HSL-spoor Prinsenbeek

Dijksma: prestaties op HSL ronduit tegenvallend

Gepubliceerd op 05-10-2017 om 11:07

De prestaties van ProRail en NS op de hogesnelheidslijn vallen in het eerste half jaar van 2017 opnieuw tegen. De reizigerspunctualiteit kwam in de eerste zes maanden van het jaar uit op 81,2 procent, terwijl de bodemwaarde is vastgesteld op 82,5 procent. De spoorbedrijven hebben aangegeven dat het onzeker is of de prestaties aan het einde van het jaar boven de bodemwaarde uitkomen. Dat meldt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu in een brief aan de Tweede Kamer.

Dijksma noemt de prestaties op de HSL-Zuid “ronduit tegenvallend”. Volgens haar is met name de KPI “Reizigerspunctualiteit 5 minuten’ een punt van zorg. “Ik verwacht van NS en ProRail dat zij er alles aan zullen blijven doen om zich in de tweede helft van dit jaar te revancheren en de reizigers op de HSL-Zuid het best mogelijke product te bieden.” De bewindsvrouw meldt dat ze zestig miljoen euro heeft gereserveerd voor infrastructurele maatregelen op de korte termijn.

Prestaties

NS-directeur Roger van Boxtel zegt in een reactie op de cijfers dat de slechte prestaties in het eerste kwartaal een grote impact hebben op het jaargemiddelde. Daarnaast meldt hij dat de prestaties op de HSL de komende tijd  zullen worden beïnvloed door de voorbereiding van de IC Brussel, de komst van de Eurostar in 2018 en de beschikbaarheid van voldoende reserve Traxx-locomotieven en software-upgrades. Daardoor is het volgens hem zeer onzeker dat de prestaties voor reizigerspunctualiteit boven de bodemwaarde uit zullen komen.

Ook in 2018 zullen de prestaties op de HSL tegenvallen, zo verwachten de spoorbedrijven. ProRail en NS werken aan het dynamische verbeterprogramma, de introductie van nieuwe treindiensten, verbeteringen aan het materieel en een update van de infrastructuur. Daarom verwachten de bedrijven dat de situatie op de hogesnelheidslijn pas vanaf begin 2019 stabiel zal zijn.

Three-strikes-out

Voor NS kunnen de slechte prestaties grote gevolgen hebben. De wetgeving maakt het mogelijk om de HSL-concessie in te trekken als NS er tot driemaal niet in slaagt om de prestatie-afspraken te behalen. Ook in 2016 en 2015 werd er onder de norm gepresteerd. “Bij falen van NS kan in overleg worden besloten tot samenwerking met een andere vervoerder op de HSL”, aldus het ministerie. “Wanneer NS tot drie keer toe niet aan die afspraken voldoet, is het mogelijk de HSL uit de concessie te halen.”

Volgens ProRail-directeur kunnen de prestaties op de HSL-Zuid verbeteren op het moment dat alleen ProRail nog verantwoordelijk is voor het beheer van de spoorlijn. Daarom pleitte de topman er in mei van dit jaar voor om het contract met Infraspeed op de HSL Zuid open te breken. Om de prestaties te verbeteren moet er volgens Eringa een systeemsprong worden gemaakt. Dat kan volgens hem niet in de huidige constructies waarbij er twee partijen verantwoordelijk zijn voor het beheer van de hogesnelheidslijn.

Lees ook:

ProRail-topman: HSL-contract met Infraspeed openbreken

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Dijksma: prestaties op HSL ronduit tegenvallend”

Henk Angenent|05.10.17|12:31

Misschien kan NS mw. Dijksma als extern adviseur inhuren om het probleem op te lossen.

Over twee weken zit ze toch zonder werk… ;-)

Fred Rolling|15.10.17|20:08

Tsja, weet je Henk, je kunt een grote mond hebben maar voorlopig bakken jullie er gewoon niks van. Zolang jullie opleiders de examenvragen bij de opleiding blijven trainen, zal het er ook echt niet beter op worden. Een Traxx rijd bij jullie geen dag zonder storing, terwijl hetzelfde apparaat van Milaan tot Warschau rijd met een goederentrein, zonder enig probleem. Haal die boter van je neus of jer raakt je enige lijntje kwijt, er zijn al meerdere inschrijvingen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.