Hotbox Ter Schuur. Bron: voestalpine SIGNALING

ProRail en Voestalpine tekenen contract upgrade Hotbox-detectiesystemen

ProRail en Voestalpine hebben een contract getekend voor de upgrade van de Hotbox-detectiesystemen die geïnstalleerd zijn op het spoornet Zee tot Zevenaar. Voestalpine Signaling gaat deze systemen beheren en onderhouden. Dat is het resultaat van een Europese aanbesteding van ProRail.

Op de spoorlijn Zee-Zevenaar, dat is de Betuweroute en de Havenspoorlijn naar de Maasvlakte, zijn evenals op andere spoorlijnen in Nederland Hotbox-detectiesystemen geïnstalleerd. Hotbox-detectie meet of de assen van treinen te warm zijn door middel van infrarood-scanners. Door oververhitting kunnen ze vastlopen of breken waardoor treinen kunnen ontsporen. Als de assen of wielen te heet worden, dan gaat er een signaal naar de treindienstleider en deze belt de machinist die de trein tot stilstand brengt.

Raamcontract

Binnen de scope van het raamcontract worden eveneens nieuwe Hotbox-detectiesystemen geleverd voor tenminste vier aanvullende locaties op het landelijke netwerk en is er de mogelijkheid om in de komende jaren aanvullende systemen af te roepen. Met deze overeenkomst heeft ProRail de verzekering dat alle Hotbox-detectiesystemen voor de komende jaren blijven functioneren op niveau.

Voestalpine Signaling is Europees marktleider op het gebied van Hotbox-detectiesystemen. Daarnaast levert het in Waddinxveen gevestigde bedrijf ook andere oplossingen voor het monitoren van railmaterieel vanuit de baan met toepassing van een breed scala van sensor-technologieën.

Lees ook:

‘Europese spoorsector kan veel leren van Scandinavische spoorbedrijven’

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.