Betuweroute, goederenlijn

‘Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute’

De bouw van de Betuweroute was een doel op zich, waarbij een visie ontbrak over voor welk probleem de goederenspoorlijn een oplossing moest bieden. Tot die conclusie komt onderzoeker Hans Boom op grond van een reconstructie van de ontstaansgeschiedenis van de goederenspoorlijn. Boom promoveerde vrijdag op dit onderzoek aan Tilburg University.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute’”

Arco Sierts|02.11.17|11:03

Exact hetzelfde gebeurd nu ook weer met de invoering van ERTMS/ETCS.

Komende maandag 6.11 bestaat de Motie-Cramer/Roemer 10 jaar. Huh? Welke motie? Precies: dat bedoel ik. Niemand is serieus bezig met de doelen, alles draait om technische invoering van fysieke systemen. ERTMS is het zoveelste bewijs dat het spoor alle techniek vanuit de techniek zelf beschouwt, ipv de techniek strategisch stuurt vanuit dienst-, product- en procesperspectief.

Ronald van Onselen|02.11.17|12:53

Ik ken niet alle onderzoeken maar m.i. was er wel een concept dat draagkrachtig was maar dat is mislukt omdat a Duitsland leek te willen meewerken maar dat niet deed (Hamburgse havenbelangen) en b de aftakkingen vanaf de Betuwelijn naar het noorden en zuiden waren niet/niet voldoende onderbouwd. In ieder geval had eerst meer overleg met de betrokken provincies en gemeenten moeten plaatsvinden.

Ronald van Onselen|02.11.17|12:57

Ik ken niet alle onderzoeken maar er was wel een onderbouwd concept. Echter de DB werkte mondeling wel mee maar niet daadwerkelijk (havenbelangen Hamburg en geen prioriteit).Verder was voorzien in 2 aftakkingen naar het noorden en zuiden maar5 vanwege geen/te weinig overleg met provincies en gemeenten en een magere onderbouwing was dit de tweede te voorziene!tegenslag.

Wim-Monique De Rijk|02.11.17|13:08

Intermediair heeft hierover in 1996 al een interessant artikel geschreven: “De machtigste lobby van Nederland”. De titel zegt genoeg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute’ | SpoorPro.nl
Betuweroute, goederenlijn

‘Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute’

De bouw van de Betuweroute was een doel op zich, waarbij een visie ontbrak over voor welk probleem de goederenspoorlijn een oplossing moest bieden. Tot die conclusie komt onderzoeker Hans Boom op grond van een reconstructie van de ontstaansgeschiedenis van de goederenspoorlijn. Boom promoveerde vrijdag op dit onderzoek aan Tilburg University.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Visie ontbrak bij aanleg goederenspoorlijn Betuweroute’”

Arco Sierts|02.11.17|11:03

Exact hetzelfde gebeurd nu ook weer met de invoering van ERTMS/ETCS.

Komende maandag 6.11 bestaat de Motie-Cramer/Roemer 10 jaar. Huh? Welke motie? Precies: dat bedoel ik. Niemand is serieus bezig met de doelen, alles draait om technische invoering van fysieke systemen. ERTMS is het zoveelste bewijs dat het spoor alle techniek vanuit de techniek zelf beschouwt, ipv de techniek strategisch stuurt vanuit dienst-, product- en procesperspectief.

Ronald van Onselen|02.11.17|12:53

Ik ken niet alle onderzoeken maar m.i. was er wel een concept dat draagkrachtig was maar dat is mislukt omdat a Duitsland leek te willen meewerken maar dat niet deed (Hamburgse havenbelangen) en b de aftakkingen vanaf de Betuwelijn naar het noorden en zuiden waren niet/niet voldoende onderbouwd. In ieder geval had eerst meer overleg met de betrokken provincies en gemeenten moeten plaatsvinden.

Ronald van Onselen|02.11.17|12:57

Ik ken niet alle onderzoeken maar er was wel een onderbouwd concept. Echter de DB werkte mondeling wel mee maar niet daadwerkelijk (havenbelangen Hamburg en geen prioriteit).Verder was voorzien in 2 aftakkingen naar het noorden en zuiden maar5 vanwege geen/te weinig overleg met provincies en gemeenten en een magere onderbouwing was dit de tweede te voorziene!tegenslag.

Wim-Monique De Rijk|02.11.17|13:08

Intermediair heeft hierover in 1996 al een interessant artikel geschreven: “De machtigste lobby van Nederland”. De titel zegt genoeg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.