Bloemen naast het spoor

‘Verduurzaming in de spoorsector wordt gemeengoed’

Verduurzaming gaat in de spoorsector gemeengoed worden. Dat betekent dat op termijn alleen nog maar duurzame materialen in het spoor zullen toegepast. Dat verwacht commercieel manager Stefan Schrader van De Meteoor, producent van prefab betonproducten voor de railbranche.

De Meteoor werkte in de afgelopen jaren mee aan meerdere duurzame projecten. Een van deze projecten was Honey Highway, een project dat Meteoor samen met de aannemers Swietelsky realiseerde. Dit project heeft de duurzaamheidsprijs 2017 gewonnen bij ProRail.  De bedrijven pasten duurzame materialen toe op het spoortraject Doetinchem – Winterswijk – Zutphen. Ook werd er beplanting aangebracht ter bevordering van de bijenpopulatie in de omgeving.

Honey Highway

Honey Highway is een initiatief waarbij de bermen van spoor, wegen en waterdijken ingezaaid worden met verschillende soorten bloemenzaden. “Wij hebben aan dat project 13.000 duurzame liggers geleverd, over een lengte van zes kilometer spoor”, vertelt Schrader.

De duurzame dwarsliggers van De Meteoor zijn te herkennen aan het klavertjevier (zie foto). Dit is een dwarsliggers met een andere, meer duurzame samenstelling. Hierdoor hebben de liggers een lagere MKI-waarde (Milieu Kosten Indicator) dan de standaard NS90 dwarsligger. Hoe lager de MKI-waarde, des te lager de milieubelasting.

Duurzame dwarsliggers De Meteoor

Duurzame producten

De commercieel manager verwacht dat duurzame producten straks de hoofdmoot gaan voeren in de spoorsector. “Over een aantal jaren zal de duurzame ligger de nieuwe standaard zijn.”

“Op dit moment wordt nog met name op basis van pilots geëxperimenteerd met MKI om de inzet van duurzame materialen te stimuleren. Ik verwacht dat dit straks onderdeel zal zijn van alle spoorprojecten”, stelt Schrader. Nu profiteren spooraannemers van een lage MKI-waarde, omdat ProRail ze op basis daarvan een fictieve korting geeft op aanbestedingen. Schader verwacht de toekomst zullen ook diensten (zoals transport) meer invloed hebben op de MKI-waarde. “De producten zullen dan dusdanig zijn doorontwikkeld dat daar bijna geen resultaat meer behaald kan worden.”

Vervoer spoormaterialen

Naast een duurzame productie van de materialen zet De Meteoor ook in op duurzame vervoerswijzen. “Het is ook mogelijk om een slag te maken in het vervoer van de fabriek naar een project. Wij kiezen bijvoorbeeld voor duurzame transportvormen zoals het water en het spoor. Wij willen als producent vooroplopen bij de verduurzaming van het spoor.”

De BTE groep, het moederbedrijf van De Meteoor is bezig al haar productielocatie op een duurzame wijze te certificeren volgens Concrete Sustainability Council (CSC). Schrader: “Wij voelen ons verantwoordelijk voor een toekomstbestendig leefklimaat wat dat wordt door de hele organisatie wordt gedragen. Naast alternatieve grondstoffen kijken we ook naar CO2-reductie, circulariteit, groene energiebronnen, productieprocessen en ketenverantwoordelijkheid.”

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.