De elektrische scheidingslas (ES-las) van Voestalpine Railpro

Minder treinstoringen door nieuwe elektrische scheidingslas

Spoorleverancier Voestalpine Railpro heeft een aanbesteding gewonnen voor het leveren van een nieuwe verbeterde elektrische scheidingslas. ES-lassen blijken in de storingsstatistieken van ProRail te vaak oorzaak van verstoring. De spoorbeheerder heeft daarom een aanbesteding uitgeschreven voor een verbeterde las die minder storingsgevoelig is. Voestalpine Railpro won de aanbesteding en mag de nieuwe ES-las de komende drie jaar leveren.

Op een heel groot deel van het Nederlandse spoornet spelen de elektrische scheidingslassen in de spoorstaven een belangrijke rol in het treinbeveiligingssysteem. Door een elektrische scheidingslas (ES-las) worden spoorsecties elektrisch van elkaar gescheiden waardoor de aanwezigheid van een trein in die sectie door het beveiligingssysteem wordt gesignaleerd. Het waarborgen van een goede elektrische scheiding in een stalen spoorstaaf en tegelijkertijd zorgen dat de trein veilig en comfortabel over het spoor kan rijden is niet eenvoudig.

Nieuwe verbeterde ES-las

Voestalpine Railpro heeft de afgelopen jaren een aantal verbeteringen onderzocht en heeft samen met een partner een concept ontwikkeld voor een nieuwe verbeterde ES-las. Grote uitdaging bij het ontwerp van de nieuwe las was om de rijdynamiek en daarmee de ‘dynamische energie’ van de trein over het spoor zo weinig mogelijk te verstoren. Dit levert het meeste comfort en de minste slijtage op. Met de nieuwe ES-las is dat goed gelukt.

Voestalpine Railpro geeft daarom de las de naam NRG-las (eNeRGie) mee. Uit uitgebreide testen is gebleken dat de las aan langdurige zware krachten en verschillende klimaatomstandigheden blootgesteld kan worden zonder dat deze defect raakt. Met het ontwerp is rekening gehouden dat de NRG-las toepasbaar is in alle belangrijke spoorconstructies. De nieuwe NRG-las wordt als prefab-las geleverd. ProRail en Voestalpine Railpro geven aan ‘hoge verwachtingen’ van deze las te hebben bij het terugdringen van storingen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.