van het CDA over de problemen op de Maaslijn.

Van Veldhoven vindt dat eerst het effect van de maatregelen afgewacht moet worden die al in gang gezet zijn om de lijn te verbeteren. “Het is prematuur om een verbetering van de situatie van de exploitatie van de Maaslijn op korte termijn uit te sluiten”, aldus de staatssecretaris. Het gaat zowel om infrastructurele maatregelen, zoals als de voorgenomen elektrificatie van de lijn door drie provincies, als pogingen om het gedrag van reizigers te beïnvloeden, zodat ze vaker buiten de spits reizen. Daarnaast zijn nieuwe elektrische treinen in bestelling die de huidige storingsgevoelige dieseltreinen kunnen vervangen op het moment dat de elektrificatie van de lijn klaar is.

Graafwerkzaamheden

Er zijn drie belangrijke oorzaken te geven voor de storingen en uitval op de Maaslijn, zo laat Van Veldhoven weten. Ze baseert zich op informatie van ProRail en Arriva. Zo duurt het soms lang om storingen aan de infrastructuur te herstellen, bijvoorbeeld bij schade door graafwerkzaamheden die nodig zijn voor de aanleg van nieuwe treinbeveiliging. Omdat het gaat om grootschalig graafwerk, is er volgens haar altijd kans op schade, ondanks de maatregelen die ProRail al genomen heeft. Deze hinder is tijdelijk. Na de oplevering van de nieuwe beveiliging zou de overlast weer moeten dalen naar het niveau van de afgelopen jaren.

Behalve de infrastructuur veroorzaakt ook het materieel problemen. Een tweede oorzaak ligt in materieel dat gevoelig is voor storingen. Arriva moet de treinen wel inzetten, omdat er geen ander materieel beschikbaar is. Tegelijkertijd kon Arriva tijdelijk twee treinstellen minder inzetten door brand in de motor van de ene trein en een aanrijding van een andere trein met een tractor. De ene trein is al weer in dienst genomen, de tweede volgt binnenkort.

Spookstoringen

Dan zijn er ook nog de ‘spookstoringen’, zo’n 6 procent van het totale aantal technische storingen, die voor ProRail lastig onder controle te krijgen zijn om omdat ze technisch niet te detecteren zijn. Afhandelen gebeurt door het systeem te resetten en vervolgens eventueel onderdelen preventief te vervangen en door kabels na te meten.

De vraag wat de maatschappelijke schade is van alle problemen kan Van Veldhoven niet beantwoorden. Wel erkent ze dat de problemen groot zijn. “Dat is ongewenst en heeft negatieve consequenties voor de reizigers. Het is de verantwoordelijkheid van de concessiehouder en concessieverleners om daar samen met ProRail actie op te ondernemen.”

Actieplan

Voor reizigersorganisaties ROL en Rover is de maat inmiddels vol. Ze vinden dat de provincie Limburg, ProRail en Arriva gezamenlijk een actieplan moeten maken om de overlast zo veel mogelijk te beperken, de prestaties van de lijn te verbeteren en maatregelen te nemen om toekomstige problemen te voorkomen. Ze vinden het onacceptabel dat de reizigers alle storingen maar voor lief moeten nemen tot de elektrificatie en de gedeeltelijke spoorverdubbeling klaar zijn. “Voor incidentele problemen op het spoor heeft de reiziger begrip, voor structurele problemen niet, en al helemaal niet als dit nog jaren zo voortduurt”, schrijft ROL-voorzitter Harry Schouten in zijn brief aan het Limburgs provinciebestuur.

De brief van Van Veldhoven aan de Tweede Kamer met de beantwoording van de vragen over de Maaslijn heeft de reizigersorganisaties niet echt gerustgesteld. Vooral de graafwerkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe treinbeveiliging baren Rover zorgen. “In meerdere delen van Nederland moet de treinbeveiliging nog worden vervangen. Dat ProRail accepteert dat er hierbij meer storingen zijn, is niet uit te leggen aan de reiziger”, stelt directeur Freek Bos.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

10 reacties op “Volledige spoorverdubbeling Maaslijn geen optie voor staatssecretaris”

Ton Spies|27.12.18|17:30

Opmerkelijk dat er alleen buiten de randstad nog enkelspoor voorkomt.

kees boer|27.12.18|17:51

Dit is gewoon om moedeloos van te worden;al meer dan zestig,denk zeventig jaar is er sprake van spoorverdubbeling en elektrificatie,beschamend gewoon voor een belangrijke zuid-noord/oostroute en ook voor het goederenverkeer,ja er was een tijdje terug daarop een doorgaande dienst Roermond – Enschede;schandalig is ook dat er wel geld was voor de omstreden A 73 die meerdere keren de Maas kruisen moest maar voor het spoor niet ; in België en Duitsland daar laten ze het niet zover komen

