Wim van de Camp Europees Parlement

‘Brexit heeft mogelijk gevolgen voor financiering uitrol ERTMS’

De uittreding van de Britten uit de EU kan de komende jaren aanzienlijke gevolgen hebben voor de financiering van grote transportprojecten. Mogelijk zal er ook opnieuw naar de financiering van het grote Europese spoorproject ERTMS worden gekeken. Dat meldt Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) in een interview met SpoorPro. 


De Europese Commissie komt in maart 2018 met het voorstel voor het Multiannual Financial Framework (MFF) voor de periode januari 2021 – 31 december 2028. “Dat wordt hartstikke spannend, zeker omdat de Britten de EU gaan verlaten. De financiële consequenties van de Brexit zijn voor het MFF zeer groot. Het is de vraag of we binnen het budget dat overblijft de transportuitgaven kunnen intensiveren.”

Begroting

Het gaat om 13 miljard euro op jaarbasis op een jaarbegroting van in totaal 160 miljard legt Van de Camp uit. “Dat is een fikse aderlating voor de EU-financiering in de komende jaren. De vraag daarbij is of we het uittreden van de Britten gaan herverdelen. En gebeurt dit pondsgewijs of worden bepaalde sectoren extra gekort?

”

“

13 miljard compenseren door het verhogen van de bijdragen uit de lidstaten zit er niet in”, aldus de Europarlementariër. “Daartoe zijn zij niet bereid. Maar hoe doen we de herverdeling dan wel? Doen we dat bijvoorbeeld door te prioriteren?” Een andere ‘stoorzender’ is volgens Van de Camp dat er op dit moment wordt gewerkt aan één Europese Defensie-unie naar aanleiding van uitspraken van de Amerikaanse president Donald Trump en de annexatie van de Krim door Rusland. Dat betekent ook dat daar EU-geld naartoe gaat.

Financieringsmiddelen

“Het is nu de vraag of we binnen het budget dat overblijft de transport uitgaven kunnen intensiveren”, aldus Van de Camp. “We zouden ervoor kunnen kiezen om meer regionale fondsen richting het transportbudget CEF (Connecting Europe Facility, red.) te sturen, dat onderdeel uitmaakt van het huidige MFF. We willen het transportbudget CEF behouden in het nieuwe Multi Financial Framework, en zo mogelijk uitbreiden.”

Een ander financieringsmiddel is de European Fund for Strategic Investments (EFSI). Vanuit EFSI verstrekt de EU leningen en vanuit CEF subsidies. “Er wordt in toenemende mate gedacht om deze financieringsvormen te mixen”, licht Van de Camp toe. “

Zo zou je bij de financiering van het spoor wellicht kunnen voorstellen dat de missing links in het Europese spoornetwerk vanuit CEF gefinancierd worden en de commerciële lijnen vanuit EFSI. Bijvoorbeeld de financiering van de metro van Parijs bestaat met name uit leningen, omdat deze kunnen worden terugverdiend uit reizigersinkomsten.”

Het transportbudget CEF is heel erg belangrijk voor de financiering van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS, benadrukt de politicus. “Bij de European Railway Agency (ERA) zijn ze daar heel erg nerveus over. Het is de vraag of de uitrol hierdoor vertraagd wordt. Wij gaan als transportcommissie voor de TEN-T corridors liggen. Deze moeten in 2030 klaar zijn en als daar op bezuinigd wordt dan heeft dit grote, negatieve gevolgen voor de uitrol van dit systeem. Daarnaast zal het vertrouwen in de EU afnemen. Cross border is de belofte van ERTMS, waar we aan moeten voldoen. ”

Stedelijke mobiliteit

“De EU wil veel meer doen aan schone steden, emissiebeperking en beter openbaar vervoer. We moeten ervoor zorgen dat stedelijke mobiliteit niet in de knop wordt gebroken. Als de budgetten van CEF en MFF onder druk komen te staan dan wordt de stedelijke mobiliteit als motor gebroken. De EU investeert geen miljarden in stedelijke mobiliteit, maar wij zijn vaak wel de aanjager of de kers op de taart. Wij kunnen de miljoenen die tekort komen voor een project aanvullen. Voor mij is het zeer belangrijk dat stedelijke mobiliteit in de benen blijft.”

“In juni 2019 treedt het nieuwe Europese Parlement aan. Wij kunnen richting geven, maar het zou goed kunnen dat het volgende Parlement hier uiteindelijk over gaat beslissen.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Brexit heeft mogelijk gevolgen voor financiering uitrol ERTMS’”

Wiebe Goossen|09.11.17|11:30

Wát nou: EU-geld? Dat geld is van de lidstaten, die het zich onder mooie beloften hebben laten ontfutselen. En sinds wanneer komt de uitrol van ERTMS in gevaar doordat één land uitstapt? Sowieso lijkt ERTMS een zwakgeboren kindje, want het blijft maar duren en het hele project wordt ingehaald door allerlei andere initiatieven van spoorse zijde.

Erik Huisman|09.11.17|12:17

In het lijstje bij populaire artikelen zie ik staan: “Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute”. Ik vermoed dat er binnen een paar jaar een artikel (bij) komt in de trend:

“Doorzettingsvermogen ontbrak bij aanleg ERTMS in Nederland”

Er wordt heel veel over ERTMS geschreven en gesproken maar het nu echt een keer gaan doen (knopen hakken)… daar voorziet het befaamde poldermodel ogenschijnlijk niet in. De toekomst zal het uitwijzen…

Erik Huisman|09.11.17|12:17

In het lijstje bij populaire artikelen zie ik staan: “Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute”. Ik vermoed dat er binnen een paar jaar een artikel komt in de trend:

“Doorzettingsvermogen ontbrak bij aanleg ERTMS in Nederland”

Er wordt heel veel over ERTMS geschreven en gesproken maar het nu echt een keer gaan doen (knopen hakken)… daar voorziet het befaamde poldermodel ogenschijnlijk niet in. De toekomst zal het uitwijzen…

Wiebe Goossen|16.11.17|12:23

Korte reizen per trein i.p.v. met het vliegtuig – heb ik dat al niet zo’n twintig jaar lang gehoord?
Het schiet intussen voor geen meter op….

Wiebe Goossen|16.11.17|12:25

Zei men niet al twintig jaar geleden dat korte reizen per spoor i.p.v. per vliegtuig zouden moeten worden gemaakt? Het is intussen niet écht opgeschoten…..

Wiebe Goossen|16.11.17|12:27

Dat ERTMS nu weer vertraging op zou lopen i.v.m. Brexit is natuurlijk je reinste flauwekul, maar dat zijn we van eurofielen als Van de Camp wel gewend inmiddels….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.