Treinen passeren op Amsterdam Centraal station

‘Amsterdam Centraal gaat toch terug naar negen sporen’

Foto: Marieke van Gompel

Amsterdam Centraal gaat toch terug van vijftien naar negen sporen. Amsterdam Zuid krijgt er twee bij. Dat besluit maakt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat donderdag bekend tijdens een bestuurlijk overleg met de Metropoolregio Amsterdam over verbetering van de bereikbaarheid van de hoofdstad. Dit meldt de Volkskrant.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

17 reacties op “‘Amsterdam Centraal gaat toch terug naar negen sporen’”

Wiebe Goossen|15.03.18|13:34

Ik blijf erbij dat de voorgenomen vermindering op zijn zachtst gezegd ´kolderiek´ mag worden genoemd. Miljoenen worden weggesmeten met als enig (en treurig) resultaat een véél kleiner Amsterdam CS….

Wiebe Goossen|15.03.18|13:37

‘Kolderieke plannen’ om miljoenen weg te smijten met als enig, treurig resultaat een véél kleiner Amsterdam CS. Als inderdaad de internationale treinen moeten uitwijken, verdient het station nog nauwelijks het predikaat “Amsterdam Hbf”…

Victor Coolman|15.03.18|13:53

@ Wiebe – kolderiek? Bekijk het eens big picture. Wat is de toegevoegde waarde van CS nou echt als de NZ-lijn straks rijdt? Heel veel mensen hoeven helemaal niet precies rondom centraal station te zijn (stappen daar over op tram/metro) en kunnen ook via Ams-Zuid overstappen. Juist die Internationale treinen boemelen nu met een slakkegang van Schiphol naar CS. Je bent vanuit Schiphol in 5 min op Zuid, maar in 15 min op CS. Denk niet vanuit de huidige situatie, maar vanuit de toekomstige.

John rdam|15.03.18|14:03

6 sporen weg in CS en ter compensatie 2 er bij in Zuid. Dat is nog eens creatief rekenen…
Bovendien mis je in CS veel meer dan 6 sporen als je de mogelijkheid om om treinen heen te rijden weghaalt door het afschaffen van kruiswissels en middensporen. Maar er zal t.b.v. de staatssecretaresse (die er inhoudelijk toch niks van snapt, daar worden ze op geselecteerd) wel het stempel ‘robuust en toekomstvast’ op gezet zijn.

Rian van der Borgt|15.03.18|14:08

Van belang is en blijft waar de reizigers naar toe willen. Dat zal deels veranderen door het gereed komen van de noord-zuid-lijn maar niemand heeft tot nu toe onderzocht wat de effecten voor de reizigers zijn van het verleggen van de internationale langeafstandstreinen van Centraal naar Zuid (voor de binnenlandse treinen is dat wel bekeken). Dat is dus wat er had moet gebeuren. Op basis daarvan kun je pas iets besluiten.

John rdam|15.03.18|14:09

Zuid ligt, zeker als de N-Z-metro klaar is, op een prima plek om veel reizigers beter te bedienen dan via CS. Maar maak van Zuid dan ook een echt station met grote capaciteit, dus minstens 8 sporen: 2 eilandperrons met 4 sporen per richting. Met 3 perrons/6 sporen dreigt het net zo’n onhandig geval te worden als station Schiphol.

Henk Angenent|15.03.18|14:40

OK, ik wil van Rotterdam naar Zaandam of Enkhuizen. Moet ik dan eerst met de ICD naar Zuid, dan met de metro, en dan op de stoptrein naar Zaandam of Enkhuizen? Wat is dat voor gekkigheid?

Het lijkt erop dat VVD66 in Amsterdam de bewindsvrouwen van IenW heeft zitten pushen om zoveel mogelijk vervoer in de NZ-metro te persen.

