Directeur Pier Eringa bij het jaarcongres van KIVI

ProRail-topman wil af van ‘veiligheidsradicalisme’

Directeur Pier Eringa van ProRail wil af van het ‘veiligheidsradicalisme’ in de spoorsector. Dat zei hij woensdag bij het jaarcongres van Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) in Gorinchem met als thema ‘Leven met Risico’s’. “In Nederland kennen we de dubbelsporige buitendienststelling bij het werken aan het spoor. We moeten er naar toe naar dat treinen blijven rijden terwijl er aan het spoor wordt gewerkt.”

Eringa wees erop dat aannemers soms maar drie uurtjes per nacht hebben om spoorwerkzaamheden uit te voeren. Ze zitten volgens hem gevangen in het krappe tijdbestek van de werkzaamheden opbouwen wanneer ’s avonds de laatste trein is gepasseerd en het weer afbouwen voordat de eerste trein ’s ochtends weer gaat rijden.

“Aannemers dienen meer tijd te krijgen, zodat ze meer werk kunnen verzetten. In een kort tijdsbestek maken ze ook meer fouten.” Volgens de directeur zijn er ook andere oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld door baanwerkers achter een hek te laten werken. Hij maakte de vergelijking met Rijkswaterstaat, waarbij er ook aan de weg gewerkt wordt terwijl verkeer passeert.

Missie ProRail

“De missie van ProRail is zorgen dat treinen kunnen blijven rijden. Toen ik bij ProRail begon ben ik gaan kijken  hoeveel mensen binnen de organisatie bezig zijn met het mogelijk maken van het rijden van treinen en hoeveel met het onmogelijk maken van het rijden van treinen. Die verhouding is 50-50. Hoe verenig je dat met de missie?”, vroeg Eringa zich destijds af. “Het is belangrijk dat we tegenspraak houden binnen de organisatie, maar we moeten ook kijken hoe we dingen wél mogelijk kunnen maken”, legde de topman uit. “Ik daag mensen uit om anders te denken.”

“Ik wil ervoor zorgen dat de treinen maximaal kunnen blijven rijden. Ik wil dat we een Max Verstappen-cultuur hebben bij ProRail. Onze klanten zijn de mensen in de trein. Een verkeersleider kan met een muisklik een trein opheffen. Daarmee worden soms wel achthonderd tot duizend mensen getroffen. Medewerkers van ProRail moeten zich daarvan bewust zijn.” Om een Max Verstappen-niveau te halen moeten risico’s worden genomen, vindt Eringa. Deze risico’s kunnen volgens hem met aanvullende maatregelen worden beheerst.

Staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte in juni al bekend te willen onderzoeken of aannemers in de toekomst vaker overdag aan het spoor mogen werken. Ze wil dit om het tekort op de Rijksbegroting voor spooronderhoud op de lange termijn in te kunnen lopen.

Risico’s

Directeur Micaela dos Ramos van KIVI gaf tijdens het congres aan dat ingenieurs in de verschillende sectoren “moeten leren leven met risico’s”. “Robots en big data brengen kansen met zich mee. Deze moeten aan de ene kant onze levens ondersteunen, maar aan de andere kant niet tot rampen leiden. Daarom moeten we open en transparant zijn over nieuwe technologieën. Angst mag niet de reden zijn om niet te innoveren.”

KIVI is de beroepsorganisatie van ingenieurs in Nederland, waarin alle ingenieursdisciplines zijn vertegenwoordigd. Het KIVI heeft ongeveer twintigduizend leden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “ProRail-topman wil af van ‘veiligheidsradicalisme’”

Richard Tuasela|01.12.16|13:36

Verfrissend en hard nodig!

general mobil|01.12.16|18:01

Ik zie eindelijk een kentering in het beleid van de strakke soms onmogelijke veiligheids regels.
Ik voer al een aantal jaren een open strijd tegen deze regels gezien van de uitvoering baan werkers en veiligheid
De regelgeving staat haaks op de werkelijkheid.
En is dan onmogelijk om het uit te leggen.
De denkwijze is onlogisch en onverklaarbaar.
Nu ik hoop dat er echte mensen uit de praktijk die weten waar ze het over hebben.
Ik ga geen discussie uit de weg.
Als het over veiligheid gaat.

Rudi Egberts|01.12.16|20:50

Worden de regels bij tijdsoverschijding van de buitendienststelling de boetes die daar voorstaan ook op geheven . De druk die dat opleverd wordt door prorail zelf veroorzaakt. waanzinnigheid ten top zo kan dat oplopen. Bij een 4 kante bd is het het veiligst werken. WE WERKEN VEILIG ANDERS WERKEN WE NIET. Ik zie het aantal slachtoffers al stijgen .Waarom niet avonds doorgaan tot zeven uur smorgens Pas het ritten schema in de Ari aan

Derk Van Dorth|02.12.16|19:06

Nu CV Monitoring nog; veel normen waar vervoerders mee te worstelen hebben, is veel hoger dan wat er buiten kan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.