ProRail en IenM willen minder veiligheidsregels op het spoor

Het aantal veiligheidsregels op het spoor wordt teruggebracht, zodat er een betere balans komt tussen veiligheid voor spoormedewerkers en de beschikbare capaciteit voor het treinverkeer. Dat staat in een gezamelijke visie van ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en partijen in de spoorsector die staatssecretaris Dijksma met de Tweede Kamer heeft gedeeld.

Uit een onderzoek van de Antea Group in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat veel partijen in de spoorsector vinden dat de regelgeving voor spoorveiligheid is doorslagen. Daarbij gaat het met name om  de veiligheidsmaatregelen die getroffen moeten worden bij het uitvoeren van werkzaamheden aan het spoor.

Veiligheidsregels

Om een beter evenwicht te krijgen tussen veiligheid en de beschikbaarheid van het spoor worden er diverse maatregelen genomen. Waar mogelijk wordt het aantal veiligheidsregels die de sector zelf opstelt ten behoeve van veilig werken aan het spoor teruggebracht, schrijft Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. “Het is voor ploegen straks bijvoorbeeld mogelijk om voorbereid en begeleid door een veiligheidsman het spoor over te steken. Tot nu toe mocht dit alleen bij overwegen en ongelijkvloerse kruisingen wat voor lange looproutes zorgde.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “ProRail en IenM willen minder veiligheidsregels op het spoor”

Eric Struch|06.07.17|13:24

Het werd tijd!

Ben wel benieuwd of er ook echt grote stappen gezet gaan worden of dat het beperkt blijft tot gerommel in de marge.

Ton Spies|06.07.17|18:40

Misschien is “Verbetering van de veiligheidsregels” een betere titel dan “…. betere balans komt tussen veiligheid voor spoormedewerkers en de beschikbare capaciteit … “.

Nu wordt gesuggereerd dat òf veiligheid òf capaciteit gaat worden ingeleverd.

Maar inderdaad regelgeving heeft vaak een enorm “Bromsnor gehalte”. Goed om daar eens nuchter naar te kijken.

Wachtpost Achttien|06.07.17|18:48

De reden van mijn vertrek, de belachelijke veiligheidsregelgeving. En de extreme hoeveelheden nachtdiensten. En als laatste de idioterie dat de veiligheid van en naar het werk volledig werd vergeten. Na meerdere bijna ongelukken en een doktersadvies dat ander werk zoeken een betere oplossing is ben ik destijds vertrokken. Weer een goed vakman die iets anders gaat doen. (de zoveelste) Dat ze dit nu willen gaan veranderen klinkt fantastisch, ik zou bijna weer terug willen.
Maar nee, toch maar niet

John rdam|07.07.17|13:29

Jammer dat dit inzicht nu pas komt. Jaren nadat vanuit de sector door de echte vakmensen was aangedrongen om niet zo extreem door te slaan. De schade die is aangericht in de vorm van weggejaagde klanten en extra kosten valt niet meer goed te maken. En degenen die er voor verantwoordelijk waren zijn waarschijnlijk allang weer ergens anders hun kwaliteiten aan het inzetten….

Freddie Burgess|10.07.17|13:11

“het aantal veiligheidsregels die de sector zelf opstelt ” volgens mij zijn die doorgeslagen regels opgelegd door I.L.T en roepen de mensen die daadwerkelijk in het spoor werken al jaren dat het volkomen doorgeslagen is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en IenM willen minder veiligheidsregels op het spoor | SpoorPro.nl

ProRail en IenM willen minder veiligheidsregels op het spoor

Het aantal veiligheidsregels op het spoor wordt teruggebracht, zodat er een betere balans komt tussen veiligheid voor spoormedewerkers en de beschikbare capaciteit voor het treinverkeer. Dat staat in een gezamelijke visie van ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en partijen in de spoorsector die staatssecretaris Dijksma met de Tweede Kamer heeft gedeeld.

Uit een onderzoek van de Antea Group in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat veel partijen in de spoorsector vinden dat de regelgeving voor spoorveiligheid is doorslagen. Daarbij gaat het met name om  de veiligheidsmaatregelen die getroffen moeten worden bij het uitvoeren van werkzaamheden aan het spoor.

Veiligheidsregels

Om een beter evenwicht te krijgen tussen veiligheid en de beschikbaarheid van het spoor worden er diverse maatregelen genomen. Waar mogelijk wordt het aantal veiligheidsregels die de sector zelf opstelt ten behoeve van veilig werken aan het spoor teruggebracht, schrijft Dijksma in een brief aan de Tweede Kamer. “Het is voor ploegen straks bijvoorbeeld mogelijk om voorbereid en begeleid door een veiligheidsman het spoor over te steken. Tot nu toe mocht dit alleen bij overwegen en ongelijkvloerse kruisingen wat voor lange looproutes zorgde.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “ProRail en IenM willen minder veiligheidsregels op het spoor”

Eric Struch|06.07.17|13:24

Het werd tijd!

Ben wel benieuwd of er ook echt grote stappen gezet gaan worden of dat het beperkt blijft tot gerommel in de marge.

Ton Spies|06.07.17|18:40

Misschien is “Verbetering van de veiligheidsregels” een betere titel dan “…. betere balans komt tussen veiligheid voor spoormedewerkers en de beschikbare capaciteit … “.

Nu wordt gesuggereerd dat òf veiligheid òf capaciteit gaat worden ingeleverd.

Maar inderdaad regelgeving heeft vaak een enorm “Bromsnor gehalte”. Goed om daar eens nuchter naar te kijken.

Wachtpost Achttien|06.07.17|18:48

De reden van mijn vertrek, de belachelijke veiligheidsregelgeving. En de extreme hoeveelheden nachtdiensten. En als laatste de idioterie dat de veiligheid van en naar het werk volledig werd vergeten. Na meerdere bijna ongelukken en een doktersadvies dat ander werk zoeken een betere oplossing is ben ik destijds vertrokken. Weer een goed vakman die iets anders gaat doen. (de zoveelste) Dat ze dit nu willen gaan veranderen klinkt fantastisch, ik zou bijna weer terug willen.
Maar nee, toch maar niet

John rdam|07.07.17|13:29

Jammer dat dit inzicht nu pas komt. Jaren nadat vanuit de sector door de echte vakmensen was aangedrongen om niet zo extreem door te slaan. De schade die is aangericht in de vorm van weggejaagde klanten en extra kosten valt niet meer goed te maken. En degenen die er voor verantwoordelijk waren zijn waarschijnlijk allang weer ergens anders hun kwaliteiten aan het inzetten….

Freddie Burgess|10.07.17|13:11

“het aantal veiligheidsregels die de sector zelf opstelt ” volgens mij zijn die doorgeslagen regels opgelegd door I.L.T en roepen de mensen die daadwerkelijk in het spoor werken al jaren dat het volkomen doorgeslagen is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.