ProRail gaat in 2018 zelfrijdende treinen testen
Spoorbeheerder ProRail gaat volgend jaar starten met het testen van zelfrijdende treinen op het Nederlandse spoor. Dat vertelde programmamanager Joke Knijff van ProRail Innovatie woensdag tijdens Explorail in Amersfoort.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Geachte Marieke van Gompel,
In het laatste bericht over “zelfrijdende treinen” wordt gesproken over “intakkende” goederentreinen. Dat is een even naar neologisme als het door Rijkswaterstaat ingevoerde “uitvoegen” dat als tegenstelling is afgeleid van invoegen. Waar Rijkswaterstaat “afslaan” zou moeten gebruiken, zou in SpoorPro toch gewoon “invoegen” gebruikt kunnen worden inplaats van dat van aftakken afgeleide “intakken”.
Met vriendelijke groet,
Willem Haakma Wagenaar
Volgens mij bestaan er nog steeds handgebaren voor bijvoorbeeld “Gevaar”. Als een machinist iemand langs de baan dat gebaar ziet maken, zal hij een noodremming inzetten. Wat doet een ATO ????
Als de Machinist eens niet op zijn telefoon zit te kijken zal hij het handgebaar opmerken … Ik loop regelmatig langs de baan en zie erg vaak gebogen koppies turend naar hun schermpje
Als de Machinist niet zit te lezen of op zijn telefoon zit te kijken zal hij het gebaar opmerken ….maar helaas zie ik het Veels te vaak dat ze met gebogen koppies turend naar hun schermpje in de loc zitten
Men gaat hier voorbij aan het feit dat branchevereniging Railgood juist absoluut wil stoppen met deze ontwikkelingen. Er is geen budget voor deze investeringen die in de miljarden loopt en ook de diverse vervoerders met enorme kosten opzadelt. Er is nu na vele jaren aanmodderen eindelijk een redelijk werkend ERTMS level 1/2 in gebruik en nu staat het volgende probleemdossier alweer voor de deur voor de spporsector.
Men gaat er wel aan voorbij dat een groot deel van de branche verenigd in railgood juist faliekant tegen deze ontwikkeling is. Het lost de in het artikel genoemde problemen helemaal niet op en zadelt de sector op met torenhoge kosten, waardoor Nederland zich in het internationale goederenverkeer nog verder uit de markt prijst. Bovendien is er ook geen budget om de infrastructuur grootschalig aan te passen voor het zelfstandig rijden van treinen.
Over het korter op elkaar volgen van treinen hebben al vele werkgroepen zich gebogen en het grote probleem was steeds de te hanteren remweg plus allerlei veiligheidsmarges. Zolang daaraan niets wordt gewijzigd, kun je automatiseren wat je wilt, maar veel meer treinen zullen er niet kunnen rijden.