Victor Coolman|15.03.18|16:19

Henk – de ICD gaat via Schiphol, je kan dus ook via Schiphol naar Zaandam, dat hoeft niet via Zuid. De ICD tussen Schiphol en Amsterdam CS gaat op dit moment nauwelijks sneller dan een sprinter op hetzelfde traject. Dus als de ICD straks nr Zuid gaat ipv CS hoef je er niet/nauwelijks op achteruit te gaan, maar kan het voor de totaliteit aan reisbewegingen nog wel beter/sneller zijn.

Marc Volgers|15.03.18|16:56

Wat is de argumentatie eigenlijk?

Marc Volgers|15.03.18|16:57

@Henk Angenent: volgens mij kun je van Rotterdam toch ook naar Sloterdijk? Daar kun je overstappen op de IC naar Enkhuizen.

G Winkel|15.03.18|21:06

Voor de meeste internationale reizigers maakt het weinig uit. Behalve als je in Haarlem woont,of in Beverwijk, Alkmaar, Schagen, Hoorn, Zaandam. Dat wordt overstappen op de sneltram van Sloterdijk naar Zuid. Half uur reistijd erbij, daar gaat de tijdwinst van de Eurostar t.o.v. het vliegtuig. En overstappen, zeker op zo’n drukke scholierenlijn, is het tegenovergestelde van comfort. Vanuit Hoorn met de trein rechtstreeks naar Schiphol?, ik zou het wel weten!

Victor Coolman|15.03.18|21:40

@ G winkel – sorry, dat zijn echt foute aannames. Je gaat er vanuit dat via Amsterdam Centraal reizen nu al voor al die mensen de snelste optie is bij overstap op een internationale trein, maar dat is nu ook al niet het geval. Wil je vanuit Haarlem op een internationale trein? Dan kan je nu al sneller met de Zuidtangent naar Schiphol en daar overstappen op de internationale trein. Beverwijk/Alkmaar/Hoorn? Trein naar Schiphol en daar overstappen is net zo lang als via CS. Stuk CS-Schiphol = 15′

G Winkel|15.03.18|23:31

Juist. Met de bus naar Schiphol Airport. Koffers meeslepen naar de hal en dan niet naar de vertrekbalie maar naar de beneden, trein naar Utrecht, daar nog een keer overstappen op ICE. Of trein naar Rotterdam en daar nog een overstap op de Eurostar. ICE en Eurostar moeten met het vliegtuig concurreren op prijs, reistijd en comfort. Van Haarlem via Schiphol zal het vliegtuig op alle punten winnen. Haarlem-Amsterdam CS 15′ en rechtstreeks verder met ICE/ Eurostar is wel kansrijk.

Victor Coolman|16.03.18|09:56

@ G Winkel: De Zuidtangent rijdt elke paar minuten, en stopt letterlijk voor de vertrekhal schiphol. Het is vanuit daar korter lopen naar een perron dan de meeste perronwissels op Amsterdam Centraal.

En uiteindelijk is het ook een kosten-baten analyse vanuit de overheid. Je kan het geld maar 1x uitgeven, dus waar levert het voor de samenleving de grootste meerwaarde op?

Marc Busio|16.03.18|12:07

In de aanhef van dit artikel wordt gesproken over een teruggang van vijftien naar negen sporen op A’dam CS. Wat echter telt is het aantal perronsporen en dat neemt slechts af van tien naar negen, hetgeen gecompenseerd wordt met twee extra perronsporen op A’dam Zuid. Inmiddels heeft Utrecht CS wel geleerd dat het opheffen van die doorgaande sporen geen gemis is. Door minder wissels is het in- en uitrijden dermate versneld dat passages in het station zelf nog maar weinig tijdwinst zouden geven.

Frans Nieuwenhuis|19.03.18|11:40

Als station Zuid steeds belangrijker wordt maak er dan een “goed” station van met overkapping. Nu waai je er weg en vernikkel je in de winter. Dat is geen internationale allure en bevordert niet de mobiliteit!!

