Europees Parlement in Brussel

Beloftes Vierde Spoorpakket maar deels waargemaakt

Goedkopere treinkaartjes, betere service en kwaliteit, een Europees ticketing systeem, harmonisatie van regels en interoperabiliteit. Dit zou het pakket aan maatregelen in het Vierde Spoorpakket teweegbrengen, stelde de Europese Commissie in 2013 bij de publicatie van het wetsvoorstel. Nu, drie jaar na dato, wordt maar een deel van deze plannen daadwerkelijk in gang gezet. Het openen van de spoormarkt in de diverse lidstaten is in het aangepaste voorstel tot een minimum beperkt. Ook is het niet gelukt om een harde scheiding te realiseren tussen de infrastructuurbeheerder en de nationale spoorvervoerder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Beloftes Vierde Spoorpakket maar deels waargemaakt”

Jaap de Groot|08.12.16|17:06

Als Duitsland en Frankrijk nu maar eindelijk een keer gaan luisteren (naar de boodschap die de EU al langere tijd als repeterende plaat deelt) komt alles goed? Ik vraag af naar welk voorbeeld er gekeken moet worden om de angsten weg te nemen? Engeland? Volgens mij is een treinreis daar niet goedkoop (of goedkoper) te noemen of zit ik er naast?
Daarnaast is het een visie van de EU maar het wordt steeds gebracht als een vast staand feit dat de treinreis goedkoper wordt en de service hoger.

Wiebe Goossen|09.12.16|01:26

Als Engeland als voorbeeld zou moeten dienen, dan is het failliet ervan reeds bij voorbaat aangetoond: absurd hoge tarieven en bereslechte dienstverlening!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Beloftes Vierde Spoorpakket maar deels waargemaakt | SpoorPro.nl
Europees Parlement in Brussel

Beloftes Vierde Spoorpakket maar deels waargemaakt

Goedkopere treinkaartjes, betere service en kwaliteit, een Europees ticketing systeem, harmonisatie van regels en interoperabiliteit. Dit zou het pakket aan maatregelen in het Vierde Spoorpakket teweegbrengen, stelde de Europese Commissie in 2013 bij de publicatie van het wetsvoorstel. Nu, drie jaar na dato, wordt maar een deel van deze plannen daadwerkelijk in gang gezet. Het openen van de spoormarkt in de diverse lidstaten is in het aangepaste voorstel tot een minimum beperkt. Ook is het niet gelukt om een harde scheiding te realiseren tussen de infrastructuurbeheerder en de nationale spoorvervoerder.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Beloftes Vierde Spoorpakket maar deels waargemaakt”

Jaap de Groot|08.12.16|17:06

Als Duitsland en Frankrijk nu maar eindelijk een keer gaan luisteren (naar de boodschap die de EU al langere tijd als repeterende plaat deelt) komt alles goed? Ik vraag af naar welk voorbeeld er gekeken moet worden om de angsten weg te nemen? Engeland? Volgens mij is een treinreis daar niet goedkoop (of goedkoper) te noemen of zit ik er naast?
Daarnaast is het een visie van de EU maar het wordt steeds gebracht als een vast staand feit dat de treinreis goedkoper wordt en de service hoger.

Wiebe Goossen|09.12.16|01:26

Als Engeland als voorbeeld zou moeten dienen, dan is het failliet ervan reeds bij voorbaat aangetoond: absurd hoge tarieven en bereslechte dienstverlening!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.