‘Spoorsector moet overgaan op BIM’

De spoorsector zou Bouwwerk Informatie Model, oftewel BIM, vaker moeten gebruiken. Daar pleitte Afdelingsmanager Vernieuwing Asset Informatie Thymo van den Brug van ProRail vorige maand voor tijdens het ontbijtseminar van Voestalpine Railpro. In dit model staat meer dan alleen maar een blauwdruk van een gebouw of het spoor, maar ook extra informatie over de gehele levenscyclus van het bouwwerk. “De belangrijkste reden om over te gaan op BIM, is efficiëntie. Fouten en herstelkosten kunnen ermee worden voorkomen doordat je ze in het digitale ontwerp al herkend.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Spoorsector moet overgaan op BIM’ | SpoorPro.nl

‘Spoorsector moet overgaan op BIM’

De spoorsector zou Bouwwerk Informatie Model, oftewel BIM, vaker moeten gebruiken. Daar pleitte Afdelingsmanager Vernieuwing Asset Informatie Thymo van den Brug van ProRail vorige maand voor tijdens het ontbijtseminar van Voestalpine Railpro. In dit model staat meer dan alleen maar een blauwdruk van een gebouw of het spoor, maar ook extra informatie over de gehele levenscyclus van het bouwwerk. “De belangrijkste reden om over te gaan op BIM, is efficiëntie. Fouten en herstelkosten kunnen ermee worden voorkomen doordat je ze in het digitale ontwerp al herkend.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.