Spoorbrug Friesenbrücke Weener

Nieuwe spoorbrug tussen Groningen en Leer in 2024

Gepubliceerd op 30-08-2017 om 11:42

Er komt een nieuwe spoorbrug tussen Groningen en het Duitse Leer waardoor eind 2024 weer dagelijks treinen over deze spoorverbinding kunnen rijden. Daarnaast is er ruimte voor een extra sneltrein op het traject. Dit is besloten tijdens een overleg tussen de Duitse staatssecretaris van Verkeer met gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk, bestuurders uit Leer en Papenburg, spoorvervoerder Deutsche Bahn en de Meyer Werft.

De Friesenbrücke bij Weener werd in december 2015 geramd door een schip. Sindsdien is er geen treinverkeer meer mogelijk tussen Groningen en Leer en wordt er gesproken over een vervangende brug.

Spoorbrug

In de aanvankelijke plannen zouden treinen maar beperkt over de nieuwe brug kunnen rijden, omdat de Meyer Werft in Papenburg voor zijn schepen gebruik moet maken van de brug. Dit zou indruisen tegen de plannen van de provincie Groningen om een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen te realiseren, als onderdeel van het project Wunderline.

De nieuwe oplossing houdt rekening met zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Daarnaast zal de nieuwe brug veiliger worden, waardoor de kans op aanvaring door schepen kleiner zal zijn. Gedeputeerde Gräper: “Ik ben blij dat we nu eindelijk duidelijkheid hebben en dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen tevreden mee zijn.”

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.