
Nieuwe spoorbrug tussen Groningen en Leer in 2024
Er komt een nieuwe spoorbrug tussen Groningen en het Duitse Leer waardoor eind 2024 weer dagelijks treinen over deze spoorverbinding kunnen rijden. Daarnaast is er ruimte voor een extra sneltrein op het traject. Dit is besloten tijdens een overleg tussen de Duitse staatssecretaris van Verkeer met gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk, bestuurders uit Leer en Papenburg, spoorvervoerder Deutsche Bahn en de Meyer Werft.
De Friesenbrücke bij Weener werd in december 2015 geramd door een schip. Sindsdien is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en Leer en wordt er gesproken over een vervangende brug.
Spoorbrug
In de aanvankelijke plannen zouden treinen maar beperkt over de nieuwe brug kunnen rijden, omdat de Meyer Werft in Papenburg voor zijn schepen gebruik moet maken van de brug. Dit zou indruisen tegen de plannen van de provincie Groningen om een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen te realiseren, als onderdeel van het project Wunderline.
De nieuwe oplossing houdt rekening met zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Daarnaast zal de nieuwe brug veiliger worden, waardoor de kans op aanvaring door schepen kleiner zal zijn. Gedeputeerde Gräper: “Ik ben blij dat we nu eindelijk duidelijkheid hebben en dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen tevreden mee zijn.”
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?