Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van ‘wanprestatie’

Er is flink geblunderd in het spoorproject van de elektrificatie van de Kamperlijn. Treinen op deze spoorlijn tussen Kampen en Zwolle kunnen maar 100 kilometer per uur rijden, omdat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt. Dit heeft als gevolg dat het nieuw aangelegde station Zwolle Stadshagen niet wordt aangedaan, omdat met deze snelheid reizigers vanuit Kampen hun aansluiting missen op station Zwolle. Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel zegt in een reactie dat er sprake is van ‘een wanprestatie’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

12 reacties op “Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van ‘wanprestatie’”

Rian van der Borgt|07.12.17|12:27

Er is ook een vermogensprobleem, zowel op Zwolle – Kampen als op Zwolle – Wierden.

Pieter Michiels|07.12.17|12:47

Wat bedoel je daar precies mee? Niet iedereen is technisch onderlegd.

Pieter Michiels|07.12.17|12:48

@ Rian: wat bedoel je daar precies mee? Niet iedere lezer is technisch onderlegd.

Wil Van Den Hurk|07.12.17|13:28

ONBEGRIJPELIJKE SITUATIE, WAAR ZIJN DE ECHTE VAKLUI TOCH GEBLEVEN, ER ZIJN HIER ECHT LEKEN AAN HET “WERK” GEZET, WAT HET OOK HIER WEER GAAT KOSTEN, WEGJAGEN DIE GASTEN!!!!!!

Marc Busio|07.12.17|13:40

Tja, zelf-rijdende treinen en hyperloop-experimenten zijn natuurlijk veel spannender voor de ingenieurs van het spoor. Een spoorproject rond een nevenlijntje in de provincie dat ‘maar’ enkele tientallen miljoenen euro’s kost kan deze heren natuurlijk niet voldoende boeien. En dan maar klagen dat de politiek in Den Haag onvoldoende geld uit trekt voor het spoor. Nog een paar van deze blunders en geen politieke partij wil zich daar in de toekomst nog hard voor maken.

Arco Sierts|07.12.17|15:08

… en daar slaat Marc de spijker pijnlijk op zijn kop. Het is dan ook van strategisch belang voor de spoorsector dat glashelder wordt hoe deze en vele andere flaters hebben kunnen gebeuren. En dan bedoel ik niet oppervlakkig, maar de dieperliggende kernoorzaken.

Arco Sierts|07.12.17|16:01

@Pieter Michiels: “vermogensprobleem” is vaktechnische taal voor onvoldoende electrisch vermogen = electrische energie beschikbaar. In het bovenstaande artikel wordt overigens gesteld dat dit probleem al opgelost zou zijn. Of dat juist is, waag ik te betwijfelen.

Henk Derksen|07.12.17|18:05

Dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren die privatisering van deze lijn, uiteindelijk betaald de burger het gelach, Keolis is een Franse firma eigendom van SNCF waarom hebben zij belang bij deze lijnen?? NS personeel vloeit af

Freddy Soer|07.12.17|18:13

Wonderbaarlijk dat de bodemgesteldheid niet van tevoren is onderzocht voor de zwaardere bedding, electrische treinen en bovenleiding. Beetje on-Nederlands eigenlijk… Wat mij ook bevreemdt is de zinssnede: “Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden”, Is het met een tussenstop op Zwolle Stadhagen überhaupt mogelijk om dit 13 km korte traject zo’n snelheid te kunnen ontwikkelen?

Freddy Soer|07.12.17|18:15

“Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden” Is dit überhaupt mogelijk op een zo kort traject van 13 km met bovendien een tussenstop te Zwolle Stadshagen?

Freddy Soer|07.12.17|18:18

“Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden” Is dit überhaupt mogelijk op een zo kort traject van 13 km om dit soort snelheden te kunnen ontwikkelen, bovendien met de tussenstop in Zwolle Stadshagen?

