GroenLinks komt met mogelijke oplossingen voor Kamperlijn

GroenLinks-fracties in Zwolle, Kampen en Provinciale Staten van Overijssel hebben een zestal voorstellen gedaan om station Zwolle Stadshagen toch mee te kunnen nemen in de dienstregeling op de Kamperlijn. Dat schrijven de fracties in een open brief naar ProRail. De GroenLinks-fracties zijn namelijk bezorgd dat station Zwolle Stadshagen niet open kan gaan of dat overstappen op station Zwolle lastig wordt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “GroenLinks komt met mogelijke oplossingen voor Kamperlijn”

Andries Keuning|14.05.18|18:57

Ik lees 5x in bochten wringen om er met moeite een minuutje uit te persen, waarbij de overstap is voorbehouden aan topsporters.En een veel te dure oplossing in de vorm van bodemversteviging. Voorstel 7: Een 2e spoor op Zwolle Stadshagen zodat treinen elkaar kunnen kruisen.Ja, er zal een 2e treinstel ingezet moeten worden.

Arco Sierts|14.05.18|19:31

@Andries: een extra compositie inzetten lijkt me exploitatief-financieel onhaalbaar.

Arco Sierts|14.05.18|19:34

De GL-suggestie mbt het te gebruiken perron is nuttig. Meest effectief is spoor 1a: dan sta je in het hart van station Zwolle. Daar staat nu de Hanzelijn-Sprinter, maar die kan wellicht net zo goed van 1b vertrekken.

Je ontkomt echter niet aan een 1 minuut later vertrek van de IC naar Groningen. Dat lijkt me praktisch bezien geen probleem: in de dagelijkse praktijk gebeurd dat al vaak, de marge verderop is voldoende en de volgtijd van 2 minuten tov de Leeuwarden-IC is ook geen probleem.

Klaas Wierda|14.05.18|20:23

@Arco: Bedoel je de stoptrein naar Utrecht? Die gaat van 1a. De Hanzelijn-Sprinter vertrekt tegenwoordig van spoor 3a.

Dominic de Vreeze|17.05.18|13:04

Vertrekken naar Kampen vanaf spoor 1 heeft invloed op de vertrekkende Intercity’s vanaf de sporen 3 en 5, en daarmee ook voor de vertrekkende Sprinter naar Utrecht en de binnenkomende Sprinter uit Amsterdam. Dat wordt nog een hele puzzel, waarbij de robuustheid van de treindienst kwetsbaar wordt. In de uiterst krappe omloop van de lijn naar Kampen kan dat leiden tot oplopende vertragingen. Het blijft dan hoe dan ook een uiterst kwetsbare verbinding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GroenLinks komt met mogelijke oplossingen voor Kamperlijn | SpoorPro.nl

GroenLinks komt met mogelijke oplossingen voor Kamperlijn

GroenLinks-fracties in Zwolle, Kampen en Provinciale Staten van Overijssel hebben een zestal voorstellen gedaan om station Zwolle Stadshagen toch mee te kunnen nemen in de dienstregeling op de Kamperlijn. Dat schrijven de fracties in een open brief naar ProRail. De GroenLinks-fracties zijn namelijk bezorgd dat station Zwolle Stadshagen niet open kan gaan of dat overstappen op station Zwolle lastig wordt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “GroenLinks komt met mogelijke oplossingen voor Kamperlijn”

Andries Keuning|14.05.18|18:57

Ik lees 5x in bochten wringen om er met moeite een minuutje uit te persen, waarbij de overstap is voorbehouden aan topsporters.En een veel te dure oplossing in de vorm van bodemversteviging. Voorstel 7: Een 2e spoor op Zwolle Stadshagen zodat treinen elkaar kunnen kruisen.Ja, er zal een 2e treinstel ingezet moeten worden.

Arco Sierts|14.05.18|19:31

@Andries: een extra compositie inzetten lijkt me exploitatief-financieel onhaalbaar.

Arco Sierts|14.05.18|19:34

De GL-suggestie mbt het te gebruiken perron is nuttig. Meest effectief is spoor 1a: dan sta je in het hart van station Zwolle. Daar staat nu de Hanzelijn-Sprinter, maar die kan wellicht net zo goed van 1b vertrekken.

Je ontkomt echter niet aan een 1 minuut later vertrek van de IC naar Groningen. Dat lijkt me praktisch bezien geen probleem: in de dagelijkse praktijk gebeurd dat al vaak, de marge verderop is voldoende en de volgtijd van 2 minuten tov de Leeuwarden-IC is ook geen probleem.

Klaas Wierda|14.05.18|20:23

@Arco: Bedoel je de stoptrein naar Utrecht? Die gaat van 1a. De Hanzelijn-Sprinter vertrekt tegenwoordig van spoor 3a.

Dominic de Vreeze|17.05.18|13:04

Vertrekken naar Kampen vanaf spoor 1 heeft invloed op de vertrekkende Intercity’s vanaf de sporen 3 en 5, en daarmee ook voor de vertrekkende Sprinter naar Utrecht en de binnenkomende Sprinter uit Amsterdam. Dat wordt nog een hele puzzel, waarbij de robuustheid van de treindienst kwetsbaar wordt. In de uiterst krappe omloop van de lijn naar Kampen kan dat leiden tot oplopende vertragingen. Het blijft dan hoe dan ook een uiterst kwetsbare verbinding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.