Mobiele camera bij spoorwegovergang spoor, foto: ProRail

Mobiele camera’s detecteren met big data overlast op het spoor

Spoorbeheerder ProRail gaat delen van het spoor onder 24-uurs slim cameratoezicht plaatsen om overlast, vandalisme en vertragingen het hoofd te bieden. Deze mobiele camera’s, die op basis van big data kunnen worden ingezet, zijn uitgerust met slimme software. Dit maakt het mogelijk om afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch waar te nemen.

Met deze mobiele camera’s gaat ProRail spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor registreren en waar mogelijk aanpakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer heeft de spoorbeheerder er 24 uur per dag zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Camera’s

Op dit moment heeft ProRail meer dan 3500 camera’s op het spoor en in de stations. De beelden worden nu nog bekeken door medewerkers van de meldkamer. Wanneer zij iets vreemds constateren kan er worden ingegrepen. Deze waarneming gebeurt straks door de camera’s zelf. Volgens ProRail wordt daarmee de pakkans vergroot en zijn gevaarlijke en overlastgevende situaties te voorkomen. De camera’s detecteren ook of er zaken op het spoor liggen of mensen zich ophouden langs het spoor die daar niet thuishoren.

Vanuit de meldkamer is er dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. De centralist kan dan contact opnemen met de hulpdiensten of stuurt de met gps uitgeruste incidentenbestrijders erop af. Op onbevoegd lopen langs het spoor staat een boete van 140 euro.

Meer maatregelen

De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim zevenduizend kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Lees ook:

ProRail monitort camerabeelden voor goed verloop hoogfrequent rijden

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.