Medewerkers van Strukton Rail testen de IMS 500-meettrolley

Strukton Rail neemt geavanceerde meettrolley in gebruik

Maatvoerders van Strukton Rail hebben vorige week deelgenomen aan een training om te gaan werken met de IMS 5000-meettrolley. Het spoorbedrijf wil met de trolley precieze informatie over spoorgeometrie vastleggen, om dit in te zetten voor spoorvernieuwing en -onderhoud. De geavanceerde meetapparatuur is door ETS Spoor aan Strukton geleverd.

Bijzonder aan de IMS 5000 is dat de meettrolley wordt gecombineerd met een laserscanner, die ook het profiel vrije ruimte en de omgeving in 3D vastlegt. Daardoor kan in één moeite informatie over het spoor én de omgeving worden vastgelegd.

Automatisering

De investering in de handgestuurde trolley maakt volgens Strukton onderdeel uit van plannen om te ‘automatiseren en robotiseren’. De spooraannemer kan met het meetsysteem met steeds minder menskracht exacte data over het spoor verzamelen en foutloos door het uitvoeringsproces heen halen.

“We hebben minder mensen nodig in de uitvoering, omdat we in één keer data over de bovenleiding, het ballastprofiel en het perron verzamelen. We verwachten met dit systeem dertig procent in tijd te besparen. We hoeven met minder mensen het spoor te betreden. Dit komt ook ten goede van de veiligheid”, licht Michiel Boellaard van Strukton Rail toe. “Daarnaast heeft de klant er profijt van, omdat we sneller en foutloos de doeltracés kunnen aanleveren na de uitvoering.”

Loopsnelheid

De IMS trolleys van fabrikant Amberg Technologies kunnen relatieve en absolute spoorgeometrie snel en met een nauwkeurigheid tot één millimeter meten. “De voorlopers van de IMS 5000, de IMS 1000 en 3000, kunnen de spoorgeometrie met bijna vier kilometer per uur meten. De IMS kan dit met dezelfde snelheid en maakt daarnaast óók nog een omgevingsscan”, vertelt Stef Koelemeijer van ETS Spoor.

“Het systeem is altijd te gebruiken. De laserscanner is zowel bij daglicht en in het donker te gebruiken. Strukton Rail is de eerste in Nederland en België die een een Amberg IMS 5000 laserscan-systeem gaat inzetten.”

Nieuwbouw en spooronderhoud

Strukton zet de IMS 5000 in bij zowel nieuwbouw als spooronderhoud. Door slijtage van het spoor snel te signaleren en verhelpen, blijft het reizigerscomfort behouden en hoeft er minder vaak correctief onderhoud te worden uitgevoerd.

“Wanneer we nieuw spoor aan gaan leggen, kunnen we kijken of alles past door het met het ontwerp te vergelijken. Daarbij is het ontwerp het ijkpunt en bekijken we of er afwijkingen zijn. Deze kunnen we dan vroegtijdig signaleren en zo nodig aanpassen”, aldus Boellaard.

IMS 5000 meettrolley
Met de IMS 5000-meettrolley wordt  informatie over het spoor en de omgeving in 3D vastgelegd.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.