Station Zwolle Stadshagen past in dienstregeling, maar reis duurt langer
Het station Zwolle Stadshagen past in de dienstregeling, maar reizigers tussen Zwolle en Kampen zullen voorlopig langer onderweg zijn. Daarnaast bestaat de kans dat ze hun aansluiting naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) zullen missen, omdat de overstaptijd te krap is. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen spoorbeheerder ProRail, de provincie Overijssel en gemeenten Zwolle en Kampen. ProRail maakt eind januari bekend wanneer station Zwolle Stadshagen in gebruik wordt genomen op de Kamperlijn.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
zie nergens wat de rijtijd nu is
terwijl de oplossing zo simpel is: Alléén stoppen richting Kampen.
Scheelt 10 minuten extra voor de reiziger, maar hij haalt tenminste wel zijn aansluiting.
Heeft ProRail al eens nagedacht over een tunneltje of traverse op station Zwolle vanaf het perron waar Blauwnet met de Kamperlijn zit, naar de andere perrons? Dit scheelt in minuten…
Het spoor van en naar Kampen heeft geen invloed op het andere treinverkeer en kan seperaat worden gebruikt. Dan kun je toch ook de dienstregeling op dit traject aanpassen en de stop op Stadshagen inplannen met de maximale snelheid van 100 KM/uur. Waarom wordt hier niet naar gekeken?
Het spoor van Zwolle naar Kampen ligt seperaat van de andere sporen en kan los worden gezien van de dienstregeling op de nadere sporen. Dan kun je toch de dienstregeling voor dit lijntje aanpassen met een stop op Stadshagen. Door er opnieuw naar te kijken en de vertrektijden en aankomsttijden enigzins aan te passen kun je de aansluitingen wel mogelijk maken. Dit moet toch mogelijk zijn?