Nachtelijk bodemonderzoek Kamperlijn Zwolle Kampen. Foto: ProRail

ProRail en Keolis starten met testritten Kamperlijn

ProRail en Keolis gaan met testritten rijden op de Kamperlijn, het tracé tussen Zwolle en Kampen. De ritten worden eind maart ’s nachts uitgevoerd, zodat reizigers er geen last van hebben. De spoorbeheerder en vervoerder bekijken hoe ze de dienstregeling met een snelheid van 100 kilometer per uur kunnen uitvoeren, inclusief een stop op het nieuwe station Zwolle Stadshagen.

De eerste resultaten van het bodemonderzoek zijn ‘minder rooskleurig dan gehoopt’. Het onderzoek gaat nog door tot eind april. De gecombineerde eindresultaten van het bodemonderzoek en de testritten moeten meer duidelijkheid geven over de mogelijk maatregelen die genomen moeten worden om de dienstregeling goed te kunnen rijden en uiteindelijk de snelheid te verhogen naar 140 kilometer per uur.

Er worden gekeken naar verschillende oplossingen, zoals deels met enkel of met een dubbel treinstel rijden en de inzet van extra machinisten. Het doel is om de aansluiting met de trein richting Lelystad op station Zwolle te behouden.

Instabiel

In december vorig jaar werd bekend dat de bodem onder de Kamperlijn niet stabiel genoeg is om treinen 140 kilometer per uur te laten rijden. Voorafgaand aan de bouw was de ondergrond te weinig in beeld gebracht, volgens de spoorbeheerder. Daardoor zouden passagiers hun aansluiting op station Zwolle missen. Volgens ProRail kwam het bodemprobleem pas aan het licht toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.