Wim van de Camp Europees Parlement

Wim van de Camp: ProRail onderbrengen bij Rijk slecht idee

Het onderbrengen van ProRail bij het ministerie van Infrastructuur in Milieu is een slecht idee. Het is beter dat de infrastructuurbeheerder los blijft staan van de overheid, omdat op die manier de beste service aan de reiziger en de verlader kan worden gegeven. Dat zei Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) woensdag bij een bijeenkomst over het Vierde Spoorpakket in het Europees Parlement in Brussel.

Van de Camp: “De huidige regering wil ProRail weer nationaliseren. Ik denk dat het een plan is van dit kabinet en dat de volgende regering dit misschien niet zal doorzetten.”

Vierde Spoorpakket

De Transportcommissie van het Europees Parlement heeft maandag ingestemd met de politieke pijler van het Vierde Spoorpakket. Het Europees Parlement brengt volgende week haar definitieve stem hierover uit. In het aangepast voorstel is het openen van de spoormarkt in de diverse lidstaten een stuk beperkter dan in 2013 door de Europese Commissie werd voorgesteld. Het blijft nog steeds mogelijk voor lidstaten om spoorvervoer onderhands te gunnen aan de nationale spoorwegmaatschappij. Ook is het niet gelukt om een harde scheiding te realiseren tussen de infrastructuurbeheerder en de nationale spoorvervoerder, wat in Nederland al wel het geval is.

De Europarlementariër was daarom ook kritisch over de uitkomsten van de onderhandelingsperiode in de afgelopen jaren. Hij gaf aan niet te verwachten dat het Vierde Spoorpakket voor verdere opening van de spoormarkt in Nederland gaat zorgen. “De Nederlandse overheid beschermt NS op dit punt.”

Liberalisering spoor

De Europese Commissie stelde in 2013 het Vierde Spoorpakket verregaande liberalisering van het binnenlands reizigersvervoer voor. Dat zou betekenen dat het Nederlandse spoornet in verschillende delen zou worden opgeknipt, waardoor ook het hoofdrailnet zou kunnen worden geëxploiteerd door andere partijen dan de NS. Op dit moment wordt het hoofdrailnet door de Nederlandse overheid onderhands gegund aan NS. De Europese lidstaten hebben tegen het voorstel van de Commissie gestemd om het spoor in delen op te knippen en openbaar aan te besteden. Het besluit geeft de Nederlandse overheid de mogelijkheid om nog steeds zelf te beslissen om het hoofdrailnet onderhands aan NS te gunnen.

Van de Camp: “De hele operatie die wij op dit moment ondergaan is niet alleen een hobby van de interne markt van de EU. Wij willen betere kwaliteit en niet dat reizigers zoals nu bij NS gebeurt geen zitplaatsen hebben. Ook willen we dat de prijzen omlaag gaan. Op dit moment wordt het spoor nog te veel gefinancieerd door de staat. Met de opening van de markt zal er meer kwaliteit worden geleverd en minder publiek geld nodig zijn.”

Reizigers

Daarnaast merkte hij op dat de klant te weinig betrokken is bij dit dossier. “Reizigers- en reizigersorganisaties moeten hun verantwoordelijkheid nemen en deelnemen aan het debat.” Hij gaf daarbij de Nederlandse reizigersorganisaties een pluim, omdat zij volgens hem juist wel erg betrokken zijn bij de diverse dossiers.

Dossier Vierde Spoorpakket:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Wim van de Camp: ProRail onderbrengen bij Rijk slecht idee”

Jaap de Groot|08.12.16|16:58

NS krijgt toch geen geld van de staat? Mocht dat kloppen ben ik benieuwd hoe er betere kwaliteit geleverd kan worden (altijd een zitplaats lees ik) tegen lagere kosten waarmee dan de treinreis goedkoper kan worden. Welke kosten verdwijnen er voor de mogelijk nieuwe vervoerder welke NS nu wel heeft, of houdt NS dusdanig veel over (wat volgens mij niet zo is)? Deze vraag is niet cynisch bedoeld, ik weet het gewoon niet.

Wiebe Goossen|09.12.16|01:33

Ik ben huiverig voor ‘Europese ideeën’ op spoorgebied; mijns inziens doet NS echt geen slechte zaken, vooral als ik zie hoe het er in de ‘voorbeeldlanden’ aan toe gaat. En voor het eurogewauwel van heer Van de Camp kan ik alleen maar waarschuwen…

Twan Laan|14.12.16|09:22

De verbeteringen voor de reiziger, die volgens de Europese commissie door liberalisering ontstaan, veronderstellen, dat de aanbestedende overheid in staat is om de concessie goed aan te besteden en te beheren. I&M heeft geen erg goede staat van dienst op dit punt (HRN-concessie, HSL-Zuid-concessie, de minister van Financiën die als NS-aandeelhouder achter de schermen de financiële belangen van NS verdedigt). In die zin goed, dat Europa de mogelijkheid voor gunning open laat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.