HSL-spoor Prinsenbeek

KPN: mobiel bereik HSL-tunnels vanaf 2019

KPN wil vanaf 2019 stapsgewijs mobiel bereik in de HSL-tunnels introduceren. De telecomprovider is hierover in gesprek met onder andere ProRail en Infraspeed.

De HSL-tunnels zijn tot nu toe nog niet voorzien van mobiel bereik omdat dit een ingewikkelde kwestie is. “De realisatie van mobiele dekking in spoortunnels is complex wat betreft techniek en de afstemming met de betrokken partijen waaronder ProRail, Infraspeed, NS en verschillende vervoerders,” vertelt KPN- woordvoerder Stijn Wesselink. Bovendien moeten de tunnels voor de installatie van mobiele dekking meerdere keren buitendienst gesteld.

Snelheid

Maar het probleem op de HSL is niet alleen maar dat de trein door een tunnel rijdt: hij doet dat met hoge snelheid. Technisch gezien is het wel mogelijk, zegt Wesselink:  “Maar het gaat gepaard met hele hoge kosten en daar moet eerst overeenstemming over worden bereikt.”

Volgens Infraspeed, beheerder van de Dordtsche Kil, Oude Maas, Rotterdam Noordrand en Groene Hart spoortunnels, vinden er inderdaad gesprekken plaats om het mobiele bereik in deze tunnels te verbeteren. De beheerder wijst er wel op dat de providers hier uiteindelijk verantwoordelijk voor zijn.

Delft

Ook in de spoortunnel bij Delft was mobiel bereik een probleem. In die tunnel zijn toen antennes geplaatst om het signaal van buiten naar binnen te begeleiden zodat reizigers hun verbindingen in de tunnel zouden behouden. Uiteindelijk is de tunnel zestien keer buiten dienst gesteld om twintig mobiel antenne-installaties en 3,5 kilometer kabel aan te leggen. Sinds mei 2016 hebben reizigers daar gewoon mobiel bereik.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “KPN: mobiel bereik HSL-tunnels vanaf 2019”

rhido_online|23.02.18|20:19

Lijkt mij dat dit dan z.s.m. moet gaan gebeuren. Want bij calamiteiten kun je de sjaak zijn. Want dan is 112 ook niet gauw bereikbaar vrees ik! Elk seconde telt. Ik heb vroeger BHV gehad dus ik weet hoe dat toen ging. Viel mij ook vooral op dat de stroom daar wel eens in de treinen uitvallen doordat er steeds wisselstroom is. Ook niet handig als je GSM wilt gaan opladen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.