HRI: veiligheid in het geding door te weinig geld voor spooronderhoud
Als er niet meer geld wordt uitgetrokken voor het spooronderhoud, dan gaat het een keer fout. Daarmee reageert Holland Rail Industry (HRI), de ondernemersvereniging van de spoorsector op de Miljoenennota van het kabinet. “Dan komt niet alleen de punctualiteit maar ook de veiligheid in het geding.” HRI meent dat het jaarlijkse budget van 1,3 miljard met minimaal 25 tot 30 procent verhoogd moet worden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Onder financiële druk weten ProRail en de aannemers tegen minimale budgetten de spoor infra op een veilig en acceptabel niveau te houden. Dan zit je per definitie tegen de rand van het haalbare aan.
We presteren in Europa prima. Willen we echter meer van het spoor vragen in termen van aantallen treinen, passagiers en verhoogde veerkracht en betrouwbaarheid, dan zullen we ook meer moeten investeren in het spoor. Meer geld, maar ook meer in stabielere contracten tussen ProRail en haar aannemers.