Rails, spoor

EU trekt 28 miljoen euro uit voor spoortraject Heerlen-Aken

De Europese Commissie is van plan om ruim 28 miljoen euro uit te trekken voor het grensoverschrijdende spoortraject Heerlen-Aken. Aan Nederlandse zijde gaat het om de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf en wordt het spoor tussen Landgraag en de Duitse grens geëlektrificeerd. Aan Duitse zijde gaat het onder andere om aanpassingen van het station Herzogenrath, zoals een nieuw perron, onderstation en elektrificatie. De aanvraag voor de subsidies zijn door Nahverkehr Rheinland (NVR) en de provincie Limburg ingediend.

De Europese bijdrage is een belangrijk stap op weg naar sneller en comfortabel treinreizen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. Het uiteindelijke doel is een directe intercityverbinding Eindhoven-Heerlen-Aken-Keulen en een rechtstreekse treinverbinding in de driehoek Liège-Maastricht-Heerlen-Aken, de zogenoemde Drielandentrein. De regio krijgt het Europese geld in het kader van de Connecting Europe Facilty (CEF).

Meer treinen

In de grensregio moeten reizigers nu nog vaak overstappen en zijn zij voornamelijk aangewezen op stoptreinen. Dankzij de spoorverdubbeling op het traject Heerlen-Landgraaf kunnen hier straks niet één, maar twee treinen per uur rijden. Er is nu al een uurdienst van Maastricht naar Aachen. In de toekomst wordt het opgehoogd naar twee treinen per uur van Liège naar Aken. Deze zogenoemde Drielandentrein moet Liège en Aken binnen één uur met elkaar verbinden.

Vorig jaar gaf staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu al groen licht voor dit railproject. De totale kosten hiervan bedragen ongeveer zestig miljoen euro. Naast de EU nemen het Rijk, de provincie Limburg en de regio deze kosten voor hun rekening.

Internationaal treinreizen

Gedeputeerde Hubert Mackus van de provincie Limburg: “Dit is een fantastisch signaal uit Europa. Een opsteker voor snel en comfortabel internationaal treinreizen. De investering geeft onze regio ook vleugels, want betere spoorverbindingen versterken de economische ontwikkeling in de Euregio. Het geeft ook extra energie om onze overige ambities voor grensoverschrijdend spoorvervoer te realiseren.”

Voor de planvorming en feitelijke uitvoering van de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf zijn de betrokken gemeenten en de provincie in gesprek met de omgeving om tot een zo goed mogelijk voorstel te komen. Ook wordt met Duitse partners overleg gevoerd voor aanpassing van het spoor aan de andere kant van de grens.

EurekaRail

Onder de noemer EurekaRail zetten de provincies Limburg en Noord-Brabant zich in om betere ‘grensoverschrijdende’ treinverbindingen met Duitsland en België te realiseren, ondersteund door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit biedt voordelen voor de reiziger en verbetert de regionale en internationale economische ontwikkelingen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.