Frans Nieuwenhuis|19.03.18|11:42

Als station Zuid belangrijk(er) wordt maak er dan een goed (bovengronds) station van met overkapping. Nu waai je er weg en vernikkel je van de kou! Dat is geen internationale allure.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Amsterdam Centraal gaat toch terug naar negen sporen’ | SpoorPro.nl
Treinen passeren op Amsterdam Centraal station

‘Amsterdam Centraal gaat toch terug naar negen sporen’

Foto: Marieke van Gompel

Amsterdam Centraal gaat toch terug van vijftien naar negen sporen. Amsterdam Zuid krijgt er twee bij. Dat besluit maakt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat donderdag bekend tijdens een bestuurlijk overleg met de Metropoolregio Amsterdam over verbetering van de bereikbaarheid van de hoofdstad. Dit meldt de Volkskrant.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

17 reacties op “‘Amsterdam Centraal gaat toch terug naar negen sporen’”

Wiebe Goossen|15.03.18|13:34

Ik blijf erbij dat de voorgenomen vermindering op zijn zachtst gezegd ´kolderiek´ mag worden genoemd. Miljoenen worden weggesmeten met als enig (en treurig) resultaat een véél kleiner Amsterdam CS….

Wiebe Goossen|15.03.18|13:37

‘Kolderieke plannen’ om miljoenen weg te smijten met als enig, treurig resultaat een véél kleiner Amsterdam CS. Als inderdaad de internationale treinen moeten uitwijken, verdient het station nog nauwelijks het predikaat “Amsterdam Hbf”…

Victor Coolman|15.03.18|13:53

@ Wiebe – kolderiek? Bekijk het eens big picture. Wat is de toegevoegde waarde van CS nou echt als de NZ-lijn straks rijdt? Heel veel mensen hoeven helemaal niet precies rondom centraal station te zijn (stappen daar over op tram/metro) en kunnen ook via Ams-Zuid overstappen. Juist die Internationale treinen boemelen nu met een slakkegang van Schiphol naar CS. Je bent vanuit Schiphol in 5 min op Zuid, maar in 15 min op CS. Denk niet vanuit de huidige situatie, maar vanuit de toekomstige.

John rdam|15.03.18|14:03

6 sporen weg in CS en ter compensatie 2 er bij in Zuid. Dat is nog eens creatief rekenen…
Bovendien mis je in CS veel meer dan 6 sporen als je de mogelijkheid om om treinen heen te rijden weghaalt door het afschaffen van kruiswissels en middensporen. Maar er zal t.b.v. de staatssecretaresse (die er inhoudelijk toch niks van snapt, daar worden ze op geselecteerd) wel het stempel ‘robuust en toekomstvast’ op gezet zijn.

Rian van der Borgt|15.03.18|14:08

Van belang is en blijft waar de reizigers naar toe willen. Dat zal deels veranderen door het gereed komen van de noord-zuid-lijn maar niemand heeft tot nu toe onderzocht wat de effecten voor de reizigers zijn van het verleggen van de internationale langeafstandstreinen van Centraal naar Zuid (voor de binnenlandse treinen is dat wel bekeken). Dat is dus wat er had moet gebeuren. Op basis daarvan kun je pas iets besluiten.

John rdam|15.03.18|14:09

Zuid ligt, zeker als de N-Z-metro klaar is, op een prima plek om veel reizigers beter te bedienen dan via CS. Maar maak van Zuid dan ook een echt station met grote capaciteit, dus minstens 8 sporen: 2 eilandperrons met 4 sporen per richting. Met 3 perrons/6 sporen dreigt het net zo’n onhandig geval te worden als station Schiphol.

Henk Angenent|15.03.18|14:40

OK, ik wil van Rotterdam naar Zaandam of Enkhuizen. Moet ik dan eerst met de ICD naar Zuid, dan met de metro, en dan op de stoptrein naar Zaandam of Enkhuizen? Wat is dat voor gekkigheid?

Het lijkt erop dat VVD66 in Amsterdam de bewindsvrouwen van IenW heeft zitten pushen om zoveel mogelijk vervoer in de NZ-metro te persen.

