De Thalys rijdt over de hsl-brug/moerdijkbrug/brug Hollandsch Diep over het Hollandsch Diep. Foto: Hollandse Hoogte.

Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid

Infraspeed heeft een claim van tien miljoen euro ingediend bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het herstellen van schade aan de HSL-Zuid. De Traxx-locomotieven die er nu rijden zouden schade aan de spoorinfrastructuur veroorzaken.

Infraspeed eist een kostenvergoeding van het ministerie, omdat die toestaat dat Traxx-locomotieven met intercity-rijtuigen over de hogesnelheidslijn rijden als alternatief voor de Fyra-hogesnelheidstreinen. De Fyra-treinen werden in 2013 vanwege diverse gebreken van het spoor gehaald en teruggestuurd naar de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda.

De huidige treindiensten over de HSL-Zuid worden in ‘sandwichbedrijf’ uitgevoerd. Dat betekent dat er zowel voor als achter de rijtuigen een Traxx-locomotief rijdt. De Traxx-locomotieven hebben een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. Vanaf 2021 gaan 79 snelle treinen van Alstom over de hogesnelheidslijn rijden. Deze kunnen 200 kilometer per uur rijden. De hogesnelheidstrein Thalys rijdt al sinds eind 2009 met 300 kilometer per uur over de HSL-Zuid.

Onderzoek

Het ministerie twijfelt eraan of de schade aan de HSL-Zuid wordt veroorzaakt door de Traxx-locomotieven. “We laten nu eerst een onafhankelijk onderzoek door TNO uitvoeren naar de schade aan de spoorlijn. ProRail geeft vervolgens op basis van dat rapport een advies”, aldus een woordvoerder van het ministerie.

Uit het onderzoek moet blijken of de oorzaak ligt bij Traxx-locomotieven of dat er andere oorzaken aan de schade ten grondslag liggen. Daarbij wordt ook gekeken naar het uitgevoerde spooronderhoud en de kwaliteit van het spoor zelf, waar Infraspeed verantwoordelijk voor is. Ook wordt vastgesteld hoe groot de schade aan het spoor is en wat de precieze kosten zijn. Infraspeed herstelt ondertussen de schade.

Spoorbeheer HSL-Zuid

ProRail-topman Pier Eringa pleitte er vorig jaar nog voor om het contract met Infraspeed op de HSL-Zuid open te breken. Hij stelde destijds dat de prestaties van de Intercity Direct-treindiensten veel beter zouden zijn als de spoorlijn geheel in het beheer van ProRail komt. Infraspeed is een consortium dat bestaat uit grote bedrijven als de Koninklijke BAM Groep en Siemens. Het consortium Infraspeed beheert de HSL-Zuid in opdracht van ProRail.

Lees ook:

ProRail: HSL-contract met Infraspeed openbreken

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “Infraspeed dient miljoenenclaim in vanwege schade aan HSL-Zuid”

Henk Angenent|08.03.18|11:44

Ik ben geen technisch whizkid, maar het lijkt me sterk dat Traxx-wielen meer schade veroorzaken dan Thalys-wielen.
Tja, je kunt natuurlijk altijd proberen je winst op te krikken door het geld bij anderen weg te halen… Laten we hopen dat I&M hier niet intrapt. En de kosten van het onderzoek op Infraspeed verhaalt als hun verhaal onzin blijkt te zijn.

Sankt German|08.03.18|12:11

Grappig dat ik laatst mocht lezen dat trek trek de oorzaak zou zijn van bovenmatige slijtage aan de infra, hoe zou een Thalys dan zijn uitgevoerd.

John rdam|08.03.18|14:44

Het was toch het ministerie dat ooit zelf de aanleg van de HSL op zich nam omdat men dat veel beter dacht te kunnen dan de toenmalige spoorsector? Hebben die buitenstaanders toen spoorinfra ontworpen die niet bestand is tegen gebruik door treinen? LOL

Arco Sierts|08.03.18|15:56

@John Rdam: het gaat hier niet over de aanleg, maar over het gebruik en de daardoor (naar beweren van Infrapeed) ontstane schade.
Als je verstand van spoor hebt, dan weet je ook dat een spoorlijn in de bogen een verkanting heeft die optimaal is voor de ontwerpsnelheid. Ga je structureel fors langzamer rijden, dan betekent dit extra slijtage van de binnenboogse spoorstaaf. Ik weet niet of dat het onderhavige issue is, maar het ligt wel voor de hand.

Eric Struch|08.03.18|16:00

Bij de oorspronkelijke Traxx zijn de tractie-motoren gemonteerd in tramophanging. Hoe is dat bij de uitvoering waarmee NS op de HSL rijdt?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.