Peter Janssen|27.12.18|18:14

Spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer gaat ook niet door. Passeerspoor bij Emmen-Zuid van slechts 600 meter is na 7 jaar nog niks van terecht gekomen. Elektrificatie van de spoorlijn Almelo-Marienberg.Van de Noordelijke lijnen in Friesland en Groningen had ook allang geëlektrificeerd kunnen worden als je ziet hoeveel gas daar uit de grond is gehaald en wat de regering daar aan had verdien Maar er komt niks geen geld meer terug naar het Noord/Oost/Zuiden van het land Alleen maar in het westen

Rap Hanssen|27.12.18|19:20

In Nederland gaat de auto voor. Men legt liever meer asfalt aan, om meer files te creëren.
Waarom er niet wordt gedacht in de politiek in zowel Den Haag als Maastricht aan spoorverdubbeling is naar mijn weten, dat men nu eerst de elektrificatie wilt doorzetten. Daarbij komen enkele extra passeersporen. Helaas blijft dienstregeling bij een stoptrein. Er wordt niet voorruit gekeken waarvoor een echte spoorverdubbeling nodig is; een sneltrein over de hele maaslijn. Helaas..

Marc Busio|28.12.18|12:00

Een verbetering op korte of middellange termijn valt niet te verwachten, want die werkzaamheden duren nog wel een tijdje en met de elektrificatie in zicht is er geen behoefte om nog veel geld te steken in het bestaande materieel. Vervolgens zal het na gereedkomen weer maandenlang tobben zijn met de techniek, want dat zijn we ondertussen wel gewend van dit soort railprojecten. Een spoorverdubbeling zal er nooit komen, want men wil de doorgaande reizigers via Den Bosch en Eindhoven laten reizen.

Arco Sierts|28.12.18|13:39

Storingen los je niet op met dubbelspoor, maar met betrouwbare techniek, inclusief betrouwbare invoering, beheer & onderhoud. Dat is toch niet zo moeilijk? ProRail (infra) en Arriva (mat) falen allebei hardnekkig op hun verantwoordelijkheidsgebied, en het ROL flatert strategisch door een inhoudelijk irrelevant punt erbij te betrekken. De lijdensweg van assentellers & buffel herhaalt zich gewoon weer opnieuw. L’histoire se repete…

Arco Sierts|28.12.18|15:44

@Peter Janssen & @Rap Hanssen: als je als sector nog niet eens betrouwbaar een bestaande regiolijn kunt beheren, ombouwen & exploiteren (laat staan een HSL)….
Hoe kan je dan van de Rijksoverheid het vertrouwen verwachten om opnieuw financieel over de brug te komen? Kijk naar de opeenvolgende spoordebacles! Het houdt niet op, niet vanzelf. Denk DAAR eerst maar eens over na, voordat je opnieuw de ‘spoor-is-zo-zielig&onderbedeeld’-kaart trekt.

Herman van Doorn|29.12.18|18:50

Een volk krijgt de bestuurders die het verdient, het getuigt niet van visie op mobiliteit bij onze bestuurders dat er nog steeds enkelsporige baanvakken of enkelsporige knelpunten zijn. Niet alleen de Maaslijn, wat te denken van Hoorn – Enkhuizen dat ligt er nog bij zoals het in de 18e eeuw is aangelegd, mijns inziens een schande ! De enkelsporige brug bij Ravensteijn, acht kilometer enkelspoor Deventer – Olst. Heerhugowaard – Hoorn en Schagen – Den Helder.

Herman van Doorn|29.12.18|19:15

Wanneer we de mobiliteit serieus nemen moet er visie zijn. Heemstede-Aerdenhout – Haarlem op een verhoogde baan (er is nú ruimte om te werken). Leiden – Leiden Lammenschans dubbelspoor én op een verhoogde baan (ook hier is er nu ruimte om te werken). Overveen – Zandvoort rechttrekken.
Ja, uiteraard kost het geld maar het is investeren in een toekomst !

Pat Rick|02.01.19|14:34

Het is duidelijk dat de staatssecretaris onder de plak van de minister zit en ‘njet’ zegt tegen veel geld uitgeven. Ook tegen verbeteringen van de HSL. Want alle geld moet naar Programma Hoogfrequent Spoor.
In de jaren 80 werd verdubbeling van de 85 km lange Maaslijn (+Venlo-Roermond) begroot op 250 miljoen gulden. Tegenwoordig leg je hiervoor 1 km A4 Midden-Delfland autosnelweg aan. Verbeteringen aan de Maaslijn, nog niet eens met volledige verdubbelingen, worden nu ieder jaar steeds duurder.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.