Station Zwolle Stadshagen

GroenLinks komt met mogelijke oplossingen voor Kamperlijn

GroenLinks-fracties in Zwolle, Kampen en Provinciale Staten van Overijssel hebben een zestal voorstellen gedaan om station Zwolle Stadshagen toch mee te kunnen nemen in de dienstregeling op de Kamperlijn. Dat schrijven de fracties in een open brief naar ProRail. De GroenLinks-fracties zijn namelijk bezorgd dat station Zwolle Stadshagen niet open kan gaan of dat overstappen op station Zwolle lastig wordt.

Volgens GroenLinks zijn er een aantal mogelijkheden om tijd te winnen op de rit, die een ‘spel van minuten’ wordt genoemd in de brief. Zo zou het een optie zijn om de trein op een ander spoor aan te laten komen op station Zwolle, zodat reizigers sneller kunnen overstappen. “Als de trein dichter bij de reizigerstunnel stopt gaat het overstappen sneller,” concludeert GroenLinks.

Ook vraagt de partij zich af of de snelheid lokaal wel verhoogd kan worden: “Niet op alle delen van het traject is de veenbodem onder het spoor zo dik en slap. De veiligheid staat uiteraard voorop maar wellicht kan lokaal de snelheid wel worden verhoogd.” Een derde optie is om korter te stoppen op stations Kampen, Stadshagen en Zwolle, maar, schrijven de fracties ‘de mogelijkheden daarvoor zijn beperkt, ook vanwege veiligheidsvoorschriften’.

Pendeldienst

Dan zijn er nog drie ‘verdergaande’ opties, zoals een extra pendeldienst tussen Zwolle Stadshagen en Zwolle. Dit zou voor bewoners van Stadshagen een uitkomst zijn, maar zou nog steeds betekenen dat er geen verbinding is tussen Zwolle Stadshagen en Kampen. Op dit moment wordt een voetgangersbrug gebouwd op station Zwolle. Om ervoor te zorgen dat reizigers minder lang hoeven te lopen voor hun overstap, zou de voetgangersbrug anders kunnen worden aangesloten. Mensen die overstappen zouden dan gebruik kunnen maken van de voetgangersbrug in plaats van de reizigerstunnel. Dit zou een minuut kunnen schelen, volgens GroenLinks.

Als laatste optie noemt de politieke partij bodemversteviging: “Dit is uiteraard de grondigste, maar zo denken we ook de duurste oplossing.” Wethouder Gerrit Jan Veldhoen van Kampen liet eerder weten dat het verstevigen van de bodem miljoenen zou kosten en daarom onbetaalbaar is.

Slappe bodem

In december vorig jaar werd bekend dat de bodem onder de Kamperlijn niet stevig genoeg was om de beoogde snelheid van 140 kilometer per uur te behalen. Volgens ProRail kwam het bodemprobleem pas aan het licht toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden, bij aanvang van de nieuwe dienstregeling. Treinen zouden daarom maar met maximaal 100 kilometer per uur over het tracé kunnen rijden. Als het nieuwe station Zwolle Stadshagen zou worden aangedaan met deze snelheid, zouden reizigers in de knel komen met hun overstap op station Zwolle.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “GroenLinks komt met mogelijke oplossingen voor Kamperlijn”

Andries Keuning|14.05.18|18:57

Ik lees 5x in bochten wringen om er met moeite een minuutje uit te persen, waarbij de overstap is voorbehouden aan topsporters.En een veel te dure oplossing in de vorm van bodemversteviging. Voorstel 7: Een 2e spoor op Zwolle Stadshagen zodat treinen elkaar kunnen kruisen.Ja, er zal een 2e treinstel ingezet moeten worden.

Arco Sierts|14.05.18|19:31

@Andries: een extra compositie inzetten lijkt me exploitatief-financieel onhaalbaar.

Arco Sierts|14.05.18|19:34

De GL-suggestie mbt het te gebruiken perron is nuttig. Meest effectief is spoor 1a: dan sta je in het hart van station Zwolle. Daar staat nu de Hanzelijn-Sprinter, maar die kan wellicht net zo goed van 1b vertrekken.

Je ontkomt echter niet aan een 1 minuut later vertrek van de IC naar Groningen. Dat lijkt me praktisch bezien geen probleem: in de dagelijkse praktijk gebeurd dat al vaak, de marge verderop is voldoende en de volgtijd van 2 minuten tov de Leeuwarden-IC is ook geen probleem.

Klaas Wierda|14.05.18|20:23

@Arco: Bedoel je de stoptrein naar Utrecht? Die gaat van 1a. De Hanzelijn-Sprinter vertrekt tegenwoordig van spoor 3a.

Dominic de Vreeze|17.05.18|13:04

Vertrekken naar Kampen vanaf spoor 1 heeft invloed op de vertrekkende Intercity’s vanaf de sporen 3 en 5, en daarmee ook voor de vertrekkende Sprinter naar Utrecht en de binnenkomende Sprinter uit Amsterdam. Dat wordt nog een hele puzzel, waarbij de robuustheid van de treindienst kwetsbaar wordt. In de uiterst krappe omloop van de lijn naar Kampen kan dat leiden tot oplopende vertragingen. Het blijft dan hoe dan ook een uiterst kwetsbare verbinding.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.