ERTMS, spoortraject Zevenaar-Duitsland, foto: Alstom

Programmadirecteur: succes uitrol ERTMS zit in samenwerking

Het succes van het programma ERTMS zit in samenwerking en transparantie. Dat zei programmadirecteur Wim Knopperts vorige week donderdag tijdens de Marktsessie ERTMS in het Spoorwegmuseum in Utrecht. “ERTMS is meervoudig complex aan de infra- en materieelkant. Deze complexiteit kunnen we alleen aan als we goed samenwerken.”

Knopperts wijst erop dat ‘de marktpartijen de ERTMS-doelstellingen moeten waarmaken’. Vandaar dat ProRail als programmadirectie onder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in een vroeg stadium in gesprek gaat met de sector. Hij benadrukt dat er niet vooruit kan worden gelopen op de programmabeslissing. “Het is echt aan de politiek om zich uit te spreken over het programmadossier.” Het ERTMS-programma belooft de markt ‘te stimuleren en belonen’ voor een goede samenwerking

Technologische ontwikkelingen

Het ERTMS-programma staat volgens hem open om technologische ontwikkelingen zoals Hybride ERTMS Level 3 en Automatic Train Operation op te nemen in de plannen, ‘mits ze uitvoerbaar zijn tegen een redelijke prijs’. “Technologische ontwikkelingen gaan snel. We moeten hier adaptief in zijn.”

De eerste stappen in de uitrol zijn de ombouw van het spoorwegmaterieel en de aanleg van een proefbaanvak op de Hanzelijn. Uit de laatste voortgangsrapportage werd al duidelijk dat het programma voor de eerste zeven baanvakken voor één leverancier zal kiezen. De uitwerking van de contractering voor het proefbaanvak vindt op dit moment nog plaats.

Kennisdeling

Michiel Vijverberg, programmamanager implementatie infrastructuur bij ProRail: “Bij de installatie van ERTMS op de eerste twee baanvakken ligt er een grote verantwoordelijkheid om kennis te delen van de betrokken partijen naar ProRail, ingenieursbureaus en aannemers.” Kennisuitwisseling levert volgens hem voordelen op bij de ombouw van de andere baanvakken.

“De erkende ingenieursbureaus zorgen voor het ontwerp en de aannemers installeren ERTMS in de spoorinfrastructuur. Eén systeemleverancier is verantwoordelijk voor de volledige scope gedurende de volledige uitrolperiode tot 2031. ProRail is verantwoordelijk voor de systeemintegratie.”

Met de systeemleverancier wordt een onderhoudscontract van 25 jaar afgesloten voor het ERTMS-systeem in de baan. “Daarin staan afspraken over productupdates, -grades en wijzigingen van de ERTMS Baseline”, legt Vijverberg uit. Het reguliere onderhoud langs de baan zal worden opgenomen in de PGO-contracten, oftewel de reguliere contracten voor het spooronderhoud.

Esmé Kalshoven, implementatiemanager ERTMS bij NS, wijst erop dat de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van treinfabrikant CAF de eerste treinserie van NS voor het hoofdrailnet is die met ERTMS uitgerust zal zijn. Verder bouwt NS drie treinseries om; eerst de VIRM en SLT en in een later stadium de Flirt-treinen. “Over de ombouw van de ICM en de DDZ valt pas later in het programma een besluit. Dat hangt onder meer samen met de uitstroomplanning van deze treinseries.”

Contracten

NS deelt de treinseries op in aparte contracten. Dit is volgens haar nodig vanwege de grote verschillen tussen de treinseries. “We willen ze niet allemaal over één kam scheren.” Hoe de contracten worden gegund is volgens haar nog niet besloten; de wettelijke mogelijkheden lopen uiteen van openbare Europese aanbestedingen of meervoudige onderhandse gunningen.

De contracten betreffen de levering van de On Board Unit (OBU), oftewel de ERTMS- apparatuur in de trein, en het onderhoud op den duur onder verantwoordelijkheid van NS Techniek. Verder zal NS een Service Level Agreement (SLA) met de leverancier overeenkomen voor de updates.

De werkzaamheden voor de overige projecten binnen NS gaat NS voor een groot deel zelf doen. “We zullen wel engineering inkopen waar nodig”, aldus de implementatiemanager.

Bestaande systemen

De ERTMS-installatie moet volgens Kalshoven aansluiten bij systemen waar NS op dit moment al gebruik van maakt. Ze noemt als voorbeelden Driver Advisory Systemen, realtime monitoring van de trein en systemen voor incidentmanagement.

Met de overgang naar ERTMS gaat de spoorsector van een analoog naar en digitaal systeem. Vandaar dat in het programma extra aandacht is voor cyberveiligheid. Tijdens de marktsessie wordt duidelijk dat een gezamenlijke werkgroep met vertegenwoordiging uit de hele sector zich bezighoudt met dit thema en ervoor zorgt dat cyberveiligheid ook een plek krijgt in de verschillende contracten.

Het programma wordt na de BIT-toets aangeboden aan het kabinet. De Tweede Kamer zal zich nog moeten uitspreken.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Programmadirecteur: succes uitrol ERTMS zit in samenwerking”

Sebastiaan van Vliet|18.11.18|23:46

Het succes van ERTMS komt voornamelijk neer op “er eens een goed begin mee maken”, in plaats van er steeds meer en steeds langer over te praten en goede voornemens naar buiten te brengen. Om een oud-politicus aan te halen met de uitspraak: “in gelul kan je niet wonen”, .. .. vrij vertaald naar de spoorwereld: “met gelul kan je niet sneller en niet veiliger rijden”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.