Internet of Things-sensor

Dual Inventive wint tender voor 2000 Internet of Things-sensoren

Gepubliceerd op 28-09-2017 om 10:25

ProRail heeft deze maand een aanbesteding voor de levering van tweeduizend Internet of Things-sensoren aan technologiebedrijf Dual Inventive gegund. De spoorbeheerder gaat de sensoriek nog dit jaar landelijk uitrollen om hiermee onder meer wisselverwarmingssystemen te monitoren. Wisselverwarming zorgt er in de winter voor dat sneeuw of stukken ijs het wissel niet kunnen blokkeren. Dit voorkomt verstoringen van het treinverkeer.

De sensoren beschikken onder andere over een temperatuurmeter die vaststelt of de verwarming aanstaat. 

1500 wissels met wisselverwarming krijgen een sensor. De andere 500 sensoren worden gebruikt op andere spoorsystemen zoals overwegbomen en bovenleiding.

Tests met Internet of Things

ProRail voerde samen met KPN gedurende twee jaar diverse tests uit met IoT-sensoren op wisselverwarmingssystemen op het spoor in Utrecht. Vanwege de positieve resultaten, besloot de spoorbeheerder om de proef landelijk uit te rollen en in totaal 1500 sensoren op wissels te installeren. Daarvoor schreef de spoorbeheerder een aanbesteding uit die door Dual Inventive is gewonnen. Andere inschrijvers waren 1M2M en Trackware.

De aanbesteding is een van de stappen die ProRail maakt in de digitalisering van het spoor en het gebruiken van big data. Johan Schaap, manager Infrabeschikbaarheid bij ProRail: “We willen ervaring op doen met nieuwe technieken, zoals sensoren. We stellen de sensoren van Dual Inventive ter beschikking aan de vier onderhoudsaannemers die in de verschillende PGO-gebieden actief zijn. Ook zij moeten leren hoe ze de beschikbare data in hun dagelijkse operatie kunnen gebruiken.”

Toepassing van sensoren

“De toepassing van de IoT-sensoren van Dual Inventive kan tegen lage kosten en is vrij makkelijk te realiseren. We kunnen de sensoren met magneten aan het wissel bevestigen, waarna de sensor-data direct online beschikbaar is. Ze kunnen de temperatuur van de spoorstaaf in het wissel meten, waardoor direct duidelijk is of de wisselverwarming aan staat. Deze sensoren kunnen ook in de zomer van nut zijn, omdat ze bijvoorbeeld kunnen detecteren of een spoorstaaf vanwege de hitte mogelijk uit gaat zetten.”

ProRail richt een monitoringsplatform in waar straks alle data over de conditie van spooronderdelen bij elkaar wordt gebracht. Daarvoor loopt op dit moment een aanbesteding. Naar verwachting zal het platform volgend jaar in gebruik worden genomen.

Eigenlijk zijn er twee vormen van het plegen van onderhoud, legt Schaap uit. “Het uitvoeren van gepland onderhoud en ‘fight and fix’, waar de spoedoperaties onder vallen. Met de digitalisering van het spoor proberen we op te schuiven naar nog meer gepland onderhoud.”

Communicatienetwerk

Totdat ProRail het nieuwe monitoringsplatform heeft ingericht, stelt Dual Inventive de data van de sensoren ter beschikking aan ProRail via haar eigen MTinfo 3000 Cloud. De spoormarkt werkt al met MTinfo 3000 voor systemen, zoals de Zelfsignalerende Kortsluit Lans 3000 Remote Control (ZKL 3000 RC), die tijdens werkzaamheden een gedeelte van het spoor isoleert.

Directeur Lex van der Poel: “Wij zijn zeer verheugd dat we mee mogen gaan bouwen aan de digitalisering van het Nederlandse spoor. Dual Inventive heeft inmiddels 10 jaar ervaring met IoT voorheen M2M. Niet alleen in Nederland, maar ook bij Network Rail hebben we contracten gewonnen om de digitalisering van het spoor mogelijk te maken. Daarnaast adviseren we wereldwijd meerdere inframanagers over hoe zij IoT in het spoor duurzaam kunnen realiseren. Wij adviseren ze hierbij met de keuze van de IoT-infrastructuur, communicatienetwerken, veiligheid en cyber security.”

Lees ook:

Meer weten over Internet of Things en Cyber Security? Neem dan deel aan de Intelligent Rail Summit 2017 op 28, 29 en 30 november. Directeur Lex van der Poel van Dual Inventive geeft daar samen met een deskundige van T-Mobile een presentatie over hoe de spoorsector zich kan wapenen tegen cyberaanvallen. Ga naar de conferentiewebsite voor meer informatie: https://www.railtech.com/intelligent-rail-summit-2017/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.