Unimog voor op het spoor van Mercedes-Benz

ProRail bestelt sleepvoertuigen om gestrande treinen sneller weg te slepen

ProRail neemt maatregelen om passagiers die vastzitten in een gestrande trein voortaan sneller uit de trein te kunnen laten. De richttijd is twee uur, maar de spoorbeheerder wil dit zo snel mogelijk halveren. Hiervoor zijn onder andere vijf Unimogs besteld. Dat zijn sleepvoertuigen die zowel over de weg als het spoor kunnen rijden, zegt een woordvoerder van ProRail.

De Unimogs moeten er volgend jaar zomer zijn. “Met deze extra optie kunnen we de trein wegslepen en voorkomen dat de reizigers langer dan noodzakelijk is in een trein vastzitten, op het moment dat bussen niet bij de locatie kunnen komen en het regelen van een andere trein lastig is,” aldus de woordvoerder.

Sleeplocomotieven

Verder wordt onderzocht of de trein die achter de gestrande trein aankomt, de trein met pech naar het volgende station kan duwen. Reizigers kunnen dan daar uitstappen. Ook heeft ProRail twee wegsleeplocomotieven geregeld. De spoorbeheerder, die sleeplocomotieven voorheen altijd bij een vervoerder moest regelen, mag zelf eigenlijk geen locomotieven hebben. Het was daarom nodig de wet- en regelgeving hiervoor aan te passen.

De huidige richttijd van twee uur wordt volgens de woordvoerder in 99 procent van de gevallen gehaald. “In 65 procent van de gevallen ligt het onder een uur. In 1 procent van de gevallen is de situatie zo complex, dat we over de maximale tijd heengaan.” Als de elektriciteit uitvalt in een gestrande trein, is er geen verwarming of airco. “Dat is met de temperaturen van afgelopen week geen pretje, dus we willen mensen er zo snel mogelijk uit halen.”

Bron: ANP

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “ProRail bestelt sleepvoertuigen om gestrande treinen sneller weg te slepen”

Rob Klok|11.05.18|11:38

Eigenlijk hetzelfde wat trambedrijven al vele jaren doen. Hopelijk loopt de Unimog niet vast in het fileverkeer!

H.H. Baas|11.05.18|13:48

Ik ben slw geweest. Wij hadden een Unimogje. De bedoeling was om ASD CS via de straat te kunnen mijden. De onze had een motor- en een PTO compressor want met een zware trein is het heel belangrijk dat die op lucht vervoerd wordt want de Unimog weegt in verhouding helemaal niets. Ik heb mij altijd zorgen gemaakt over de gevolgen als de Unimog er met slepen van een flinke trein zou ontsporen. Een van de nadelen was dat de Unimog vooruit met de straatwegsnelheid kon maar achteruit alleen langzaam.

Frans Appel|08.06.18|10:47

De vertraging zit hem niet in het inzetten van materieel, maar in het verkrijgen van de goedkeuring van het gebruik van materieel van een vervoerder.
Je bent zo een paar uur verder. Fijn he, die marktwerking ?, het wordt alleen maar beter !.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.