Victor Coolman|15.03.18|16:19

Henk – de ICD gaat via Schiphol, je kan dus ook via Schiphol naar Zaandam, dat hoeft niet via Zuid. De ICD tussen Schiphol en Amsterdam CS gaat op dit moment nauwelijks sneller dan een sprinter op hetzelfde traject. Dus als de ICD straks nr Zuid gaat ipv CS hoef je er niet/nauwelijks op achteruit te gaan, maar kan het voor de totaliteit aan reisbewegingen nog wel beter/sneller zijn.

Marc Volgers|15.03.18|16:56

Wat is de argumentatie eigenlijk?

Marc Volgers|15.03.18|16:57

@Henk Angenent: volgens mij kun je van Rotterdam toch ook naar Sloterdijk? Daar kun je overstappen op de IC naar Enkhuizen.

G Winkel|15.03.18|21:06

Voor de meeste internationale reizigers maakt het weinig uit. Behalve als je in Haarlem woont,of in Beverwijk, Alkmaar, Schagen, Hoorn, Zaandam. Dat wordt overstappen op de sneltram van Sloterdijk naar Zuid. Half uur reistijd erbij, daar gaat de tijdwinst van de Eurostar t.o.v. het vliegtuig. En overstappen, zeker op zo’n drukke scholierenlijn, is het tegenovergestelde van comfort. Vanuit Hoorn met de trein rechtstreeks naar Schiphol?, ik zou het wel weten!

Victor Coolman|15.03.18|21:40

@ G winkel – sorry, dat zijn echt foute aannames. Je gaat er vanuit dat via Amsterdam Centraal reizen nu al voor al die mensen de snelste optie is bij overstap op een internationale trein, maar dat is nu ook al niet het geval. Wil je vanuit Haarlem op een internationale trein? Dan kan je nu al sneller met de Zuidtangent naar Schiphol en daar overstappen op de internationale trein. Beverwijk/Alkmaar/Hoorn? Trein naar Schiphol en daar overstappen is net zo lang als via CS. Stuk CS-Schiphol = 15′

G Winkel|15.03.18|23:31

Juist. Met de bus naar Schiphol Airport. Koffers meeslepen naar de hal en dan niet naar de vertrekbalie maar naar de beneden, trein naar Utrecht, daar nog een keer overstappen op ICE. Of trein naar Rotterdam en daar nog een overstap op de Eurostar. ICE en Eurostar moeten met het vliegtuig concurreren op prijs, reistijd en comfort. Van Haarlem via Schiphol zal het vliegtuig op alle punten winnen. Haarlem-Amsterdam CS 15′ en rechtstreeks verder met ICE/ Eurostar is wel kansrijk.

Victor Coolman|16.03.18|09:56

@ G Winkel: De Zuidtangent rijdt elke paar minuten, en stopt letterlijk voor de vertrekhal schiphol. Het is vanuit daar korter lopen naar een perron dan de meeste perronwissels op Amsterdam Centraal.

En uiteindelijk is het ook een kosten-baten analyse vanuit de overheid. Je kan het geld maar 1x uitgeven, dus waar levert het voor de samenleving de grootste meerwaarde op?

Marc Busio|16.03.18|12:07

In de aanhef van dit artikel wordt gesproken over een teruggang van vijftien naar negen sporen op A’dam CS. Wat echter telt is het aantal perronsporen en dat neemt slechts af van tien naar negen, hetgeen gecompenseerd wordt met twee extra perronsporen op A’dam Zuid. Inmiddels heeft Utrecht CS wel geleerd dat het opheffen van die doorgaande sporen geen gemis is. Door minder wissels is het in- en uitrijden dermate versneld dat passages in het station zelf nog maar weinig tijdwinst zouden geven.

Frans Nieuwenhuis|19.03.18|11:40

Als station Zuid steeds belangrijker wordt maak er dan een “goed” station van met overkapping. Nu waai je er weg en vernikkel je in de winter. Dat is geen internationale allure en bevordert niet de mobiliteit!!

Frans Nieuwenhuis|19.03.18|11:42

Als station Zuid belangrijk(er) wordt maak er dan een goed (bovengronds) station van met overkapping. Nu waai je er weg en vernikkel je van de kou! Dat is geen internationale allure.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.