Smart Fleet Ricardo Rail

Slimme software Ricardo Rail maakt treindefect inzichtelijk

Een dashboard dat kleine of grote technische storingen van een trein inzichtelijk maakt, zodat een onderhoudsbedrijf of een vervoerder direct hierop kan anticiperen. Na een traject van productontwikkeling en tests heeft ingenieurs- en adviesbureau Ricardo Rail SmartFleet bij twee spoorwegondernemingen succesvol geïmplementeerd. Op de internationale railvakbeurs InnoTrans in Berlijn wil Ricardo het softwareplatform aan een breder publiek presenteren. 


InnoTrans is van 20 tot en met 23 september in Berlijn.

Alexander Bal van Ricardo Rail: “SmartFleet is een product waarmee we technische data van rollend materieel verzamelen. Vaak is dat een enorme hoeveelheid data. Deze data wordt slim gefilterd, waardoor alleen de informatie naar boven komt waar het onderhoudsbedrijf direct mee aan de slag kan. Deze informatie krijgen spoorvervoerders via een dashboard aangeboden, waarmee ze inzicht krijgen in de actuele staat van de vloot. Op deze wijze helpt SmartFleet spoorbedrijven om hun onderhoudsprocessen te optimaliseren en kosten te reduceren.”

Spoordata

Sensoren in de trein verzamelen data over de staat van de diverse onderdelen. Ricardo Rail biedt spoorvervoerders via het dashboard objectieve technische informatie die helpt om technische problemen vroegtijdig te onderzoeken en te verhelpen. “Daardoor gaat de beschikbaarheid van het treinmaterieel omhoog”, legt Bal uit.

Het dashboard geeft in kleuren aan welke urgentie storingen hebben. “Als er bijvoorbeeld een acute veiligheidsstoring is, dan wordt die in rood aangegeven.Tractie en remmen hebben bijvoorbeeld een hoge prioriteit in het dashboard omdat storingen daaraan direct invloed hebben op de beschikbaarheid van de trein. Zo weet je als gebruiker waar op te focussen. SmartFleet is een handvat voor spoorvervoerders om hun processen te managen.”

Oorzaak storing

SmartFleet kan daarnaast aangeven wat de oorzaak van een mankement is. “Een verstoring van het treinverkeer kan bijvoorbeeld ook aan de infrastructuur liggen of de manier waarop de trein wordt bediend.” Het systeem helpt daarmee inzichtelijk te maken of alle partijen zich aan de contractvoorwaarden houden, waardoor een spoorvervoerder eventueel geleden schade op een andere partij kan verhalen.

SmartFleet kan worden toegepast op alle treintypes en is leverancier onafhankelijk. Ricardo Rail richt zich met het softwareplatform vooral op kleinere partijen”, vertelt Bal. “Vanaf tien units is SmartFleet voor spoorvervoerders al interessant.” Ricardo Rail heeft een helpdesk die spoorvervoerders ondersteunt in het dagelijks gebruik van SmartFleet en helpt de data in het dashboard toepassen in de dagelijkse praktijk.

Online dashboard

“Het belangrijkste kenmerk waarmee wij ons onderscheiden is juist dat we geen softwareleverancier zijn. Op basis van onze treinkennis richten wij de software in voor de klant en regelen de configuratie, zodat ze er direct mee kunnen werken. Omdat wij weten wat die data betekent, kunnen wij die als geen ander inzichtelijk maken. Het online dashboard toont zodoende alleen die informatie waar direct actie op ondernomen moet worden in het onderhoudsproces of tijdens de dienst.

Ricardo Rail richt zich met het softwareplatform op kleinere partijen. “Vanaf tien units is SmartFleet voor spoorvervoerders al interessant.”

 Geïnteresseerde spoorbedrijven kunnen bij de stand van Ricardo Rail op InnoTrans een productdemo bekijken. Daarbij geven deskundigen van het adviesbureau uitleg over hoe SmartFleet de onderhoudsprocessen van treinen kan verbeteren. Ricardo Rail is te vinden in Hal A en heeft standnummer 306. Vind hier meer informatie over Ricardo Rail op InnoTrans.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.