Spoorwerkzaamheden, Utrecht Centraal

Miljoenennota: kabinet zet vooral in op wegen en water

Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat trekt in 2019 geen extra geld uit voor het spoor. Er is 2 miljard euro vrijgemaakt, waar vorig jaar nog 2,2 miljard werd geïnvesteerd. Er gaat 3,1 miljard naar de weg en 1,3 miljard naar waterwegen. Verder is er 692 miljoen euro vrijgemaakt voor Megaprojecten Verkeer en Vervoer. Dat blijkt uit de Miljoenennota die het kabinet dinsdag heeft gepresenteerd.

IenW lijkt vooral in te zetten op de weg en het water. Er is extra geld vrijgemaakt om diverse weg- en waterprojecten te versnellen. In 2019 wordt de verbrede A6 bij Almere opgeleverd. Verder starten werkzaamheden om de A1 Apeldoorn Azelo, de A15 Papendrecht Sliedrecht en de N33 Zuidbroek Appingedam te verbreden. Er wordt begonnen met de aanleg van de nieuwe snelweg A24 die ervoor moet zorgen dat het verkeer in Rotterdam beter doorstroomt. Ook het goederenvervoer over water krijgt in 2019 een extra impuls.

Teleurstelling

Rover zegt in een reactie op de Miljoenennota teleurgesteld te zijn dat het kabinet ondanks economische groei, weinig nieuwe investeringen worden gedaan in het OV. De OV-investeringen die al tot 2030 lopen zijn volgens Rover onvoldoende om de groei van het aantal reizigers op te vangen. “Het huidige OV-systeem heeft zijn grenzen bereikt. Niet alleen het spoor vraagt om investeringen, ook bussen rond de steden sluiten aan in de file omdat er te weinig vrije busbanen zijn. Ook is er te weinig geld voor nieuwe lightrailverbindingen.”

Rover roept de Tweede Kamer  verder op om niet in te stemmen met de BTW-verhoging van 6 naar 9 procent voor het OV die in de begroting wordt voorgesteld. En door financiën beschikbaar te maken voor uitbreiding van het OV. De reizigersorganisatie verwacht dat deze kosten worden doorberekend aan de reiziger.

Ook branchevereniging KNV is tegen de verhoging van het BTW-tarief. Volgens de organisatie leidt dit tot minder gebruik van het OV en is in ‘directe tegenspraak met de kabinetsambities om duurzaam vervoer te stimuleren’. De opbrengsten van de BTW-maatregel dienen volgens KNV ‘ten goede te laten komen aan de reizigers, via het bevorderen van duurzaam, collectief vervoer’.

Maatregelenpakket spoorgoederenvervoer

KNV wijst er verder op dat een goede uitvoering van het Maatregelenpakket van groot belang is om het spoorgoederenvervoer te stimuleren. “Dat is van belang voor Nederlandse havens en de Nederlandse industrie en moet leiden tot een lagere groei van vrachtvervoer over de weg én dus vermindering van CO2-uitstoot.” KNV hoopt dat de voorziene actiepunten voor de overheid en ProRail daadwerkelijk zullen leiden tot een verbetering van de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer.

Het ministerie van Infrastructuur zet in 2019 verder in op het langlopende Programma Hoogfrequent Spoor. Dit wordt verder uitgerold op de spoortrajecten Almaar-Amsterdam, Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen en Breda-Eindhoven. IenW maakte bekend 11,3 miljoen euro extra voor het spoorprogramma vrij te maken, bovenop de 32 miljoen euro die al was begroot binnen het programma Beter en Meer. NS draagt hier 27 miljoen euro aan bij.

Opstelcapaciteit

Om het groeiende aantal treinen op het spoor goed af te kunnen wikkelen is meer opstel- en behandelcapaciteit nodig. Het ministerie stelt daarvoor 150 miljoen extra beschikbaar bovenop het reeds beschikbare budget. Omdat de looptijd en de reikwijdte van het programma hierdoor verandert, wordt de naam van het programma ‘Opstellen Reizigerstreinen KT’ gewijzigd in ‘Programma Behandelen en Opstellen’.

Ook is er 50 miljoen euro extra vrijgemaakt om spoorwegovergangen veiliger te maken. Voor de meest risicovolle overwegen is 25 miljoen euro gereserveerd. En voor het NABO-programma (Niet Actief Beveiligde Overweg) is een aanvullend budget van 25 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Lees ook:

Miljoenennota: financiële meevaller voor OV SAAL van 54 miljoen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Miljoenennota: kabinet zet vooral in op wegen en water”

Henk Angenent|18.09.18|22:07

Tja, wat verwacht je anders van een neoliberaal asfalt-kabinet? Die interesseren zich geen zier voor ov. Dat zien ze vooral als een sociale voorziening voor armen en andere paria’s die geen oto hebben.

Pat Rick|19.09.18|15:57

Verbreding van A6 richting Lelystad (airport) kan een jaartje later. A10 zuidasdok is niet nodig, want er ligt al een snelweg, dus hoef je de huidige weg niet af te breken. Op veel andere plaatsen ligt nog geen snelweg. Het is beter om buiten de randstad te investeren, omdat dit alleen maar nog meer mensen aantrekt. Brainport is de groeimotor, die meer investeringen vraagt wil Nederland meekomen in de wereld. Dus station Acht/Eindhoven Airport, verbreding A67/A2 zuid, intercity naar Dusseldorf

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.