Spoorvervoerder Keolis op de Kamperlijn bij station Zwolle, foto: ProRail

Station Zwolle Stadshagen past in dienstregeling, maar reis duurt langer

Het station Zwolle Stadshagen past in de dienstregeling, maar reizigers tussen Zwolle en Kampen zullen voorlopig langer onderweg zijn. Daarnaast bestaat de kans dat ze hun aansluiting naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) zullen missen, omdat de overstaptijd te krap is. Dat is de uitkomst van een gesprek tussen spoorbeheerder ProRail, de provincie Overijssel en gemeenten Zwolle en Kampen. ProRail maakt eind januari bekend wanneer station Zwolle Stadshagen in gebruik wordt genomen op de Kamperlijn.

Er zal in eerste instantie een tijdelijke dienstregeling worden ingesteld, totdat er een oplossing is gevonden hoe om te gaan met de bodeminstabiliteit van een deel van het traject.

Bodem instabiel

Door blunders in het spoorproject kon het nieuwe station bij start van de nieuwe dienstregeling in december vorig jaar niet worden aangedaan. Vlak voor de ingebruikname van de vernieuwde spoorlijn tussen Kampen en Zwolle bleek de bodem instabiel te zijn. Daardoor konden de nieuwe elektrische treinen de maximale snelheid van 140 kilometer per uur niet halen. De huidige toegestane snelheid op het traject is 100 kilometer per uur. De treinen kunnen daardoor niet stoppen op het nieuwe station, omdat de aansluiting niet wordt gehaald. Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel sprak eerder van een ‘een wanprestatie’.

ProRail geeft aan dat in de dienstregeling genoeg ruimte is om dit station toch op te nemen. Een aanpassing in de dienstregeling zal echter betekenen dat reizigers tussen Kampen en Zwolle langer onderweg zullen zijn. Daarnaast verwacht de spoorbeheerder dat de aansluiting op de trein naar Lelystad (via de Hanzelijn naar Amsterdam) en vice versa te krap wordt met ongeveer vier minuten overstaptijd. ProRail gaat maatregelen onderzoeken om de maximale snelheid op dit baanvak te verhogen en daarmee de aansluitingen op Zwolle te verbeteren.

Metingen

De spoorbeheerder start deze maand met het bodemonderzoek, waarvan de resultaten half maart bekend worden. De metingen gebeuren in de nacht, zodat het treinverkeer hierdoor niet wordt verstoord. Uit dat onderzoek moet duidelijk worden of de bodem verstevigd moet worden, en over welk deel van het traject. Ook zal het duidelijk worden of treinen met de beoogde maximale snelheid van 140 kilometer per uur over het traject kunnen rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “Station Zwolle Stadshagen past in dienstregeling, maar reis duurt langer”

Hans van Bemmelen|11.01.18|11:28

zie nergens wat de rijtijd nu is

Frans Appel|11.01.18|12:10

terwijl de oplossing zo simpel is: Alléén stoppen richting Kampen.
Scheelt 10 minuten extra voor de reiziger, maar hij haalt tenminste wel zijn aansluiting.

Evert Pultrum|11.01.18|12:49

Heeft ProRail al eens nagedacht over een tunneltje of traverse op station Zwolle vanaf het perron waar Blauwnet met de Kamperlijn zit, naar de andere perrons? Dit scheelt in minuten…

Herbert Reijmers|17.01.18|10:40

Het spoor van en naar Kampen heeft geen invloed op het andere treinverkeer en kan seperaat worden gebruikt. Dan kun je toch ook de dienstregeling op dit traject aanpassen en de stop op Stadshagen inplannen met de maximale snelheid van 100 KM/uur. Waarom wordt hier niet naar gekeken?

Herbert Reijmers|17.01.18|10:43

Het spoor van Zwolle naar Kampen ligt seperaat van de andere sporen en kan los worden gezien van de dienstregeling op de nadere sporen. Dan kun je toch de dienstregeling voor dit lijntje aanpassen met een stop op Stadshagen. Door er opnieuw naar te kijken en de vertrektijden en aankomsttijden enigzins aan te passen kun je de aansluitingen wel mogelijk maken. Dit moet toch mogelijk zijn?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.