Werkzaamheden Kamperlijn, foto: ProRail

Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van ‘wanprestatie’

Er is flink geblunderd in het spoorproject van de elektrificatie van de Kamperlijn. Treinen op deze spoorlijn tussen Kampen en Zwolle kunnen maar 100 kilometer per uur rijden, omdat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt. Dit heeft als gevolg dat het nieuw aangelegde station Zwolle Stadshagen niet wordt aangedaan, omdat met deze snelheid reizigers vanuit Kampen hun aansluiting missen op station Zwolle. Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel zegt in een reactie dat er sprake is van ‘een wanprestatie’.

Het was de bedoeling dat het nieuwe station zondag, bij de start van de nieuwe dienstregeling, voor het eerst zou worden aangedaan. ProRail heeft de provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen en de vervoerder Keolis hierover woensdagavond geïnformeerd. Boerman: “We hebben met grote verbazing en frustratie van ProRail kennisgenomen van deze tegenvallers. We hebben al 30 miljoen geïnvesteerd in dit spoorproject en hebben nog steeds niet gekregen wat ons is beloofd.”

De gedeputeerde gaat donderdagmiddag met staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur in gesprek over de kwestie. “Ik zal bij haar aandacht voor vragen dat ProRail zo snel mogelijk met een oplossing komt.” De provincie beraadt zich volgens Boerman op de juridische en financiële consequenties van deze tegenvaller en ‘zal hierin stappen moeten maken’.

Bodemprobleem

Volgens ProRail kwam het bodemprobleem pas in de afgelopen periode aan het licht gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden. De spoorbeheerder gaat onderzoeken hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht en met de betrokken partijen in overleg om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om dit probleem op te lossen.

Boerman: “ProRail zal aan de slag moeten gaan om in de eerste plaats te onderzoeken wat er op korte termijn nodig is om de dienstregeling uit te voeren met een stop op het station Zwolle Stadshagen. Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden. Een van de zaken die mij hierbij vooral frusteert is dat we volkomen afhankelijk zijn van ProRail.

Onderstations

Eerder werden er al fouten gemaakt met de onderstations rondom Zwolle. Bij de spoorlijn Zwolle-Kampen en Zwolle-Wierden werden er onderstations aangelegd die de nieuwe Flirt-treinen van Keolis niet het volledige vermogen gaven. Dit is inmiddels opgelost.

De spoorbaan tussen Zwolle en Kampen is afgelopen zomer door ProRail compleet vernieuwd. Om het dertien kilometer lange spoortraject gereed te maken voor elektrische treinen zijn er tweehonderd bovenleidingmasten geplaatst en ondergrondse leidingen aangelegd naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Ook is het hele spoortraject voorzien van nieuw spoorballast, dwarsliggers en spoorstaven.

Vanaf de nieuwe dienstregeling van 10 december aanstaande zal de baan elektrisch bereden worden. Vanaf dan neemt Keolis deze lijn van NS over.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

12 reacties op “Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van ‘wanprestatie’”

Rian van der Borgt|07.12.17|12:27

Er is ook een vermogensprobleem, zowel op Zwolle – Kampen als op Zwolle – Wierden.

Pieter Michiels|07.12.17|12:47

Wat bedoel je daar precies mee? Niet iedereen is technisch onderlegd.

Pieter Michiels|07.12.17|12:48

@ Rian: wat bedoel je daar precies mee? Niet iedere lezer is technisch onderlegd.

Wil Van Den Hurk|07.12.17|13:28

ONBEGRIJPELIJKE SITUATIE, WAAR ZIJN DE ECHTE VAKLUI TOCH GEBLEVEN, ER ZIJN HIER ECHT LEKEN AAN HET “WERK” GEZET, WAT HET OOK HIER WEER GAAT KOSTEN, WEGJAGEN DIE GASTEN!!!!!!

Marc Busio|07.12.17|13:40

Tja, zelf-rijdende treinen en hyperloop-experimenten zijn natuurlijk veel spannender voor de ingenieurs van het spoor. Een spoorproject rond een nevenlijntje in de provincie dat ‘maar’ enkele tientallen miljoenen euro’s kost kan deze heren natuurlijk niet voldoende boeien. En dan maar klagen dat de politiek in Den Haag onvoldoende geld uit trekt voor het spoor. Nog een paar van deze blunders en geen politieke partij wil zich daar in de toekomst nog hard voor maken.

Arco Sierts|07.12.17|15:08

… en daar slaat Marc de spijker pijnlijk op zijn kop. Het is dan ook van strategisch belang voor de spoorsector dat glashelder wordt hoe deze en vele andere flaters hebben kunnen gebeuren. En dan bedoel ik niet oppervlakkig, maar de dieperliggende kernoorzaken.

Arco Sierts|07.12.17|16:01

@Pieter Michiels: “vermogensprobleem” is vaktechnische taal voor onvoldoende electrisch vermogen = electrische energie beschikbaar. In het bovenstaande artikel wordt overigens gesteld dat dit probleem al opgelost zou zijn. Of dat juist is, waag ik te betwijfelen.

Henk Derksen|07.12.17|18:05

Dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren die privatisering van deze lijn, uiteindelijk betaald de burger het gelach, Keolis is een Franse firma eigendom van SNCF waarom hebben zij belang bij deze lijnen?? NS personeel vloeit af

Freddy Soer|07.12.17|18:13

Wonderbaarlijk dat de bodemgesteldheid niet van tevoren is onderzocht voor de zwaardere bedding, electrische treinen en bovenleiding. Beetje on-Nederlands eigenlijk… Wat mij ook bevreemdt is de zinssnede: “Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden”, Is het met een tussenstop op Zwolle Stadhagen überhaupt mogelijk om dit 13 km korte traject zo’n snelheid te kunnen ontwikkelen?

Freddy Soer|07.12.17|18:15

“Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden” Is dit überhaupt mogelijk op een zo kort traject van 13 km met bovendien een tussenstop te Zwolle Stadshagen?

Freddy Soer|07.12.17|18:18

“Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden” Is dit überhaupt mogelijk op een zo kort traject van 13 km om dit soort snelheden te kunnen ontwikkelen, bovendien met de tussenstop in Zwolle Stadshagen?

Roel Nak|07.12.17|18:59

Voor 100 km/u heb je minder vermogen nodig dan voor 140 km/u, probleem opgelost, toch?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.