Stationshal, station Arnhem Centraal, foto: ProRail

‘Spoorsector moet overgaan op BIM’

De spoorsector zou Bouwwerk Informatie Model, oftewel BIM, vaker moeten gebruiken. Daar pleitte Afdelingsmanager Vernieuwing Asset Informatie Thymo van den Brug van ProRail vorige maand voor tijdens het ontbijtseminar van Voestalpine Railpro. In dit model staat meer dan alleen maar een blauwdruk van een gebouw of het spoor, maar ook extra informatie over de gehele levenscyclus van het bouwwerk. “De belangrijkste reden om over te gaan op BIM, is efficiëntie. Fouten en herstelkosten kunnen ermee worden voorkomen doordat je ze in het digitale ontwerp al herkend.”

Bouwwerk Informatie Model, ofwel BIM, is al een veelvuldig gebruikt model in de bouwsector. De spoorsector blijft echter achter en maakt nog steeds veel gebruik van 2D-tekeningen. “In Utrecht is er onlangs een spoorbrug gebouwd. De brug was volledig in BIM ontworpen, wat gebruikelijk is in de bouwsector, maar de spoorsector is nog niet zover. ProRail wilde ook dat het model weer terug werd gebracht tot CAD-tekeningen, voor de beheerfase. Deze is nog niet ingericht op deze nieuwe manier van werken.”

Dat moet anders, vindt Van den Brug. “Een mindshift is nodig in de spoorsector. We moeten data centraal stellen in de keten ontwerpen, realiseren en beheren. We zijn al veel data aan het verzamelen, maar we moeten deze slimmer gebruiken. Als we de gegevens goed inrichten, kunnen we goede beslissingen nemen.”

Informatie combineren

Het gaat om informatie van alle bronnen combineren en hiermee een database met de juiste informatie van het spoor creëren. Van den Brug neemt een sein als voorbeeld. Een sein heeft een locatie, maar ook een functie en een leeftijd. Dit sein heeft wellicht ook al een keer onderhoud of modificatie gehad naar LED-verlichting, en zit aan een besturingssysteem dat signalen geeft. Daarmee kan je de levenscyclus van ieder object monitoren en onderhoud of vervangingsmomenten slim voorspellen en optimaliseren.

Via BIM kunnen data ook makkelijk worden behouden en uitgewisseld. “Daarom moet je BIM toepassen: nu is er sprake van een verlies van data tussen de fases in een bouwproject. Dat gebeurt bij de overdracht van ontwerp naar realisatie, en opnieuw bij de overdracht van realisatie naar beheer.” Volgens Van den Brug is dat zonde, want dat betekent dat er bij elke stap weer opnieuw informatie moet worden verzameld. Dat kost veel tijd en geld.

Versimpelen

Ook regelgeving en eisen aan nieuwe infrastructuur kan op deze manier worden versimpeld. “Nu hebben we een enorm pakket aan regels. Als je daar data van kan maken, kunnen we slimmer ontwerpen. Dan kunnen we in een 3D-wereld, die overeenstemt met de werkelijkheid, kijken naar het spoor en zien of een ontwerp van een nieuw kunstwerk voldoet aan de regels.”

Het kan ook de enorme hoeveelheid papieren tekeningen verkleinen. “De verbouwing van Rotterdam Centraal stond in 24.000 documenten vastgelegd. We moeten automatiseren, zodat er niet allemaal tekeningen handmatig gecontroleerd hoeven worden.” Als alle informatie in die documenten omgezet zou worden naar digitale informatie, zou het eenvoudig zijn om specifieke informatie te vinden.

Het nieuwe station in Arnhem (zie foto) was al helemaal in 3D getekend. “Het is er nu eenmaal al, we hebben er rekening mee te houden. Het zou goed zijn voor de spoorsector om deze stap ook te nemen.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.