Roel Nak|07.12.17|18:59

Voor 100 km/u heb je minder vermogen nodig dan voor 140 km/u, probleem opgelost, toch?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van ‘wanprestatie’ | SpoorPro.nl

Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van ‘wanprestatie’

Er is flink geblunderd in het spoorproject van de elektrificatie van de Kamperlijn. Treinen op deze spoorlijn tussen Kampen en Zwolle kunnen maar 100 kilometer per uur rijden, omdat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt. Dit heeft als gevolg dat het nieuw aangelegde station Zwolle Stadshagen niet wordt aangedaan, omdat met deze snelheid reizigers vanuit Kampen hun aansluiting missen op station Zwolle. Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel zegt in een reactie dat er sprake is van ‘een wanprestatie’.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

12 reacties op “Blunders bij project Kamperlijn, provincie spreekt van ‘wanprestatie’”

Rian van der Borgt|07.12.17|12:27

Er is ook een vermogensprobleem, zowel op Zwolle – Kampen als op Zwolle – Wierden.

Pieter Michiels|07.12.17|12:47

Wat bedoel je daar precies mee? Niet iedereen is technisch onderlegd.

Pieter Michiels|07.12.17|12:48

@ Rian: wat bedoel je daar precies mee? Niet iedere lezer is technisch onderlegd.

Wil Van Den Hurk|07.12.17|13:28

ONBEGRIJPELIJKE SITUATIE, WAAR ZIJN DE ECHTE VAKLUI TOCH GEBLEVEN, ER ZIJN HIER ECHT LEKEN AAN HET “WERK” GEZET, WAT HET OOK HIER WEER GAAT KOSTEN, WEGJAGEN DIE GASTEN!!!!!!

Marc Busio|07.12.17|13:40

Tja, zelf-rijdende treinen en hyperloop-experimenten zijn natuurlijk veel spannender voor de ingenieurs van het spoor. Een spoorproject rond een nevenlijntje in de provincie dat ‘maar’ enkele tientallen miljoenen euro’s kost kan deze heren natuurlijk niet voldoende boeien. En dan maar klagen dat de politiek in Den Haag onvoldoende geld uit trekt voor het spoor. Nog een paar van deze blunders en geen politieke partij wil zich daar in de toekomst nog hard voor maken.

Arco Sierts|07.12.17|15:08

… en daar slaat Marc de spijker pijnlijk op zijn kop. Het is dan ook van strategisch belang voor de spoorsector dat glashelder wordt hoe deze en vele andere flaters hebben kunnen gebeuren. En dan bedoel ik niet oppervlakkig, maar de dieperliggende kernoorzaken.

Arco Sierts|07.12.17|16:01

@Pieter Michiels: “vermogensprobleem” is vaktechnische taal voor onvoldoende electrisch vermogen = electrische energie beschikbaar. In het bovenstaande artikel wordt overigens gesteld dat dit probleem al opgelost zou zijn. Of dat juist is, waag ik te betwijfelen.

Henk Derksen|07.12.17|18:05

Dat had natuurlijk nooit mogen gebeuren die privatisering van deze lijn, uiteindelijk betaald de burger het gelach, Keolis is een Franse firma eigendom van SNCF waarom hebben zij belang bij deze lijnen?? NS personeel vloeit af

Freddy Soer|07.12.17|18:13

Wonderbaarlijk dat de bodemgesteldheid niet van tevoren is onderzocht voor de zwaardere bedding, electrische treinen en bovenleiding. Beetje on-Nederlands eigenlijk… Wat mij ook bevreemdt is de zinssnede: “Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden”, Is het met een tussenstop op Zwolle Stadhagen überhaupt mogelijk om dit 13 km korte traject zo’n snelheid te kunnen ontwikkelen?

Freddy Soer|07.12.17|18:15

“Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden” Is dit überhaupt mogelijk op een zo kort traject van 13 km met bovendien een tussenstop te Zwolle Stadshagen?

Freddy Soer|07.12.17|18:18

“Op de lange termijn moet er gekeken worden naar een robuuste oplossing waarbij de treinen met 140 kilometer per uur kunnen rijden” Is dit überhaupt mogelijk op een zo kort traject van 13 km om dit soort snelheden te kunnen ontwikkelen, bovendien met de tussenstop in Zwolle Stadshagen?

Roel Nak|07.12.17|18:59

Voor 100 km/u heb je minder vermogen nodig dan voor 140 km/u, probleem opgelost, toch?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.